AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #1 Skrevet 3. juni 2012 Vi har en hunkatt på snart ett år. I desember (altså lenge til, men har allerede begynt å bekymre meg) skal jeg reise bort for nesten fire uker, og ungene skal være hos sin far. Det blir altså ingen hjemme her, og vi må finne en løsning for pus som blir så bra som mulig. Hun liker å være ute (i hvertfall nå på våren/sommeren, jeg vet jo ikke hvordan det blir i desember), men ser ikke ut til å gå langt unna huset (vi bor i et borettslag, en noe trafikkert vei 80 meter unna huset den ene veien, men heldigvis ser hun ikke ut til å gå i den retningen i det hele tatt). Hun har kun vært ute én hel natt, men da var jeg bortreist og min far fikk henne ikke inn. Jeg er nok litt pysete på å la henne reke ute veldig lenge av gangen, så jeg roper henne gjerne inn etter et par timer... Til gjengjeld slippes hun selvfølgelig ut hver gang hun går mot døren og viser at hun vil ut. Hun ser selv ut til å trives med bare småturer ut. Vi har en bod femten meter unna huset, her er det i teorien mulighet for å sage ut en kattedør og rigge til seng og mat. En nabo kunne i teorien sørget for at det var mat og vann inne i boden til enhver tid (men vannet kan nok fryse...??), men jeg er ikke bekvem med en løsning hvor hun skal gå ute over så lang tid. Det kan jo bli sprengkaldt, også. Løsningen bare slo meg fordi en nabo med lik bod gikk for et slikt opplegg - men det var på en annen tid av året. Én mulighet er kattehotell. Men liker ikke helt tanken... En annen mulighet er å holde henne inne i hele perioden, og la en nabo komme innom og sjekke mat og vann annenhver dag. Men er redd hun blir ensom og kjeder seg og føler seg forlatt... Hun kunne vært hos mine foreldre (sju mil herfra), og bli holdt inne hele tiden. Men min mor har fobi mot katter... Kunne kanskje fått satt inn kattedør i ytterdøren, og latt henne gå ut og inn som hun lystet, i tillegg til at en nabo kom innom og sjekket mat og vann. Noen innspill? Vil jo det beste for pus, selvfølgelig...
Gjest Bobler Skrevet 3. juni 2012 #2 Skrevet 3. juni 2012 Jeg fikk pass for min forje pus via Katteprat.no. Anbefaler deg å bli medlem, og spørre der. Der er det nok av katteelskere som vil passe pusen din Jeg syntes ikke du bør la han være ute i 4 uker, spesielt ikke i desember selv om han har mulighet for å gå inn. Det er STOR sannsynlighet for at andre katter vil ta maten og "huset" hans, samt pisse det ned (ukastrerte katter markerer overalt, spesielt slike steder). Du kan montere en kattedør der, men da bør du enten ha med magnet-halsbånd eller mikrochip-dør. Bruker du magnet-dør så risikerer du at pus ikke kommer inn hvis han mister halsbåndet. Mikrochip-dør er dyrt, men i såfall det beste. Du har ikke en venn eller bekjent som kan bo hos dere de 4 ukene, og passe pus? Evt at pus blir med til faren til barna og bor inne?
Gjest Kaxxy Skrevet 3. juni 2012 #3 Skrevet 3. juni 2012 Min katt er mest inne, og om jeg skal bare bort under en uke liker jeg best at hun er her hun er vant med og at en katteglad nabo er innom med mat, vann og leking. Mer enn en uke blir hos kennel, vet ikke om noen som kan ta av seg katten min så lenge utenom dem. Familie er jo greit, men katten kan gå seg vill, og har hun attpåtil fobi mot katter..........
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #4 Skrevet 3. juni 2012 Det er lenge å vere aleine for ein pus...dei er så selskapssjuke og eg trur dei kan oppsøke andre folk...dei vil vere der det er mat og folk. Kanskje du kan lage til kattedør...katten kan få ein chip slik at det kun er den som kommer inn og ut. Kanskje naboene kan gi mat og kose litt med den? Er der nabounger du kan spør? Jenta mi får av og til slike oppdrag og ho elsker det:-)
Sunshine Skrevet 3. juni 2012 #5 Skrevet 3. juni 2012 4 uker er veldig lenge å være alene for en katt. Kan barna ta med pus til faren sin og holde pus inne der? (evt lufte med bånd)
Brunhilde Skrevet 3. juni 2012 #6 Skrevet 3. juni 2012 Kjenner du en ansvarlig ungdom som kunne tenke seg å prøve hybeltilværelsen i 4 uker, mot å passe katten? Jeg vet at datteren til venninnen min gjorde det en gang, til stor glede for både henne og katteeier.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #7 Skrevet 3. juni 2012 Her var det noen forslag, ja. Vanskelig at ungene skal ha med pus til faren, han bor en flyreise unna, og de har dessuten to katter der fra før. Det KAN jo være en mulighet at pus er hos mine foreldre, huset er relativt stort. Men da må det taes forhåndsregler, og min mor ville nok fått ei litt stressende jul... Nei, å la katten gå ute så lenge, er ikke aktuelt. Samtidig er det ikke så aktuelt at hun skal være innesperret så lenge, heller. Vi har en veranda i 2. etasje. Kanskje kunne jeg hatt en katteluke der, da kunne hun i hvertfall vært der ute... Men det blir vel ikke det samme. Dessuten blir gjerne den verandaen nedsnødd på vinteren. Og én gang presterte hun å hoppe ned derfra (riktignok var det nok mest fordi hun skvatt, men det er altså en teoretisk mulighet). Kan ikke helt komme på at jeg skal kjenne noen som kunne bodd her den perioden. Det er jo jula, også, folk flest (til og med ungdommer) vil vel helst være hos familien da. Det spørs om det enten må bli kattehotell eller kattedør med chip i døra og nabo som kommer for lek og mat. Pus er litt skeptisk til fremmede, lar seg ikke nødvendigvis kose med av hvem som helst, men uansett bedre enn at hun går dag etter dag etter dag uten å se folk. Mat og drikke er jo det minste problemet, egentlig. Hvordan er egentlig kattetilværelsen på hotell/kennel? Kan jo forhøre meg på Katteprat.no, ja. ts
Gjest Lille-pus Skrevet 3. juni 2012 #8 Skrevet 3. juni 2012 Kattetilværelsen på et godt kattehotell er ganske så bra den Min første var ute-/inne-/ute-pus, og tilbragte hver sommer ca 3 uker sammenhengende på te meget godt kattehotell. Der fikk han kos, små lufteturer inne på hotellet mens rommet hans ble gjort rent & pent hver dag. Så klart hente det nok han kjedet seg litt, men det samme var jo tilfellet hjemme om vinteren når det var -15 (da bare sååå han ut gjennom åpen dør før han ruslet tilbake til sofaen og gav klar beskjed om 'denne dagen er en innedag for meg, takk' ) Han var alltid glad når jeg kom, men gav ingen signaler om at han hadde hatt det forferdelig, ikke redd, ikke aggresiv, bare glad for å se meg igjen Mange kattehotell i dag har egne uteareal for hver av hotellgjestene. Der er gjerne dokassen plassert og der går det ann å studere utelivet og få frisk bris i pelsen. Dersom du har ett eller to kattehoteller i rimelig nærhet (og ikke har brukt noen av dem) så ville jeg ringt, fortalt at vi snakket om julen, og spurt om å få komme på besøk. Da kan du med egne øyne inspisere lokalitetene og forhøre deg om hvilke rutiner innehaver har Med et godt kattehotell så synes jeg at jeg har en mye bedre ferie når jeg vet at alt er under kontroll med mine
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #9 Skrevet 3. juni 2012 Dette er et kattehotell bare fire mil fra der jeg bor: http://www.kattehotell.no/tilbakemeldinger.html#yvComment15 Ser vel bra ut? ts
Gjest Lille-pus Skrevet 4. juni 2012 #10 Skrevet 4. juni 2012 Synes dette så riktig så bra ut jeg Prisene var heller ikke galt, og det er rom med egen luftegård for vind i pelsen). Om det ikke hadde vært langt å kjøre (folk ser litt ulikt på avstanden 4 mil ) så hadde jeg spurt om å få hilse på hos dem - og stod så inntrykket til presentasjone på hjemmesidene så hadde jeg uten tvil booket plass til pus. Men, det er du som må få et inntrykk av stedet og av betjeningen for eventuelt å føle at dette er noe du kan føle deg konfortabel med på vegne av deg selv og din pus
Athene Skrevet 4. juni 2012 #11 Skrevet 4. juni 2012 Jeg har to katter, og reiser mye. De er utekatter med kattedør, men jeg lar dem maks være alene en langhelg i vinterhalvåret, da med tilsyn hver dag. Jeg hadde gått for en av følgende løsninger: - Kattehotell. Katten vil nok være redd når den ankommer. Men min erfaring er at de finner seg raskt til rette. Velg gjerne ett der de får omgang med de andre kattene innimellom, mine liker i alle fall dette veldig godt. - Finne noen som kan bo hos deg i perioden. Selv om de kanskje vil være hjemme noen dager i jula holder dte jo at de bare stikker innom akkurat disse dagene. - Finne noen som kan ha katten hos seg, som innekatt. Det må være noen du stoler på, som er flink til å passe på dører og vinduer. Min erfaring er at katter er veldig tilpasningsdyktige (dog redde/sure de første dagene i en ny tilværelse). Men at de er veldig selskapssyke, så det å la de gå med minimalt med kontakt i ukesvis er dyreplageri i større grad enn å fjerne dem fra faste omgivelser. For de fleste katter i alle fall....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå