amonyn Skrevet 4. juni 2012 #1 Skrevet 4. juni 2012 Skal leie ut leiligheten min for sommeren. I husleieloven står det at man minimus kan sette avtalt tid til 1år. Vil det si at kontrakten jeg setter opp blir ulovlig? Og kan jeg kaste ut leieboer når jeg trenger den selv? Dersom leieboer nekter å flytte, vil jo jeg bli hjemløs, og studiene går i vasken (obligatorisk oppmøte)
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #3 Skrevet 4. juni 2012 § 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt. Det er altså adgang til å sette en tidsbegrensning om du opplyser om dette skriftelig ved inngåelsen av avtalen (når du annonserer) og du har en saklig grunn til det (du skal bo i leiligheten selv er saklig). 1
amonyn Skrevet 6. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 6. juni 2012 Det var da bra. Men hva om leieboer nekter å flytte? Da gjelder vel fortsatt regelen om at jeg ikke kan kaste ut denne selv? Da må jeg vel vente på namsmannen og alt det der, og det kan som kjent ta tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå