AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #1 Skrevet 3. juni 2012 Jeg er ei veldig slank jente med en del muskler, noen vil si tynn, så det er absolutt ikke snakk om trening som i fettforbrenning her. Jeg trener tungt som feks motbakkeløp i bratte skråninger og bakker der jeg kjenner bena, rumpa og lårene sprengjobbe. Trener også styrketrening for å bygge litt muskler på kroppen, men trener bare hjemme pga det er ikke noe treningssenter rundt her. Jeg spiser MYE grønnsaker og frukt, hver dag. Spiser alltid enten rent kjøtt, kylling eller fisk. Spiser noen brødskiver med sunt pålegg som egg og tomater og løk, feks, og ellers knekkebrød. Men dette spiser jeg ikke hver dag osv. Drikker bare vann, og en kopp te for dagen. Spiser ikke toroposer, helfabrikata osv. Jeg tror jeg har litt lite karbohydrater i kosten, men kanskje det kommer inn med frukt og grønt? Hjelp......
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #2 Skrevet 3. juni 2012 Du kan jo f.eks legge inn maten din på "Mat på data" og se hvor mange prosent av kostholdet ditt som består av karbs.
Supraspinatus Skrevet 4. juni 2012 #3 Skrevet 4. juni 2012 Du kan jo prøve å øke mengden og så senke mengden for å se hvor mye utslag det gir på treningen. Du kan også prøve å øke mengden fett for å se hvilken effekt det har. Slike ting er ofte veldig individuelt og de aller fleste er tilpasningsdyktige. Du sier at du ikke vil ha noe lavkarbodebatt og det er helt ok. Det er viden kjent at streng lavkarbo har påvirkning på maks sprinthastighet og høyintensitetstrening. Så det tror jeg ikke er løsningen uansett. Selv om noen av "ekspertene" mener at idrettsutøvere trenger vanvittige mengder karbohydrater så tror jeg du skal ha et bevisst forhold til mengdene. Du sier du trener tung utholdenhet og styrke. Veldig mange av de beste crossfitutøverne i verden holder seg til et type lavkarbokosthold som kalles paleo. De spiser dog mer karbohydrater enn "vanlige" spiser på slikt kosthold, men de ekstra karbohydratene kommer omtrent utelukkende fra frukt og f.eks søtpotet eller vanlig potet. De klarer seg helt fint og gjør det rimelig bra uten at det går ut over ytelsen. De er verdt å nevne at de spiser vesentlig større andel fett enn det mange av de konservative ekspertene mener er bra. Sånn rent fysisk så er glykogenlagrene fulle når glykogenlagrene er fulle. Å spise mer karbohydrater øker ikke størrelsen på lagrene. Og lagrene er ikke så store at du trenger å fylle på med flere hundre gram karbohydrater dag inn og dag ut. Stort inntak vil også gjøre at fettforbruket går ned og at musklene går over til å bruke mest karbohydrater som drivstoff ved en lavere kapasitet. Øket fettinntak (eller lavere karbohydratinntak, man er ikke helt sikker) gjør tilsynelatende det motsatte. Men dette er noe man må prøve. Gjerne over en måneds tid eller mer. Har du konkurranse snart skal du ikke tukle med kostholdet. Det er noe du prøver offseason. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #4 Skrevet 4. juni 2012 Jeg trener 6 dager i uken, både styrke og kickboksing. Jeg fungerer dårlig på lite karbohydrater, hovedsaklig mentalt sett. Jeg blir deprimert og sliten og lei om jeg får for lite. Jeg får hovedsaklig karbohydratene mine fra fullkornris, fullkornpasta, fullkornbrød (hjemmebakt, det på butikken er jo bare luft og salt..), havregryn (som grøt som varieres med frukt og krydder, eller med melk eller yoghurt), poteter, søtpoteter (nam!), frukt og grønt. Jeg kuttet ut kornprodukter en stund for å teste for matintoleranser, men når alle karbene skulle komme fra frukt og grønt fikk jeg bare ikke i meg nok. Da lå jeg på under 100 g dagen, selv om jeg følte jeg tvangsforet meg med frukt. Nå ligger jeg på rundt 120-150 gram på kickboksingdager, og rundt 250-280 på styrkedager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå