AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #1 Skrevet 3. juni 2012 Nå er jeg så lei av min elendige viljestyrke! Dette er flaut å si, men jeg spiser sjokolade nesten hver dag. Og ikke bare litt heller, ofte 200 gram om dagen. Jeg er normalvektig, og trenger ikke å gå ned i vekt. Men all sjokoladen er jo usunn, og jeg merker at alt sukkeret stjeler mye energi og gjør meg daff. Jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre, vil så gjerne slutte, men er akkurat som at hjernen blokker ut alt og jeg bare trykker det i meg av ren vane.. Hvor lenge tror dere jeg må klare meg uten for å komme meg over "kneika", og den verste avhengigheten gir seg? Noen som har hatt det likt og har klart å slutte? Og det hjelper ikke å ikke å ikke ha det liggende, for det er akkurat som om jeg kommer i en "transe" og durer til butikken når lysten melder seg.. Uff. Setter pris på svar, er litt fortvilet :frown:
Nuffen Skrevet 3. juni 2012 #2 Skrevet 3. juni 2012 Kjære deg. Dette var akkurat som å lese om meg selv for et par år tilbake. I mitt tilfelle var det candida (?) som var den store syndebukken. (En slags sopp som lever i kroppen.) Det er den ulumskheten som krever noe søtt og altså gjør at man får lyst på søtsaker. Jeg begynte på Olivenbladekstrakt (piller) og Probiotic 500 (det står også 9 på boksen). Fåes på helsekost. Dyre saker, men skal si at det hjalp!!! Mistet totalt lysten på alt mulig av søtsaker :-) . Kanskje du burde vurdere det? Skader iallfall ikke :-) .
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #3 Skrevet 3. juni 2012 Har samme 'problem', men ser ikke på det som så farlig i grunn. 200 gram var kanskje litt mye, så hadde vel prøvd å kutte ned en smule. Men jeg har funnet ut at jeg spiser såpass sunt at jeg kan unne meg den gleden. Om du virkelig elsker sjokolade (slik som meg), spis heller sunt nok til at den ene sjokoladen om dagen ikke gjør så mye. For å slutte å spise sjokolade er utenkelig for meg i allefall.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #4 Skrevet 3. juni 2012 Godt å høre at jeg ikke er alene. Jeg er villig til å prøve hva som helst, for det kan ikke fortsette sånn. Takk for tips, da skal jeg ta meg en tur på helsekosten i morgen Greit nok om det er dyrt, for det er ikke akkurat billig med sjokolade hver dag heller. Men husker du hvor lang tid det tok før du merket bedring?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #5 Skrevet 3. juni 2012 Du er ikke alene. Jeg er avhengig av sjokolade, men har ikke tenkt til å gjøre noe med det. Ja det er usunt for kroppen, men sooo what. Jeg lever bare en gang! Sjokolade gjør meg glad og lykkelig!
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #6 Skrevet 3. juni 2012 Sjokolade er fantastisk,,, men jeg prøver å spise det kun på lørdager.. Det går ok, holder meg kun til lørdager, men har jeg først begynt en lørdag greier jeg ikke stoppe, så det er faktisk lettere å holde helt avstand enn å bare smake litt,, har jeg først smakt litt skyter blodsukkeret til værs og jeg greier ikke å stoppe...
Nuffen Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 Godt å høre at jeg ikke er alene. Jeg er villig til å prøve hva som helst, for det kan ikke fortsette sånn. Takk for tips, da skal jeg ta meg en tur på helsekosten i morgen Greit nok om det er dyrt, for det er ikke akkurat billig med sjokolade hver dag heller. Men husker du hvor lang tid det tok før du merket bedring? Nå er det såpass lenge siden at jeg har litt problemer med å huske nøyaktig hvor lang tid det tok, men minns at det tok sånn ca to - tre uker. Hold meg oppdatert om hvordan det går, da . Lykke til!
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 Jeg er totalt avhengig av sukker jeg også, og spesielt sjokoladen er vanskelig å motstå.. Første skritt er selvfølgelig å ikke handle sjokolade, men det er jo ikke alltid like lett.. Mitt beste råd er å begynne å LAGE noe sjokoladeholdig dessert i steden. I steden for å kjøpe sjokolade, må du stå på kjøkkenet og lage en sjokolademuffins/sjokoladekake/sjokoladepudding/sjokoladeis osv. Utfordre deg selv ved å lage enkeltposjoner (ikke lag 12 muffins, lag 1!) Dette er litt tidkrevende fordi du må regne om på måleenhetene, men det gir uttelling i form av at det er umulig å overspise. Hvis du lever et nogenlunde aktivt liv med jobb/utdanning/barn/venner vil du ikke ha tid til å stå på kjøkkenet og spise 24-7.. Med andre ord begrenser du inntaket av både kalorier OG mengde, du får litt ekstra trim, og du får nye smaksopplevelser.. Her er et par kjekke ting å ta med seg: -Å stå på kjøkkenet forbrenner ca dobbelt så mye kalorier som å sitte/ligge og se på tv, så du forbrenner litt av maten du spiser ved å lage den først! -Sukrin oppfører seg som sukker, smaker som sukker, men har 0 kalorier. Kjekt å bake med, men krever litt forhåndsregler. Les litt om emnet! Billigere på iherb -Du kan bytte ut kakaopulver med proteinpulver med sjokoladesmak for å få mer næring Etter et par måneder med dette "nazi-bake-regimet" er det veldig skjeldent jeg har lyst på butikkkjøpt sjokolade- det smaker for mye sukker for meg nå.. Men jeg har satt en regel på at lørdager er det lov med 100 gram sjokolade, og første mensendag kan jeg kjøpe en ekstra 100grams sjokolade. Dette tilsvarer 500-600 gram sjokolade i måneden.. Da begynner vi å snakke
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 5. juni 2012 #9 Skrevet 5. juni 2012 Et tips til: konkurrer med deg selv! Prøv å få en 200-grams sjokoladeplate til å vare så lenge du overhode kan. Tenk litt charlie og sjokoladefabrikken når han bare spiser bittesmåbiter fra sjokoladen og sparer på den! Jeg pleide å ha en 200-grams liggende på et veldig utilgjengelig sted hvor jeg måtte hente en stol og klatre opp for å nå sjokoladen.. Og sjokoladeplata fikk IKKE lov å komme ned derfra, jeg måtte hente antall ruter og la sjokoladeplata ligge igjen der oppe. På den måten henta jeg bare ned en rute om dagen, når jeg trengte belønning. Den plata varte i evigheter
Gjest white tiger Skrevet 5. juni 2012 #10 Skrevet 5. juni 2012 Syke metoder du har Kevlarsjäl For meg har det funka å kjøre på med proteiner i kosten. Dette har gjort at jeg føler meg mett mye lenger, og har ikke det samme suget etter sjokolade som jeg hadde før. Er jeg lysten på noe søtt hiver jeg innpå med bær eller vannmelon eller noe annet som er sunt og godt. Jeg unner meg gjerne litt sjokolade i helga, men nå hender det faktisk at jeg har planlagt å spise sjokolade, men ikke gjør det fordi jeg rett og slett ikke har lyst på. Og det er jo nærmest et mirakel! Skal vel også sies at jeg har kutta ned på karbohydrater så kan hende blodsukkeret mitt er litt mer stabilt pga dette, og at søtsuget har minska av den grunn også.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 5. juni 2012 #11 Skrevet 5. juni 2012 Syke metoder du har Kevlarsjäl Jeg er sjokoladenazien! Ekstrem avhengighet krever ekstreme metoder! 1
Gjest white tiger Skrevet 5. juni 2012 #12 Skrevet 5. juni 2012 Jeg er sjokoladenazien! Ekstrem avhengighet krever ekstreme metoder! De metodene hadde ikke funka på meg. Jeg liker ikke å lage mat, så hadde blitt innmari frustrert om jeg måtte bake så ofte. Og den sjokoladen som ligger på et sted langt oppe? Jeg hadde tatt hele greia ned med en gang :gjeiper: Men hver må gjøre det som funker for seg
Tullepia Skrevet 6. juni 2012 #13 Skrevet 6. juni 2012 Nå er jeg så lei av min elendige viljestyrke! Dette er flaut å si, men jeg spiser sjokolade nesten hver dag. Og ikke bare litt heller, ofte 200 gram om dagen. Jeg er normalvektig, og trenger ikke å gå ned i vekt. Men all sjokoladen er jo usunn, og jeg merker at alt sukkeret stjeler mye energi og gjør meg daff. Jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre, vil så gjerne slutte, men er akkurat som at hjernen blokker ut alt og jeg bare trykker det i meg av ren vane.. Hvor lenge tror dere jeg må klare meg uten for å komme meg over "kneika", og den verste avhengigheten gir seg? Noen som har hatt det likt og har klart å slutte? Og det hjelper ikke å ikke å ikke ha det liggende, for det er akkurat som om jeg kommer i en "transe" og durer til butikken når lysten melder seg.. Uff. Setter pris på svar, er litt fortvilet :frown: Du kan prøve å trappe ned, først ved å spise 100g sjokolade, deretter 50g og til slutt eventyrsjokolade. Deretter kan du drikke sjokomelk for å få sjokoladesmaken. Du kan også bytte ut sjokoladen med diabetessjokolade mens du trapper ned, eller lage din egen sukkerfrie sjokolade (ingredienser og oppskrift får du på helsekosten). Det er ikke sunt å spise 200g sjokolade til dagen, det vet du jo heldigvis selv. Så prøv å trappe gradvis ned og spis gjerne noe sunt og godt i stedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå