AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #1 Skrevet 4. juni 2012 Jeg fant pusen min på gaten da han var liten, ca 3 måneder. Siden jeg bodde midt i byen i en leilighet gikk det ikke an å la katten gå ut, og han har ikke møtt andre katter. Nå har jeg flyttet til ett familiemedlem som også har en katt. Katten deres er veldig gammel og veldig rolig og tålmodig med andre dyr. Jeg lot kattene få en uke for å lukte hverandre uten å møtes, og deretter introduserte dem ved å ha ene katten i ett bur mens den andre er ute. Gamle pusen virket ikke så veldig interessert, og tok det rolig men lille pusen synes det var fryktelig spennende. Jeg reagerer på hvordan lille pusen oppfører seg. Når gamle pusen kommer inn springer han etter han, og skal lukte han i baken som ei bikkje. Han springer etter han hele tiden, også mens gamle pusen spiser, og lukter han i baken. Av og til snur gamle pusen seg og freser, men er aldri aggressiv. Det virker som han bare forteller hvor grensene sine går. Med en gang gamlepusen har lagt seg for å sove, kommer lille pusen og slår han i hodet med poten, da blir det en pote tilbake eller fresing. (ingen har sloss hittil) Han holder som regel distanse til gamle pusen, med mindre han sover eller har ryggen mot han. Da skal han "plage" gamle pusen. Begge er kastrerte hannkatter. Gamle pusen er 17 år, lille pusen 9 - 10 måneder. Jeg frykter at moren forlot lille pusen tidlig, og dermed vet han ikke hvordan han skal reagere med andre katter. Finnes det noe hjelp til å lære han opp på kattespråk? Jeg er redd det skal bli slosskamp etter en stund når han skal hele tiden slå med poten. Og hva kan være grunnen til dette?
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. juni 2012 #2 Skrevet 4. juni 2012 Jeg synes gamlepus er godt i gang med opplæringa jeg. Og jeg synes ikke du skal frykte for slåsskamp, i så fall lærer kanskje lillepus Blir det så ille at den gamle aldri får hvile er det bedre å skille dem innimellom, så den får litt fred.
Dolly-Duck Skrevet 4. juni 2012 #3 Skrevet 4. juni 2012 kattunger oppfører seg ofte slik med voksne katter. og ja, den voksne er godt igang med opplæringen.
ninuska_ Skrevet 4. juni 2012 #4 Skrevet 4. juni 2012 (endret) Det høres ut som min kattepus når han fikk sitt første møte med omverdenen og naboens katter. Han ble tatt fra moren ved 2-3 ukers alderen, og selv om han vokste opp med sine søsken når han var liten, så har han ikke sett andre katter før dette, og de fleste i nabolaget er gamle katter. Vel, det første han gjorde var å gjemme seg i buskene for å hoppe fram, skremme og slå til gatas skrekk med potene. Jeg tror faktisk den katten ble så overrasket over at noen turte å røre han at han ble bare stående sånn uten å frese eller bevege på seg. Og pus spurtet tilbake i busken. Dette er noe han gjorde med oss når han var liten. Og nå gjorde han det med alle kattene. Han la seg i skjul, bykset frem og skremte dem. Gang, på gang, på gang, på gang. Det har blitt litt fresing og litt slag etter hverandre med potene, men ingenting annet. Nå gjør han det for det meste kun med den ene hunnen, som er rundt fem år gammel, men hun gjør det samme tilbake, og det virker som om de trives med det siden de ligger ved siden av hverandre på ryggen og soler seg, vandrer rundt sammen inntil hverandre eller jager hverandre opp og ned i trærne. Han lærer nok veldig fort Edit: Han prøvde også å gni seg inntil gatas skrekk en gang, slik han gjør med oss når han koser og markerer, men da fikk han klar beskjed Endret 4. juni 2012 av ninuska_ 2
Hvitløk Skrevet 4. juni 2012 #5 Skrevet 4. juni 2012 Det høres ut som en helt normal katt Jeg har to katter som har bodd sammen i et år nå, og minsten snuser fremdeles storepus i baken. Storepus svarer med å slå til han. Det er vanlig at katter "sloss" for å sette hverandre på plass, og ofte skjer det ikke med klørne ute (hvertfall ikke på de kattene jeg har vært borti). Så de finner nok ut av en balanse seg imellom
Gjest Lille-pus Skrevet 4. juni 2012 #6 Skrevet 4. juni 2012 Helt normal aktivtet det du beskriver, TS Og som andre alt har sagt; gammel-pusen er i full gang med opplæringen av den 'lille'. Jeg tro dette kommer til å gå så fint atte' Gammel-pusen høre ut til å være en tplmodig sjel, men alikevel en som er fullt i stand til å 'gi beskjed'. Skulle den yngste bli litt i 'ivrigste laget' så får han seg nok en pote så han lærer (tilsier all erfaring ) Det hender det går en kule halv-varmt hjemme hos oss også når 'gutta' er uenige om hvem som har hevd på akkurat den dokassen akkurat den dagen og akkurat da. Men ingen fysiske skader, - kun litt såret stolthet hos den ene av kamphanene, - noe som kureres ved å kunne bli tatt opp på armen og rundkoset
Strange Doll Skrevet 4. juni 2012 #7 Skrevet 4. juni 2012 Han er jo bare et barn, så dette er ikke noe å bekymre seg for Han lærer, men han er ivrig og leken Gamlepusen lærer han hva som er greit og ikke, og det kommer etterhvert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå