marielle171 Skrevet 4. juni 2012 #1 Skrevet 4. juni 2012 Ja, dette funderte jeg på i natt. Går det an å lage ost, pisket krem av brystmelk (fra mennesker altså)? Har ikke tenkt å prøve det, men er ganske nysgjerrig på hvordan det i såfall hadde smakt:P
julegrana Skrevet 4. juni 2012 #2 Skrevet 4. juni 2012 Funker fint det! Leste faktisk en artikkel for ikke så lenge siden at brystmelk hadde blitt en trend i usa. Ble feks lagd iskrem av brystmelk :gjeiper: 3
Sugar&Spice Skrevet 4. juni 2012 #4 Skrevet 4. juni 2012 dette må jo være årets spørsmål! (forsåvidt ett godt et - dette lurte jeg litt på selv... Men å faktisk ta det opp tenkte jeg ikke på! Men da har vi jo svaret
ViljaH Skrevet 4. juni 2012 #5 Skrevet 4. juni 2012 Menneskemelk er da ikke noe anderledes enn dyremelk i så måte. Hvis melken er fet nok, kan man separere ut fettet og bruke det til å lage ost, kremfløte osv. På samme måte som man kan lage ost av kumelk, sauemelk, hestemelk, kamelmelk... Har nok sin særegne smak som all annen melk har, uten at jeg vet helt hvilken. Jeg skjønner ikke hvorfor folk reagerer sånn på menneskemelk, at det er så ÆSJ. Det er da ikke akkurat kannibalisme. 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #6 Skrevet 4. juni 2012 Menneskemelk er da ikke noe anderledes enn dyremelk i så måte. Hvis melken er fet nok, kan man separere ut fettet og bruke det til å lage ost, kremfløte osv. På samme måte som man kan lage ost av kumelk, sauemelk, hestemelk, kamelmelk... Har nok sin særegne smak som all annen melk har, uten at jeg vet helt hvilken. Jeg skjønner ikke hvorfor folk reagerer sånn på menneskemelk, at det er så ÆSJ. Det er da ikke akkurat kannibalisme. Hadde det vært normalt, hadde de solgt brystmelk i kjøledisken på butikken, akkurat som kumelk... Men gjør de det? NEI! 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #7 Skrevet 4. juni 2012 Menneskemelk er da ikke noe anderledes enn dyremelk i så måte. Hvis melken er fet nok, kan man separere ut fettet og bruke det til å lage ost, kremfløte osv. På samme måte som man kan lage ost av kumelk, sauemelk, hestemelk, kamelmelk... Har nok sin særegne smak som all annen melk har, uten at jeg vet helt hvilken. Jeg skjønner ikke hvorfor folk reagerer sånn på menneskemelk, at det er så ÆSJ. Det er da ikke akkurat kannibalisme. Jeg tror det er fordi man bryter noen intimgrenser når man drikker brystmelk. Jeg ser for meg at det henger sammen med bryster, seksualitet, intimitet og sånt som det. Jeg kunne gjerne smakt på en nær venns brystmelk, men jeg ville da bestemt selv når og hvor og hvordan. Jeg ville ikke satt pris på å bli servert brystmelk uten å bli informert om det, men dersom det var en dialog rundt det og jeg kjente den som brystmelken hørte til kunne jeg kanskje tatt det i kaffen eller noe, sånn for kuriositeten sin skyl. Men et glass brystmelk? Nei takk. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #8 Skrevet 4. juni 2012 Men altså. Kumelk kommer jo fra kartong, ferdig og kald. Brystmelk er varm og rett fra en naken pupp... 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #10 Skrevet 4. juni 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal ha det til at brystmelk er noe eklere enn melk fra en KU!!
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #11 Skrevet 4. juni 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal ha det til at brystmelk er noe eklere enn melk fra en KU!! Så da er det kanskje ikke ekkelt å spise menneskekjøtt heller? 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #12 Skrevet 4. juni 2012 Så da er det kanskje ikke ekkelt å spise menneskekjøtt heller? Men nå har det seg sånn at morsmelk er hovedernæringen til mennesker fra de er født, og etter hva jeg vet er det kun kannibaler som spiser mennesker og ikke babyer fra fødselen av? 2
ViljaH Skrevet 4. juni 2012 #13 Skrevet 4. juni 2012 Men altså. Kumelk kommer jo fra kartong, ferdig og kald. Brystmelk er varm og rett fra en naken pupp... Seriøst..kumelk kommer også varm fra en naken kupupp. Det er logistikk som gjør at den på ditt bord er kald og i en kartong. I et fjøs kan du få deg en sprut varm melk rett i munnen 1
ViljaH Skrevet 4. juni 2012 #14 Skrevet 4. juni 2012 Hadde det vært normalt, hadde de solgt brystmelk i kjøledisken på butikken, akkurat som kumelk... Men gjør de det? NEI! Det kan også være andre årsaker til at det ikke er normalt å kjøpe på butikken. F.eks er det upraktisk da de fleste kvinner ikke har mer enn de trenger til sitt barn. Så det er ikke noe overskuddsvolum å bringe til markedet. Melkebanken får knapt nok dekket sitt behov. Det er heller ikke noe ettertraktet jobb for kvinner å være melkeprodusent, mer prakk enn lønnsomt. Og det er ikke norm for voksne å drikke morsmelk, så etterspørsel er null. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #15 Skrevet 4. juni 2012 Seriøst..kumelk kommer også varm fra en naken kupupp. Det er logistikk som gjør at den på ditt bord er kald og i en kartong. I et fjøs kan du få deg en sprut varm melk rett i munnen Det var et flagg der. 1
Gjest Meridius Skrevet 4. juni 2012 #16 Skrevet 4. juni 2012 Så da er det kanskje ikke ekkelt å spise menneskekjøtt heller? Hva er mors brystmelk til om det ikke er for mennesket(Babyer)? Luring...
marielle171 Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #17 Skrevet 4. juni 2012 dette må jo være årets spørsmål! (forsåvidt ett godt et - dette lurte jeg litt på selv... Men å faktisk ta det opp tenkte jeg ikke på! Men da har vi jo svaret hehe, du skjønner, jeg tenkte på det inatt (av en eller annen grunn) og da jeg våknet måtte jeg spørre det på KG med engang:P Men jeg tror jeg skal samle opp litt melk (hvis kjæresten har nok) når babyen er kommet og da skal jeg prøve å lage pisket krem! Syns slikt må prøves ut en gang i livet.
Yoshi Skrevet 4. juni 2012 #18 Skrevet 4. juni 2012 Det er vel ikke så mange kvinner som stiller frivillig opp til å gå gravid hvert år, få fjernet babyen sin slik at melken heller kunne gått til å lage ost
Yoshi Skrevet 4. juni 2012 #19 Skrevet 4. juni 2012 Riktignok ingen kyr som gjør det frivillig heller. Men det er det ingen som bryr seg om bare de får melkefettet sitt. 1
Gjest Modig mor Skrevet 5. juni 2012 #20 Skrevet 5. juni 2012 Dette minner meg om den gamle, bløte vitsen hvor to fyrer sitter og spiser frokost. Fyr 1: Æsj, spiser du oksetunge? Hvordan kan du orke å spise noe som har vært i munnen til en okse?! Fyr 2: Og det sier du, som sitter og spiser egg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå