AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #1 Skrevet 4. juni 2012 Min venninne trener med PT og har en økt per uke. Etter disse timene er hun så utslitt og støl at hun ikke klarer røre på seg på 3-4 dager, så det blir som regel med den ene treningen i uken. Jeg skjønner at det er fornuftig å presse seg selv og sine grenser, men en treningsform som gjør at kroppen brytes så til de grader ned at man ikke får rørt noe mere på seg resten av uken høres jo litt drøyt ut? Hva tenker dere om dette? Er det fornuftig trening eller er opplegget for hardt når kroppen bruker så lang tid på å restituere?
Gjest navnelapp Skrevet 4. juni 2012 #2 Skrevet 4. juni 2012 Ho bør vel kanskje seie frå om dette til trenaren slik at han/ho tilpassar opplegget til henne? 2
Gjest Daenerys Skrevet 4. juni 2012 #3 Skrevet 4. juni 2012 Da hadde jeg bedt om et litt mindre tøft program. Men det går jo an å jogge rolig selv om man har er støl, er oftest best å røre litt på seg selv om det gjør vondt. Ville ikke kjørt på med en ny styrkeøkt før 2 dager etter den harde økta, men gåturer og jogging funker fint det! Ville heller ikke hatt kun én økt i uka, det blir litt lite.
Supraspinatus Skrevet 4. juni 2012 #4 Skrevet 4. juni 2012 I begynnelsen blir man ofte støl. Etter en måned med treningen så blir man ikke like støl lenger selv om belastningen eller volumet er større. Hvis venninnen din føler at det blir for hardt bør hun, som andre foreslår, si fra til treneren. Det er faktisk en reell mulighet for overtrening. Og hvis det er snakk om å presse seg veldig hardt ofte kan man komme borti noe som kalles rabdomyolyse. Det er dog sjeldent og forekommer nesten aldri på nybegynnere. De som er i faresonen er de som er godt trent, men som av en grunn er borte fra trening i en lengre periode for å så begynne på igjen like hardt som før de sluttet. 1
Gjest Vettel Skrevet 4. juni 2012 #5 Skrevet 4. juni 2012 Som flere, først si fra til treneren sin. Kanskje presses hun litt for hard. Men, kan også være at fordi hun trener bare en gang i uka, så starter hun så og si på nytt hver gang, noe som betyr hun blir støl. Lett trening med masse oppvarming, er ypperlig når man er støl! Dessuten andre faktorer: Hvor støl er hun EGENTLIG? (noen har veldig lav terskel for å trene) Hvor lenge har hun trent annet? Veldig dårlig form? Hvor mange ganger har hun trent med PT? 2
Envy Skrevet 4. juni 2012 #7 Skrevet 4. juni 2012 Syns det høres ut som alt er akkurat slik som det skal. Om hun ikke er spesielt godt trent fra før, og i tillegg bare har denne ene økta i uken som hun har med PT, er det ikke rart hun blir støl. Bare bra det 1
Gjest Skrevet 4. juni 2012 #8 Skrevet 4. juni 2012 Jeg blir også støl om jeg har en skikkelig hard økt i uka! Ha rhatt timer med PT, men de har jeg passa på å trene to dager etterpå selv om det gjør inni helvettes vondt!
Gjest *Maja* Skrevet 5. juni 2012 #9 Skrevet 5. juni 2012 Da jeg var nybegynner med løping, så var jeg så støl at jeg hadde problemer med å gå i trapper i noen dager etterpå. Det er kroppens måte å vise at den er i ferd med å bli sterekere og i bedre form. Men da er det viktig at en vedlikholder treningen, ellers vil jo en bare begynne på scratch hver uke. Hun burde definitivt starte med å powerwalke/jogge mellom disse PT timene, og egentlig trene minst en time alene med styrke for å venne musklene til å trene.
Gjest Rosaleen Skrevet 5. juni 2012 #10 Skrevet 5. juni 2012 Da jeg trente med PT ble jeg så støl at jeg bare ville ligge i senga hele dagen. Det var vanskelig og vondt å bevege seg vanlig. Første natta jeg skulle sove etter en PT-time, endte det med at jeg måtte ta smertestillende, for jeg lå bare og spente kroppen fordi jeg var så støl.
Spøkelse Skrevet 5. juni 2012 #11 Skrevet 5. juni 2012 Om hun bare sitter stille mellom timene og enda ikke rører seg på tredje eller fjerde dagen så ødelegger hun for seg selv ved at hun ikke "kommer gjennom" den fasen der man blir støl av alt og ingenting. Trener hun kun en gang i uka så selvfølgelig rekker ikke kroppen venne seg til forskjellige øvelser og bevegelser. Det hun bør gjøre, som flere her har nevnt også, bevege seg på f. eks tredje dagen etter timen. Det virker alltid verre før man varmer opp, når kroppen kommer i gang så kjennes ikke stølheten like ille. Hun trenger ikke kjøre noen hardtrening denne dagen, men f. eks rolig utholdenhetstrening, gå en tur, eller enkle styrkeøvelser. Det er bare for å komme over den sperren hvor hun ikke "kan" trene mer enn en gang i uka. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå