AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #1 Del Skrevet 3. juni 2012 hei. finnes det noen "gjør det selv" typer her? vi pusser opp kjøkkenet. men lurer på en ting ang gulv. må man legge gulv bak innredningen? altså der det ikke vises? jeg mener man må legge vegg til vegg. men min kjære mener det holder å legge litt innom sokkel. vil ikke gulvet skli fra hverandre med tiden da? når det ikke støtter seg mot noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshower Skrevet 3. juni 2012 #2 Del Skrevet 3. juni 2012 Hvis det er hel sokkel på innredningen vil jeg ikke tro det har noen betydning. De jeg kjenner som har byttet gulv på kjøkken, men ikke innredning, har bare lagt det opp mot sokkelen og avsluttet med lister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Best Skrevet 3. juni 2012 #3 Del Skrevet 3. juni 2012 vil ikke gulvet skli fra hverandre med tiden da? når det ikke støtter seg mot noe? Laminat/ parkett skal ligge "flytende", ikke i klem pga bevegelse i underlag og gulv. Da unngår man bl.a. knirk. Jeg hadde fjernet soklene, lagt nytt gulv. Slisset av høyden på soklene og montert de på plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #4 Del Skrevet 5. juni 2012 takk for svar! et sp.mål til: benkeplate fra ikea? den benkeplaten vi vil ha er fra ikea, men vet de har en lignende på obs bygg. for å få benkeplaten tilpasset kjøkkenent(må tilpasse på bestilling grunnet formen) tar det 4-6 uker... synes dette er veldig lang tid. noen som vet om det går raskere hvis man kjøper fra obs bygg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #5 Del Skrevet 5. juni 2012 Ville definitivt lagt gulv under skapene også, det blir sannsynligvis finere, og så kan man bytte eller flytte kjøkkenet ved et senere tidspunkt (feks når nye eiere flytter inn sånn langt frem i fremtiden). Har selv opplevd å pusse opp kjøkken, og så var det ikke lagt gulv under noen av skapene, det endte med at det ble en glipe mellom gulv og de nye benkeskapene, mao ikke så veldig vakkert... Angående benkeplate, jeg kjøpte benkeplate på obs, men sagde den til selv. Du kan jo sikkert bare ringe og høre med dem hvor lang tid det tar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #6 Del Skrevet 5. juni 2012 takk for det. vurderer å dra til obs bygg for å høre med de. på ikea sa damen at vi ikke skulle sage til benkeplaten selv fordi formen på kjøkkenet er slik at beneplaten må sages like ved vasken, og det var ikke å anbefale. så derfor mente hun vi mått spesialbestille platen og få den ferdig tilpasset. det ville koste 2-3 tusen kr ekstra og ta ca 4-6 uker. vet rett å slett ikke om vi orker å bo i rotet så lenge... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #7 Del Skrevet 5. juni 2012 takk for det. vurderer å dra til obs bygg for å høre med de. på ikea sa damen at vi ikke skulle sage til benkeplaten selv fordi formen på kjøkkenet er slik at beneplaten må sages like ved vasken, og det var ikke å anbefale. så derfor mente hun vi mått spesialbestille platen og få den ferdig tilpasset. det ville koste 2-3 tusen kr ekstra og ta ca 4-6 uker. vet rett å slett ikke om vi orker å bo i rotet så lenge... I know the feeling! Synd det med vasken, men jeg ser den, altså. Det er vanskelig nok å skjære ut plass til vanlig vask, for ikke å snakke om platetoppen! Det positive er at dere slipper ekstraarbeidet med saging og pussing (og det er virkelig undervurdert, er ikke noe enkelt å få sagd fint og riktig ift skjeve vegger etc). Har dere veggskap også? I så fall, kan dere i det minste installere disse, og få litt av rotet bort Regner med dere ikke får tatt i bruk vasken før dere har benkeplate, men hva med komfyr? Hvis dere skal ha innebygget, kan dere evt bruke en gammel i mellomtiden (gis bort brukt på finn.no). Dere kan ikke flytte ut og bo hos familie i en periode, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 5. juni 2012 #8 Del Skrevet 5. juni 2012 Vi sagde benkeplaten på egenhånd selv om den måtte kuttes rett ved vasken. Det var ikke noe problem, annet enn at vi måtte være veldig nøyaktige da vi målte opp. Vi kjøpte da den tykkeste eikeplaten fra Ikea. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cowgirl22 Skrevet 5. juni 2012 #9 Del Skrevet 5. juni 2012 Der vi nettopp kjøpte parkett anbefalte de på det sterkeste å ikke legge gulv under hele kjøkkeninnredningen. Dette på grunn av fare for spenn i treverket som igjen fører til knirking. De kunne solgt oss flere kvadrat gulv ved å unnlate å si dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #10 Del Skrevet 5. juni 2012 takk for gode svar. rotet fortsetter.. pusser ned tak nå, hjelpes.. vi må nok bare overleve da vi ikke har noen å "flytte til". fikk heldigvis snakket med en rørlegger i dag, som kommer neste uke. så da er vi litt på veg. blir vel til at vi kjøper panelplater og gulv neste uke. og kjøkken like etter. men vurderer å montere overskap fortest mulig selv om vi ikke får benkeplaten. gruer meg til montering av flatpakkene. men godt å være i gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lintin Skrevet 18. juni 2012 #11 Del Skrevet 18. juni 2012 Kloke ord fra min svigerfar som er tømrer: Gulv må ikke legges vegg til vegg på kjøkkenet, det går greit å bare legge den rett under kjøkkenskapene og skjule avslutningen med list. MEN dersom du får en vannlekkasje fra vask eller oppvaskmaskin, så vil vannet mest sannsynlig renne inn under parkett/laminat og det tar lenger tid før du oppdager lekkasjen og skadene kan bli mye større enn om gulvet dekker hele rommet... Greit å ha i bakhodet:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå