Gå til innhold

skal flytte til oslo alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei

hvordan greide dere dere da dere måtte flytte til oslo helt alene?

jeg har slått opp med typen som jeg har vært samboer med siden jeg var 18 (10år siden)

og skal flytte fra en liten by til storbyen oslo. dette har alltid vært mitt ønske. problemet er at jeg ikke kjenner oslo,og kjenner ingen der. vet ikke hvor jeg skal bo,hvor jeg skal unngå farlige steder. og hva som kreves når man skal leie og sånt. har aldri måttet tenke på slike ting for typen tar seg av absolutt alt. men et sted må man starte nå. når det gjelder jobb,så har jeg jobbet i butikk-kundesenter-regnskap (er ferdig utdannet,men ikke mye rfaring). likevel tror jeg ikke det er problem å skaffe jobb for meg i oslo. det er mest bosted og ting rundt dette og det å søle seg ensom i en by der man ikke kjenner noen.

hvordan skal jeg greie meg? å gå fra en trygg værelse med samboer og familie rundt meg til å finne ny jobb og nytt bosted og alt?

hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette går kjempebra! Finn deg et sted å bo ved hjelp av finn.no, hybel.no og Utleiemegleren. Det er en tråd her som har mange tips om hyggelige områder. Jobb får du på et par dager ved hjelp av vikarbyråer.

Selv kom jeg til Oslo som student og involverte meg i studentforeninger for å få venner, men hvis jeg kom i dag hadde jeg kastet meg inn i organisasjonslivet. Her finnes det en organisasjon og et felleskap for den minste og særeste interesse. Hvis du sier noe om hva du liker, så kan jeg gjerne komme med tips.

Jeg har bodd i Oslo i snart fjorten år og har aldri tenkt å flytte herfra. Velkommen!

Skrevet

åh? hva menes med organisasjonslivet? er dette en gruppe for folk som søker vennskap?

det er ikke akkurat det jeg søker. jeg vil bare først og fremst klare meg selv en stund med jobb og bolig,og bli kjent med stedet. venner tror jeg at jeg får lett, for jeg elsker dans og trening og skal bli med på flere fritidsaktiviteter,og møter vel noen der tenker jeg. men takk for tips

AnonymBruker
Skrevet

Med organisasjonslivet mener jeg alt mellom fotball og kor til utdeling av mat til vanskeligstilte. Sånt er gjerne gjennom organisasjoner som Kirkens nødhjelp og det lokale idrettslaget, derfor er det en del av organisasjonslivet.

• Liker 1
Skrevet

Oslo er ikke så ille som du skal ha det til. Jeg klarte det. Da klarer alle det

• Liker 1
Skrevet

Prøv å unngå å gå langs Akerselva nærmest sentrum (narkosalg og uffne typer), ta heller buss enn å gå hjem på kveldstid, selv om det er snakk om to-tre stopp. Månedskort for buss får du på Trafikanten eller ruter.no.

Jobbmessig kommer det helt an på hva du søker etter. Det er mye forskjellige ledige jobber i Oslo, men også mange søkere, så du må ha det i tankene når du skriver søknader slik at den blir interessant nok til intervju ;)

Ellers er Oslo en svær by som plutselig blir mindre og mindre når du har bodd der en stund. Etter åtte år i Oslo syntes jeg ikke den var hverken svær eller skummel. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til hovedstaden! Flyttet hit for 6 år siden og trives veldig. Kjente ingen og hadde bare med meg en liten sekk i tilfelle jeg ikke ville trives og måtte komme meg fort hjem igjen :gjeiper: Sov på en madrass og turde ikke kjøpe en seng før jeg hadde bodd der i 1 mnd elns. Liiitt redd for at det ikke skulle gå bra for å si det sånn :fnise:

Jeg ble kjent med folk via jobb, også flyttet endel av de gamle studievennene mine til byen etterhvert. Angående sted å bo er det bare å titte på finn, gjerne legge inn annonse selv og dra og kikke litt rundt før du lander på noe. Lykke til!!

AnonymBruker
Skrevet

Ikke farlig. Noen av oss er faktisk født her, og vokst opp, det er en helt vanlig by :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...