AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #1 Skrevet 4. juni 2012 Hei alle deres som jobber i service-yrket, og i butikk-jobber. Hvordan orker dere å jobbe i matbutikk, skobutikk, klesbutikk, møbelbutikk? Må da være dårlig betalt og slitsomt? Jeg ser ikke ned på dere, overhodet ikke, det er ikke det det er snakk om, men jeg skjønner bare ikke hvorfor dere velger sånne jobber? Selv jobber jeg i helsevesenet, på sykehjem, men syns det er bedre enn butikk, men jeg er på utkikk etter en mer kreativ jobb. 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #2 Skrevet 4. juni 2012 dumt spørsmål synes jeg. folk er forskjellig og foretrekker å gjøre forskjellige ting. det gjelder jobb og fritid. 14
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #3 Skrevet 4. juni 2012 Alle kan ikke få den jobben de ønsker. Er vel svært få som faktisk ønsker jobbe i butikk. 6
Zinnia Skrevet 4. juni 2012 #4 Skrevet 4. juni 2012 Folk er forskjellige, for meg høres sykepleier og lignende ut som mitt verste mareritt. Har jobbet i matbitukk, det var dessverre bare ok (kunne vært mye bedre om det ikke var pga dårlig arbeidsmiljø mellom ansatte), og har en drøm om å åpne egen velværebutikk en gang i fremtiden. 7
Gjest bazibaz Skrevet 4. juni 2012 #5 Skrevet 4. juni 2012 Jeg fatter ikke hvordan folk orker å jobbe på sykehjem eller som hjemmehjelp. Hadde lett tatt en butikkjobb over det. Misforstå meg rett, all ære til de som orker den jobben, men jeg hadde ikke klart det. Folk er forskjellig, rett og slett. Jeg syns tiden min i butikk stort sett var hyggelig. 14
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #6 Skrevet 4. juni 2012 Vel, du slipper i alle fall å vaske folk når du jobber i butikk. Stor fordel! 10
The Kitten Skrevet 4. juni 2012 #7 Skrevet 4. juni 2012 Alle kan ikke få den jobben de ønsker. Er vel svært få som faktisk ønsker jobbe i butikk. Jeg synes nå det er ganske artig. 12
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #8 Skrevet 4. juni 2012 Jeg hadde samme sommerjobb i suvenirbutikk i fem år. Jeg liker at jeg ikke har tid til å kjede meg på jobb; dagene går fort fordi det alltid er noe å gjøre, og noen ting må man gjøre hver dag uansett. Noen av oppgavene er helt hjernedøde (type vaske/tørke støv) og andre er kreative og utfordrende (lage system på lageret/ommøblere i butikken/lage utstillinger). Jeg liker å prate med folk, og butikken er plassert på "verdens ende" så det er massevis av turister som mer enn gjerne forteller om reisen sin, hvor de kommer fra, hva de synes om landet, osv. Jeg "samler" på gode historier, og blir alltid så glad når det f.eks. er noen som forlover seg under midnattsolen nøyaktig ett/fem/ti år siden første gang de var der eller noen som har kjørt traktor gjennom hele Europa bare for å komme seg til "verdens ende." I tillegg jobbet jeg med verdens mest fantastiske kolleger. Søte, snille, flinke, arbeidsvillige mennesker, og jeg savner de hele resten av året. På grunn av den ræva ledelsen hadde jeg tenkt å slutte etter tre somre, men på grunn av de flotte kollegene ble jeg to somre til. Jeg hadde ikke blitt i samme jobb uten de gode kollegene - uansett hvor godt jeg trivdes med selve jobben. 1
Mischa Skrevet 4. juni 2012 #9 Skrevet 4. juni 2012 Jeg valgte det fordi jeg ikke visste om noe annet! "Alle" hadde deltidsjobb i butikk og at vi kunne få noe annet var vi ikke klar over. Og ja, det er en utakknemmelig jobb hvor du må yte service hele dagen og lønnen er dårlig, men tror det har vært en god erfaring likevel 1
Gjest Bartenina Skrevet 4. juni 2012 #10 Skrevet 4. juni 2012 Jeg har jobbet i flere matbutikker i samme kjede, og jeg digget det :-) hadde flott arbeidsmiljø og jeg hadde varierende oppgaver, var mye i ferskvare, men også i kassa og i butikken. Kassa er en kjedelig JOBB, men hvis du kommuniserer riktig med kundene, er det kjempetrivelig :-) Ferskvaren likedan :-) Og jeg tjente mer der enn jeg gjør nå (omsorgsbolig) og enn når jeg jobbet som assistent på barneskole. Så dårlig betalt er det ikke :-)
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #11 Skrevet 4. juni 2012 Hadde heller jobbet i butikk enn et sykehjem! 12
Athene Skrevet 4. juni 2012 #12 Skrevet 4. juni 2012 Nå har jeg en prosjektbasert kontorjobb, med mye kundekontakt. Men dersom jeg ikke hadde hatt evne/vilje til å ta utdannelse, og ikke hadde vært et karrieremenneske, hadde en butikkjobb stått høyt på ønskelista. Jeg kunne godt se meg selv jobbe i butikk. Jeg liker å jobbe med mennesker, være på servicesiden, holde orden og å gjøre noe hele tiden når jeg først er på jobb. Jeg kunne aldri jobbet i helsevesenet... For meg hadde det aldri ligget naturlig å ha fysisk kontakt med fremmede, vasket mennesker og redd opp senger. Jeg hadde besvimt om jeg måtte skifte en bandasje eller sette en sprøyte. Mennesker er forskjellige. Jeg forstår ikke at det går ann å tru at alle andre er som deg (orker ikke jobbe i butikk), uten å se at mange kunne skrevet det samme innlegget, og byttet ut butikk med helsevesen. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #13 Skrevet 4. juni 2012 Jeg ville ikke jobbet verken i butikk eller på sykehjem. Vil ikke jobbe med service eller mennesker på den måten. Men det er jo fint at andre trives med det. 1
Gjest showhoe Skrevet 4. juni 2012 #14 Skrevet 4. juni 2012 Jobber selv i butikk og kan rett og slett ikke fordra det! er på utikk etter noe nytt, men livssituasjonen for øyeblikket tilsier at jeg burde vente litt. Mistrives veldig. Det eneste jeg ser positivt er at lønna jeg har i dag er bedre enn det jeg har hatt tidligere. Men.. nå er jeg bare 23 år og har ikke tenkt å være her til jeg blir pensjonist. Det blir utdannelse og utviklingsmuligheter ved første mulighet.. 1
Gjest Quake Skrevet 4. juni 2012 #15 Skrevet 4. juni 2012 Jeg hadde samme sommerjobb i suvenirbutikk i fem år. Jeg liker at jeg ikke har tid til å kjede meg på jobb; dagene går fort fordi det alltid er noe å gjøre, og noen ting må man gjøre hver dag uansett. Noen av oppgavene er helt hjernedøde (type vaske/tørke støv) og andre er kreative og utfordrende (lage system på lageret/ommøblere i butikken/lage utstillinger). Jeg liker å prate med folk, og butikken er plassert på "verdens ende" så det er massevis av turister som mer enn gjerne forteller om reisen sin, hvor de kommer fra, hva de synes om landet, osv. Jeg "samler" på gode historier, og blir alltid så glad når det f.eks. er noen som forlover seg under midnattsolen nøyaktig ett/fem/ti år siden første gang de var der eller noen som har kjørt traktor gjennom hele Europa bare for å komme seg til "verdens ende." I tillegg jobbet jeg med verdens mest fantastiske kolleger. Søte, snille, flinke, arbeidsvillige mennesker, og jeg savner de hele resten av året. På grunn av den ræva ledelsen hadde jeg tenkt å slutte etter tre somre, men på grunn av de flotte kollegene ble jeg to somre til. Jeg hadde ikke blitt i samme jobb uten de gode kollegene - uansett hvor godt jeg trivdes med selve jobben. Nordkapp? Isåfall jobber vi sammen =p
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #16 Skrevet 4. juni 2012 Nordkapp? Isåfall jobber vi sammen =p Du kan jo rette det til "jobbet"
Gjest Frk.Franzen Skrevet 4. juni 2012 #17 Skrevet 4. juni 2012 Butikkjobb er virkelig noe av det kjedeligste jeg har gjort. Velger å jobbe på gatekjøkken fremfor butikk igjen. Jeg jobbet i klesbutikk da. Først i en damebutikk og deretter i en herrebutikk. Herrebutikken var så utrolig kjedelig at jeg til tider ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg! Mennen er tydeligvis enten flinkere og rydde opo i prøverommend, eller så er det det at de ikke prøver i det hele tatt. Gidd å lata som at jeg rydda selv om butikken var helt ryddig kun for å Hæ noe å gjøre. Jeg pleide å jobbe fra 11-18(19) og på der verste var det kun 18 kunder innom på en dag. Noen dager gikk det to timer uten en eneste kunde. Eneste positive er rabatt på klær. Hadde mye heller foretrukket gamlehjem hvor man faktisk gjør noe hele tiden.
pinar Skrevet 4. juni 2012 #18 Skrevet 4. juni 2012 Vel, du slipper i alle fall å vaske folk når du jobber i butikk. Stor fordel! Akkurat det plager meg ikke. Begge jobvebe har fordeler og ulemper. Jeg kunne godt jobbet i matbutikk og ryddet og dratt frem varer, til og ned nesten kost meg med det.. Bare jeg hadde sluppet kunder.
solkrem Skrevet 4. juni 2012 #19 Skrevet 4. juni 2012 Jeg begynte å jobbe i butikk rett og slett fordi jeg ikke hadde så mye annet valg. Alternativet var NAV, og da står jeg heller på Narvesen Lønna er ikke særlig bra, og det kan til tider være kjipt med sure kunder. Men jeg tror at mange (i alle fall jeg) lærer å stenge ut mye av de negative opplevelsene man får med kundene. Om en kunde er litt sur, så bryr jeg meg ikke noe særlig, for smilet er påklistret av ren vane. Vanligvis er det helt urimelige kunder som er sure, helt uten grunn. Det positive for min del er at jeg lærte meg å være mer sosial og imøtekommende. Det er så hyggelig når stamkundene kommer innom og forteller hvordan det går. Og nye kunder som påpeker hvor ren og ryddig butikken er. Det mest negative med Narvesen er arbeidstiden (kveld, helg) og det at jeg må stå alene på jobb. Men generelt sett synes jeg det er en helt ok jobb, og den er ikke spesielt slitsom om man ser bort fra ubekvem arbeidstid. Det er positive og negative sider med alle arbeidsplasser, og heldigvis vil ikke alle ha samme jobbene 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #20 Skrevet 5. juni 2012 Jeg hadde samme sommerjobb i suvenirbutikk i fem år. Jeg liker at jeg ikke har tid til å kjede meg på jobb; dagene går fort fordi det alltid er noe å gjøre, og noen ting må man gjøre hver dag uansett. Noen av oppgavene er helt hjernedøde (type vaske/tørke støv) og andre er kreative og utfordrende (lage system på lageret/ommøblere i butikken/lage utstillinger). Jeg liker å prate med folk, og butikken er plassert på "verdens ende" så det er massevis av turister som mer enn gjerne forteller om reisen sin, hvor de kommer fra, hva de synes om landet, osv. Jeg "samler" på gode historier, og blir alltid så glad når det f.eks. er noen som forlover seg under midnattsolen nøyaktig ett/fem/ti år siden første gang de var der eller noen som har kjørt traktor gjennom hele Europa bare for å komme seg til "verdens ende." I tillegg jobbet jeg med verdens mest fantastiske kolleger. Søte, snille, flinke, arbeidsvillige mennesker, og jeg savner de hele resten av året. På grunn av den ræva ledelsen hadde jeg tenkt å slutte etter tre somre, men på grunn av de flotte kollegene ble jeg to somre til. Jeg hadde ikke blitt i samme jobb uten de gode kollegene - uansett hvor godt jeg trivdes med selve jobben. Jeg jobbet også i souvenirbutikk på et stor turistattraksjon som student, og likte det av samme grunner som deg. Alltid noe som skjedde, alltid noe å gjøre, og så traff man alltid mange hyggelige mennesker med interessante historier. Folk som kom fra Australia for å se byen der bestefaren var født, briter som var i Norge som soldater under krigen, mange sånne i tillegg til mye media og kjendiseri. Og superhyggelige kollegaer, som stort sett var studenter, akkurat som meg. Men jeg kan se at det kanskje ikke er det samme når man jobber i matbutikk med femtiåringer som er lei av hele greia og kundene er stressa fordi de skal hjem og lage middag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå