Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest12345
Skrevet (endret)

.

Endret av peershaars
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken forskjell gjør en 6'er for hvilken skole du kommer inn på? Hvis det ikke gjør noen forskjell hadde jeg lagt det gå, for ved en revurdering av karakteren kan du risikere å bli satt ned.

Gjest gjest12345
Skrevet (endret)

.

Endret av peershaars
Skrevet

Grunnlaget for standpunktet ditt skal være din nåværende kompetanse, ja. Men det spørs jo hvor lett det er å bevise/motbevise at det er godt nok til en sekser når det ikke finnes annet skriftlig grunnlag enn en 4mnd gammel prøve der karakteren var 4/5..

Hva er grunnlaget du/lærer har for å mene at du nå er god for sterk 5/6er? Aktivitet i timene og den type ting?

Gjest gjest12345
Skrevet (endret)

.

Endret av peershaars
Skrevet

Aktivitet i timene og en muntlig framføring vi hadde. Vi fikk ingen karakter på framføringen, men det eneste hun hadde å utsette på den var at jeg hadde ordlagt meg feil en gang.

Ingen av oss har vel egentlig noe grunnlag for noen av karakterene. Men ifølge henne var vel eneste grunnlag for å ikke gi meg 6 at jeg "tullet", ikke gjorde oppgaver i timene. (oppgaver vi gjorde for tre måneder siden)

Hvis det er veldig viktig for deg så ville jeg prøvd å klage uansett, men vil nok være vanskelig å bevise at du fortjener en bedre karakter, særlig når en prøve er alt skriftlig grunnlag. Selv om det er "nåværende" som skal være grunnlaget så er det jo også basert på hva man faktisk har fått testet. Vet at lærerene har litt ulik praksis her, men man kan jo argumentere med at i temaet dere hadde på prøven så var du ikke bedre enn 4/5 og man kan anta at kunnskapen du viste om det emnet er det samme på nåværende tidspunkt, og at du var kjempegod på temaet i den muntlige fremføringen (6) og at du derfor havner på en femmer, fordi det er det som finnes av "målbare" faktorer.

Klag hvis du føler for det, men vær forberedt på at det ikke nødvendigvis blir en bedre karakter. Og vær obs på at den kan bli dårligere, selv om det høres usannsynlig ut med bakgrunn i det du sier, siden prøven også kan underbygge at du iallefall fortjener en femmer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vanskelig for å se at du bør ha 6 i faget. All aktivitet teller inn på standpunktkarakteren, inkludert skriftlige prøver gjennom semesteret. Eleven skal ha sjanse til å forbedre seg frem til karakteren settes, men husk på at 6 ideelt sett skal henge svært høyt (selv om mange lærere stiller litt lavere krav), og jeg ville aldri gitt toppkarakter til mine elever på det grunnlaget du har fremlagt for oss her.

For øvrig har du helt rett i at orden og atferd som sådan ikke skal telle inn på standpunktkarakteren. Men når det er sagt, er det klart at en elev som er rotete og urolig i timen, neppe presterer optimalt hva angår innsats heller.

• Liker 4
Gjest gjest12345
Skrevet (endret)

.

Endret av peershaars
AnonymBruker
Skrevet

RLE er et muntlig fag, så hva du har bedrevet med i timen er absolutt relevant.

Standpunktkarakteren settes på bakgrunn av hele semesteret, om ikke skoleåret, du kan med andre ord ikke forvente noe 6´er fordi du har anstrengt deg de siste 2 mnd.

Du har 4/5 på en skriftlig prøve og har ellers drevet med en del tull i timene. Tror du skal væe bra fornøyd med en 5´er.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er ingenting som hindrer deg i å klage, men vær obs på at du risikerer å gå ned en karakter.

Diskusjonen om aktivitet i timene minner meg om noe som hendte i klassen min på videregående. Ei venninne av meg fikk bare 5-ere og 6-ere på prøvene. Hun var tilstedet i hver eneste time, men bidro lite.

En annen fikk også bare 5-ere og 6-ere på prøvene. Han skulket ca 50 % av timene, men bidro mye da han først var der.

Gjett hvem av dem som fikk 6-er i standpunkt?

Endret av The Kitten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...