AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #1 Skrevet 3. juni 2012 Hei Dette er kanskje ikke helt riktig forumrom, men jeg prøver allikevel. Jeg trenger råd Jeg har de siste dagene vært plaget av kløe og svie i underlivet, utenfor skjeden vel om merke. Men veldig plagsomt og irriterende. Har mistenkt at dette kan være en soppinfeksjon, og har dermed lest litt om dette. Jeg har nok litt mer utflod nå enn vanlig, men ikke som er klumpete eller illeluktende. Har lest at soppinfeksjon kan kun behandles med krem utenfor og vaginale medikamenter. Om 11 dager er jeg halvveis i svangerskapet mitt, og jeg ønsker ikke å gjøre noe som kan øke risikoen til resten av tiden for verken meg eller babyen. Bør jeg ta kontakt med lege, eller er dette noe som kan gå over av seg selv? Hilsen en som klør seg halvt ihjel:(
ViljaH Skrevet 3. juni 2012 #3 Skrevet 3. juni 2012 Man er mer utsatt for soppinfeksjon som gravid. Uten at jeg vet det er det du har. Du kunne jo prøve med canesten krem bare på utsiden? Eller youghurt naturell! Jeg ville sjekket med lege før jeg begynte å dytte medikamenter inn.
julegrana Skrevet 3. juni 2012 #4 Skrevet 3. juni 2012 Soppinfeksjon er ganske vanlig i svangerskap og kan lett fjernes med canesten som fåes kjøpt reseptfritt på apoteket. Det er ikke skadelig å bruke om du er gravid, og heller ikke skadelig å bruke om du ikke er helt sikker på om det er sopp. kjøp deg canesten og se om det går over. 1
Yoshi Skrevet 3. juni 2012 #5 Skrevet 3. juni 2012 Jeg har klødd som et uvær i dette svangerskapet. Har brukt mye truseinnlegg og tror det er en medvirkende årsak. Ikke noe farlig å bruke canesten. eneste du ikke skal bruke er applikatoren, men den trenger du ikke. Alt står i vedlegget.
Teriyaki Skrevet 4. juni 2012 #6 Skrevet 4. juni 2012 Det er helt ufarlig å bruke canesteen som gravid. Bare før vaginalpillen inn selv, i stedet for å bruke den plastdingsen man "skal" bruke.
Alvelin Skrevet 4. juni 2012 #7 Skrevet 4. juni 2012 Et tips er også å skylle med sterkt eddikvann, ofte... Har fungert for meg.
Sol79 Skrevet 4. juni 2012 #8 Skrevet 4. juni 2012 Kjøp canesten reseptfritt på apoteket. Helt ufarlig, men bruk fingrene og ikke aplikatoren. Virker veldig fort.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #9 Skrevet 4. juni 2012 Kan jeg spør hvorfor man ikke skal bruke applikator? Jeg går selv på progesterontilskudd og da bruker man en ''stang'' for å føre inn vaginalpillen. Hilsen annen AB med samme problem
Sol79 Skrevet 4. juni 2012 #10 Skrevet 4. juni 2012 Jeg vet ikke annet enn at det står i pakningsvedlegget, og det går helt fint og putte den inn med fingrene. http://www.felleskatalogen.no/medisin/canesten-bayer-ab-547234#graviditet-amming
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #11 Skrevet 4. juni 2012 Tusen takk for gode råd folkens Jeg skal ta å kjøpe meg sånn Canesteen, hvis det ikke er er skadelig gjør det ingenting å prøve selvom det kanskje ikke er det jeg har:) Hvis det ikke fungerer så tar jeg kontakt med legen min!
Gjest Eurodice Skrevet 4. juni 2012 #12 Skrevet 4. juni 2012 Jeg synes det virker veldig bakvendt. Bruk ditt, bruk datt, og hvis det ikke hjelper, kontakt lege. Er det bedre å risikere å kaste bort penger på noe som kanskje ikke hjelper, fordi plagene kan skyldes noe annet enn det medikamentet er mot? I verste fall kan det forverre tilstanden. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #13 Skrevet 4. juni 2012 Jeg synes det virker veldig bakvendt. Bruk ditt, bruk datt, og hvis det ikke hjelper, kontakt lege. Er det bedre å risikere å kaste bort penger på noe som kanskje ikke hjelper, fordi plagene kan skyldes noe annet enn det medikamentet er mot? I verste fall kan det forverre tilstanden. Canesten koster ca 150 kr, så veldig mange borkasta penger er det ikke. TS er gravid og klør rundt skjedeåpningen. Med 99% sannsynlighet er det soppinfeksjon. Det er helt harmløst å bruke canesten selv om man ikke har sopp. 1
Yoshi Skrevet 4. juni 2012 #14 Skrevet 4. juni 2012 Og jeg kan nesten garantere at om hun går til legen og sier det klør, vil legen si at hun skal prøve canesten først. 1
ViljaH Skrevet 5. juni 2012 #15 Skrevet 5. juni 2012 Youghurt naturell har mye samme melkesyrebakterier som canesten. Litt mer grisete, men koster en femmer vel. Hvis man plages mye med dette som gravid, kan man tenke på å kutte ned på produkter som inneholder mye gjær. Redusere gjær-mengde når man baker selv, la det heve lengre istedet. Gjær promoterer feil bakteriegruppe.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #16 Skrevet 5. juni 2012 Jeg bruker med glede en hundrelapp ekstra på en salve framfor å ha tynnflytende yoghurt i underlivet. Erfaringsmessig så hjelper det heller ikke bare med salven, man må ha vaginaltabletten også for atbehandlingen skal virke.
Tweak Skrevet 5. juni 2012 #17 Skrevet 5. juni 2012 Du kan fint bruke de vanlige preparatene mot sopp som de har på apoteket, min gyn anbefalte meg å bruke pevaryl depot. Eneste en skal tenke på er å ikke bruke den applikatorpinnen for å stikke den vagitoriepillen opp i skjeden, men bruke rene fingre i stedet. Jeg har vært plaget med soppinfeksjon omtrent hele svangerskapet og med gyn og leges velsignelse smurt med canesten eller pevaryl 2 x daglig for å ikke klø meg til blods hver natt. Nå har jeg fått et annet preparat som kun skal brukes etter avtale med lege for å bli kvitt jævelskapet en gang for alle. Krysser fingrene for at det funker! Dersom du bruker en vanlig soppkur fra apotek og soppen ikke går bort, ja da først trenger du å kontakte lege. Dette går sikkert helt fint, sopp er en utrolig vanlig underlivsplage for gravide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå