Gå til innhold

Vaske bunadskjorte pluss flekk på bunad

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Aner ikke om dette er riktig sted å poste dette, fant ikke noe mer passende.

Men hvordan bør jeg vaske en hundre% lin-bunadsskjorte? På ulle/silkevask med milo? Eller? :klo:

Også har jeg vært uheldig å grise en flekk ketshup på bunaden, hvordan får jeg bort denne? Det er jo ull-filt eller hva det heter, så kan jo ike bruke hva som helst.

Fortsetter under...

Jeg vasker alltid bunadskjorta mi,som er i lin, på 40g finvask med vanlig vaskepulver. Husk at linskjorter alltid skal vaskes etter bruk, blir den liggende etter at den er strøket så gulner den.

Ang flekk på bunad så aner jeg ikke......renseri kanskje?

AnonymBruker

Flekken kan du prøve å få bort med å legge en fuktig klut på begge sider av flekken, en foran og en bak og presse godt. la den få bli godt oppbløtt, og gjenta prossessen. Gni forsiktig om det trengs, bruk gjerne pittelitt zalo, men tørk godt bort etterpå.

Skjorta er jeg litt usikker på, jeg har vasket min i maskin for maskinen er ny og har gode program. men vil ikke råde deg til enten eller, det må du kjenne på selv.

Evt kan du koke den i en kjele på ovnen ;)

Skjorta skal alltid vaskes etter bruk ja, men IKKE strykes!

Om du stryker den og henger den opp, og den henger i mange mnd før neste bruk DA vil den gulne!

Vask den og tørk den, så pakker du den pent sammen og putter den i en brødpose og knytter igjen og oppbevarer den slik :)

Før du skal stryke den, putter du hele skjorta i frysen (!!!) i en dag, så pakker du den ut av posen og stryker den :)

Linskjortene tåler den blå biotex flekkfjernersprayen, jeg brukte den selv nå i år for å fjerne en svart flekk jeg hadde fått på den ene armen.

Spray på, la ligge fem-ti minutter, og legg skjorta i bløt med Milo en halvtime-times tid.

Skyll godt, gjenta spray/bløtlegging om nødvendig, og heng pent til tørk i dusjen.

AnonymBruker

Flekken kan du prøve å få bort med å legge en fuktig klut på begge sider av flekken, en foran og en bak og presse godt. la den få bli godt oppbløtt, og gjenta prossessen. Gni forsiktig om det trengs, bruk gjerne pittelitt zalo, men tørk godt bort etterpå.

Skjorta er jeg litt usikker på, jeg har vasket min i maskin for maskinen er ny og har gode program. men vil ikke råde deg til enten eller, det må du kjenne på selv.

Evt kan du koke den i en kjele på ovnen ;)

Skjorta skal alltid vaskes etter bruk ja, men IKKE strykes!

Om du stryker den og henger den opp, og den henger i mange mnd før neste bruk DA vil den gulne!

Vask den og tørk den, så pakker du den pent sammen og putter den i en brødpose og knytter igjen og oppbevarer den slik :)

Før du skal stryke den, putter du hele skjorta i frysen (!!!) i en dag, så pakker du den ut av posen og stryker den :)

Når jeg vasker bunadskjortene, legger jeg de alltid i vann ca 30 min før jeg legger de i vaskemaskinen. Dette for å myke opp fibrene før maskinvasken. Dette bevarer skjorten.

Bruker Milo til bunadskjortene og vasker de på 40 grader på finvask.

Å legge skjortene i fryseren før stryking gjør det enklere å stryke de, men dynk skjorten før du legger den i fryseren.

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for tips! Håper jeg får det bort..Koster 500 å bare rense bunadsskjorte, så tørr ikke tenke på hva de tar for en hel bunad.

Jøss, det var da et dyrt renseri.

Her betaler vi 75-100 kr pr del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...