Stinelin Skrevet 3. juni 2012 #1 Skrevet 3. juni 2012 Gutten vår er snart fire uker, og jeg har fortsatt såre brystknopper og det gjør sinnsykt vondt å amme. Det stikker også inni brystet, bak brystknoppen, særlig på det ene brystet. Trener på god sugeteknikk, og både helsesøster og de på fødestua har sett på oss flere ganger og er godt fornøyde med gapet hans. Likevel gjør det altså så innmari vond ved hver amming, fra start til slutt. Har tatt bakterieprøver av melk og hud, men ikke fått svar. Dette plager meg skikkelig, og jeg gruer meg til hver gang han våker siden jeg vet at torturen da starter igjen. Han spiser i snitt ca hver andre time. Noen ganger oftere, sjeldnere på natta. Jeg vil så gjerne få til amminga, men nå blir det bare vondt og leit. Har prøvd å smøre med Purelan og Danatekt, ingenting hjelper. Vasker brystene med grønnsåpevann når jeg dusjer, etter råd fra fødestua. Lufttørker så mye jeg får til, med melk på. Når går dette over? Eller kan det skje at det aldri blir bedre? Har et håp om at han kanskje begynner å spise sjeldnere etterhvert, og at brystene da får hvile mer? Eller, når begynner det å gå lengre tid mellom ammingene?
Gjest BettyBoop Skrevet 3. juni 2012 #2 Skrevet 3. juni 2012 Gutten vår er snart fire uker, og jeg har fortsatt såre brystknopper og det gjør sinnsykt vondt å amme. Det stikker også inni brystet, bak brystknoppen, særlig på det ene brystet. Trener på god sugeteknikk, og både helsesøster og de på fødestua har sett på oss flere ganger og er godt fornøyde med gapet hans. Likevel gjør det altså så innmari vond ved hver amming, fra start til slutt. Har tatt bakterieprøver av melk og hud, men ikke fått svar. Dette plager meg skikkelig, og jeg gruer meg til hver gang han våker siden jeg vet at torturen da starter igjen. Han spiser i snitt ca hver andre time. Noen ganger oftere, sjeldnere på natta. Jeg vil så gjerne få til amminga, men nå blir det bare vondt og leit. Har prøvd å smøre med Purelan og Danatekt, ingenting hjelper. Vasker brystene med grønnsåpevann når jeg dusjer, etter råd fra fødestua. Lufttørker så mye jeg får til, med melk på. Når går dette over? Eller kan det skje at det aldri blir bedre? Har et håp om at han kanskje begynner å spise sjeldnere etterhvert, og at brystene da får hvile mer? Eller, når begynner det å gå lengre tid mellom ammingene? Nå har ikke jeg barn og vet ikke så mye om amming, men dette er noe jag har fått høre av andre. Er det ikke bedre å gå over til erstatning en periode slik at brystknoppene får hvile? For greit nok, amming er det beste for en baby, men er det virkelig sånn at en mor som får store smerter under amming skal måtte lide for barnet sitt på den måten? Jeg tenker som så at barnet får det bedre om mor har det bra... Eller er jeg helt på jordet nå?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #3 Skrevet 3. juni 2012 Bruk heller brystskjold i såfall, fremfor å tuy til MME og flaske. Ikke alle barn vil ta brystet etter de får flaske, og byr man ikke bryst, synker jo produksjonen. Har du sjekket om dere har fått trøske? Det kan være vondt. Ellers:Luft brystene mellom ammingene og smør gjerne litt morsmelk på som du lar lufttørke. OG: ammehjelpen.no De er uunværlige, og kanskje er det en ammehjelper nær deg. 2
Gjest BettyBoop Skrevet 3. juni 2012 #4 Skrevet 3. juni 2012 Bruk heller brystskjold i såfall, fremfor å tuy til MME og flaske. Ikke alle barn vil ta brystet etter de får flaske, og byr man ikke bryst, synker jo produksjonen. Har du sjekket om dere har fått trøske? Det kan være vondt. Ellers:Luft brystene mellom ammingene og smør gjerne litt morsmelk på som du lar lufttørke. OG: ammehjelpen.no De er uunværlige, og kanskje er det en ammehjelper nær deg. Hva om skjold ikke hjelper da? Skal man fortsatt lide seg igjennom amming som føles som et mareritt? Jeg syns virkelig ikke at man skal ofre absolutt alt for ungen sin. Og om amminga er en eneste stor lidelse så er det vel kanskje like greit om produksjonen stopper og ungen må leve på me? 1
La Luna Skrevet 3. juni 2012 #5 Skrevet 3. juni 2012 (endret) Dypp puppene i saltvann noen ganger daglig. Høres dog ut som trøske/sopp. Endret 3. juni 2012 av La Luna
Rufsehue Skrevet 3. juni 2012 #6 Skrevet 3. juni 2012 Jeg ville ringt ammehjelpen. Så ville jeg definitivt tatt en ny tur til helsestasjon eller barselpoliklinikken for å sjekke sugetaket igjen. Vedvarende sårhet skyldes nesten utelukkende feil sugetak (hvis det er åpne sår på brystknoppene). Når det stikker innover i brystene og hvis det ikke er synlig sår på brystene lenger så kan den typen symptomer som du beskriver skyldes en soppinfeksjon. Da kan du smøre puppen med canesten som du tørker bort før amming. Det er også best å behandle babyen samtidig, da må du en tur til legen og få en resept på et middel til å smøre i munnen på babyen. Farris er forresten et godt alternativ til medisinbehandling mot sopp i babyens munn og på puppene, gni farris på puppen og i munnen på barnet før og etter hver amming. Såre brystknopper har alltid en løsning, og det skal kunne gå over. Ta kontakt med helsestasjonen, de skal kunne hjelpe deg. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #7 Skrevet 3. juni 2012 Nå har ikke jeg barn og vet ikke så mye om amming, men dette er noe jag har fått høre av andre. Er det ikke bedre å gå over til erstatning en periode slik at brystknoppene får hvile? For greit nok, amming er det beste for en baby, men er det virkelig sånn at en mor som får store smerter under amming skal måtte lide for barnet sitt på den måten? Jeg tenker som så at barnet får det bedre om mor har det bra... Eller er jeg helt på jordet nå? Ikke har du barn, ikke har du ammet... Du eier jo ikke peiling, hva er det som gjør at du føler deg kvalifisert til å svare? 6
bush babe Skrevet 3. juni 2012 #8 Skrevet 3. juni 2012 Helt enig med rufsehue! Høres ut som sopp/trøske, så begynn med canesten opp til 8 ganger i døgnet, og få resept på mycostatin(?) til babyen, det taes på i babyens munn 4 ganger døgnet med en qtip eller noe. Vask gjerne med farris også, både deg og barnet. Det er fryktelig ubehagelig, så bare å sette i gang, hold på ett par uker etter at du har blitt symptomfri. Lufttørke og bytting av engangs ammeinnlegg hjelper også. Lykke til! 1
Gjest BettyBoop Skrevet 3. juni 2012 #9 Skrevet 3. juni 2012 Ikke har du barn, ikke har du ammet... Du eier jo ikke peiling, hva er det som gjør at du føler deg kvalifisert til å svare? Jeg kjenner folk som har fått barn og som sa de hadde det bedre etter de slutta å amme fordi de grein hver dag og grudde seg til hver gang ungen skulle ha mat fordi det gjorde så vondt. Fulgte alle tips fra helsesøster som ikke funka. Derfor mener jeg jeg kan svare her. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #10 Skrevet 3. juni 2012 Hva om skjold ikke hjelper da? Skal man fortsatt lide seg igjennom amming som føles som et mareritt? Jeg syns virkelig ikke at man skal ofre absolutt alt for ungen sin. Og om amminga er en eneste stor lidelse så er det vel kanskje like greit om produksjonen stopper og ungen må leve på me? Jeg kom med et godt alternativ fremfor ditt "slutt ammingen". Barnet er ikke så gammelt, og det er ting som er uprøvd, så hvorfor ikke prøve å få det til. Det høres ikke ut på TS som om hun vil slutte å amme, men heller ha gode råd. Da er MME som, forøvrig inneholder palmeolje, ikke øverst på lista mi. Og jeg VET hvordan det er å måtte slutte å amme og gå over på MME. Jeg gjorde som de fleste andre; prøvde alt før jeg måtte gi tapt med nummer en. Det er faktisk ikke så enkelt med MME som noen skal ha det til! Du vil kanskje få et annet syn på dette når/om du får barn selv. Denne gangen klarte baby nummer to å suge på meg blødende brystvorter FØRSTE dagen, til tross for riktig sugetak, men det gikk over. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 3. juni 2012 #11 Skrevet 3. juni 2012 Jeg kom med et godt alternativ fremfor ditt "slutt ammingen". Barnet er ikke så gammelt, og det er ting som er uprøvd, så hvorfor ikke prøve å få det til. Det høres ikke ut på TS som om hun vil slutte å amme, men heller ha gode råd. Da er MME som, forøvrig inneholder palmeolje, ikke øverst på lista mi. Og jeg VET hvordan det er å måtte slutte å amme og gå over på MME. Jeg gjorde som de fleste andre; prøvde alt før jeg måtte gi tapt med nummer en. Det er faktisk ikke så enkelt med MME som noen skal ha det til! Du vil kanskje få et annet syn på dette når/om du får barn selv. Denne gangen klarte baby nummer to å suge på meg blødende brystvorter FØRSTE dagen, til tross for riktig sugetak, men det gikk over. Ja vel og bra at du kommer med gode råd, men er ikke alle som får hverken hjelp eller råd på helsestasjonen, heller kjeft. Det har jeg hørt mange si.
Teriyaki Skrevet 3. juni 2012 #12 Skrevet 3. juni 2012 Ja vel og bra at du kommer med gode råd, men er ikke alle som får hverken hjelp eller råd på helsestasjonen, heller kjeft. Det har jeg hørt mange si. Hun får da ikke kjeft for at hun sliter med amming. Dette høres ut som sopp, som de andre sier, og det er fullt mulig å behandle.
Stinelin Skrevet 3. juni 2012 Forfatter #13 Skrevet 3. juni 2012 Takk for tips alle sammen! Det med sopp er det ingen som har nevnt, er det mulig å finne ut om det er sopp, eller må man bare behandle i tilfellet? Brystknoppene er ikke åpne sår nå, det har heldigvis gått over. Men de blødde andre dag etter fødselen, selv med riktig sugetak. Var og fikk veiledning på fødestua senest i går, de mente sugetaket var helt fint. BettyBoop: Å slutte å amme er virkelig siste utvei, jeg VIL få det til, siden det har så mange positive sider både for barnet og meg. Vi har gitt litt MME på flaske siden melkeproduksjonen min gikk ned i forbindelse med brystbetennelse, men det er kun nødløsning. Gutten får vondt i magen og mye luft, og det er pes med vasking og koking av flasker, blanding av MME, oppbevaring, varming osv. Eneste fordelen er at også far kan sørge for fôring. Å slutte å amme en periode vil bare føre til at melkeproduksjonen går ned og forsvinner, så det er ikke så enkelt at man kan holde opp en periode. Tvert imot jobber jeg med å øke mengden ved å legge til ofte, selv om det kjennes ut som han biter av hele puppen.. 1
Tilim Skrevet 3. juni 2012 #14 Skrevet 3. juni 2012 Jeg kjenner meg igjen i det du beskriver, da jeg har nylig slitt med det samme selv. Mitt høyre bryst produserer mer melk enn det venstre og er synlig mye større, så jeg endte opp med tilstoppa melkeganger i det høyre brystet siden hun antageligvis ikke klarte å tømme det fullstendig. Jeg tror det var en kombo av feil sugeteknikk og noe overproduksjon, hun fikk ikke sugd så effektivt som hun skulle ha gjort, og brystet mitt ble vondt og ømt, så jeg prøvde å massere det og pumpe det tomt etter at hun var ferdig. Var utrolig sår på knoppen i tillegg, den er fortsatt sår, men det går nye bedre nå enn det gjorde bare for to uker siden da jeg satt og grein mens jeg ammet. Jeg føler også at hun har blitt flinkere til å ta riktig tak og, så vi har blitt et bedre team nå den helt siste tida. Jeg var innom helsestasjonen og fikk helsesøster til å se på oss, siden hun var redd det kunne være sopp/trøske, men det var det altså ikke.
Stinelin Skrevet 3. juni 2012 Forfatter #15 Skrevet 3. juni 2012 Jeg var innom helsestasjonen og fikk helsesøster til å se på oss, siden hun var redd det kunne være sopp/trøske, men det var det altså ikke. Det betyr at sopp/trøske er synlig? Fint å høre at det går bedre med dere, det gir håp om at det kan rette seg! Blir så fortvilet når jeg leser og hører at man kan være sår de første dagene, og jeg fortsatt er så sår etter snart èn måned.
Sugerøret Skrevet 3. juni 2012 #16 Skrevet 3. juni 2012 Pass på å ta noen dråper melk etter endt amming ,som du lar lufttørke på vorten. Om det er sopp /trøske,kommer det som oftest et hvitt belegg på tungen til baby ,eller på brystvorten. http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Amming/Troske----hva-er-det-og-hvordan-behandle/ Anbefaler Ammehjelpen og event. Helsestasjonen.Det med brystskjold er også et smart tips.Det avlaster vortene en stund.Men ikke alle barn liker det. Du kan om det blir krise, bruke brystpumpe og så mate barnet med skjed eller flaske.
Rufsehue Skrevet 3. juni 2012 #17 Skrevet 3. juni 2012 På puppen er det ikke lett å se om det er trøske eller ikke (brystvortene kan være litt ekstra røde eller flassete/blakslitte), men i barnets munn kan man se det. Det betyr ikke at det ikke er trøske om man ikke kan se noe i barnets munn, men hvis babyen har hvitt belegg på tungen og innsiden av kinnene er det ingen tvil om at babyen har trøske og sånn sett at mor også kan ha det. Behandling av soppinfeksjon skjer på bakgrunn av symptomene, det er ikke lett å teste om det faktisk er sopp, men sopp-behandling er ikke farlig. Du hadde tatt bakterieprøver for å utelukke bakteriell infeksjon? http://ammehjelpen.no/artikkel/139/Sare-brystvorter-vedvarende http://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske http://se.babycenter.com/baby/breastfeeding/problemsandsolutions/thrush/
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #18 Skrevet 3. juni 2012 Hva om skjold ikke hjelper da? Skal man fortsatt lide seg igjennom amming som føles som et mareritt? Jeg syns virkelig ikke at man skal ofre absolutt alt for ungen sin. Og om amminga er en eneste stor lidelse så er det vel kanskje like greit om produksjonen stopper og ungen må leve på me? Jeg er til en viss grad enig med deg. Men når baby bare er 4 uker gammel og mor ønsker å amme, så er faktisk ikke 4 uker så veldig lang tid. Og det er flere ting som er uprøvde, som er verdt å prøve før man "gir opp". (Og nei, MME er ikke noe nederlag om man ikke får det til!) Jeg slet i 2-3 uker med vondt i brystene ved amming, det startet ikke før jeg var vel hjemme, så kanskje en ukes tid etter fødsel, når melken begynte å stabilisere seg. Men det var bare akkurat når utdrivingen startet, og et par ganger i løpet av ammingen. Det stakk, kriblet og var grusomt når melken begynte å renne. Jeg var sær og skulle se om det gikk over før jeg ga meg, og heldigvis så gjorde det det. Jeg hadde kraftig utdriving, og pga det så mistet baby taket et par ganger når melken kom for fort, derfor hadde jeg også ganske såre brystvorter lenge. I tillegg fikk vi begge trøske/sopp tidlig. Vet ikke om dette også hadde innvirkning på smertene, men det kan være en blanding. Jeg ble mistenksom før babyen fikk hvitt belegg i munnen, så det kan godt være trøske, men at det er tidlig så babyen ikke har fått særlig belegg ennå. Anbefaler deg å gå til legen og starte behandling tidlig, for det kan være noe skikkelig herk å få bort. Lykke til!
jolie Skrevet 3. juni 2012 #19 Skrevet 3. juni 2012 Hvor stor er babyen og hvor stor er puppen? Min første hadde perfekt sugetak i følge alle som så på. Og det var mange. For det var så innih*** vondt. Jeg greide ti minutter per pupp per ammestund. Det var det. Da MÅTTE ungen av og jeg kunne puste igjen. Jeg sprakk og var sår. Så oppdaga jeg ved en tilfeldighet at om jeg dro ned haka litt på babyen da jeg la henne til, så fikk jeg bittelitt mer pupp inn i munnen på henne. Og da ga sårheten seg ganske kjapt. Hun var vel rundt to måneder på dette tidspunktet. Da andremann kom ble jeg også sår. Helt til jeg kom på hva jeg hadde gjort sist gang. Fikk til en god teknikk der jeg dro ned haka på babyen slik at gapet ble større og dytta puppen inn. Og sårheten ga seg. Han var tre dager gammel og vi hadde en fantastisk ammetid. Mine to var små (under 3 kg) med ditto små munner. Puppene mine var store, og enda større ble de jo med masse melk i. Men om du ikke er synlig sår og det stikker i puppen kan du godt ha trøske/sopp, ja. Da er det viktig å behandle både mor og barn. Men det kan også hende at du har Raynauds fenomen. Det oppstår helst i fingrer og tær, men kan fint forekomme på brystknopper. Kjennetegnet er at knoppene er hvite og/eller lilla når de kommer ut av babyens munn. Har du dette er det viktig med varme. Kalde brystknopper forverrer smerten. Jeg hadde litt av dette også, på toppen av alt, men det ga seg etterhvert uti amminga. http://ammehjelpen.no/artikkel/157/Raynauds-fenomen 1
Yoshi Skrevet 3. juni 2012 #20 Skrevet 3. juni 2012 Gjør det vondt hvis du pumper også? Jeg slet med kramper i brystvortene mine i en god stund. Gikk over etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå