Gå til innhold

Forbanna oppdretter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sint, fortvila, og vet ikke mine arme råd.

Jeg har en berner sennen på for, da jeg fikk henne var hun helt fuccka opp. Ikke var hun renslig, ikke kunne hun gå i bånd, hun reagerte ved å hyle når noe var skummelt. Hun var 3 år nesten. Det viste seg at jeg hadde funnet oppdretter fra helvete.

Bikkja var ikke vaksinert, hun hadde fått valper 8 uker før jeg fikk henne, hun hadde ikke blitt øyenlyst eller noe. Men saken er den at jeg i en periode nå må reise vekk pga helse grunner. Vi har en schæfer fra før og hun klarer seg bra hjemme alene i noen timer mens mannen min er på jobb. Men hun kan ikke være hjemme alene en time, da gjør hun fra seg, hun nibjeffer. Naboen kom i går og sa at da hun var hjemme fra 0600-0800 fordi jeg havna på sykehuset og mannen min kjørte meg så hadde hun bjeffet konstant.

Ikke har jeg mulighet til kennelpass, ingen som kan ta henne for meg, så jeg ringer da oppdretter, og ber om hjelp, nei det var mitt problem, hun kunne ikke hjelpe meg, og jeg måtte fikse det selv. Mannen min har ikke mulighet å ta ut ferie, den er allerede brukt opp. Hva gjør jeg? Spør her for jeg trenger gode råd.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sint, fortvila, og vet ikke mine arme råd.

Jeg har en berner sennen på for, da jeg fikk henne var hun helt fuccka opp. Ikke var hun renslig, ikke kunne hun gå i bånd, hun reagerte ved å hyle når noe var skummelt. Hun var 3 år nesten. Det viste seg at jeg hadde funnet oppdretter fra helvete.

Bikkja var ikke vaksinert, hun hadde fått valper 8 uker før jeg fikk henne, hun hadde ikke blitt øyenlyst eller noe. Men saken er den at jeg i en periode nå må reise vekk pga helse grunner. Vi har en schæfer fra før og hun klarer seg bra hjemme alene i noen timer mens mannen min er på jobb. Men hun kan ikke være hjemme alene en time, da gjør hun fra seg, hun nibjeffer. Naboen kom i går og sa at da hun var hjemme fra 0600-0800 fordi jeg havna på sykehuset og mannen min kjørte meg så hadde hun bjeffet konstant.

Ikke har jeg mulighet til kennelpass, ingen som kan ta henne for meg, så jeg ringer da oppdretter, og ber om hjelp, nei det var mitt problem, hun kunne ikke hjelpe meg, og jeg måtte fikse det selv. Mannen min har ikke mulighet å ta ut ferie, den er allerede brukt opp. Hva gjør jeg? Spør her for jeg trenger gode råd

Grunnen til at jeg spurte oppdretter selv om hun er opdretteren fra helvete er at jeg ikke har noen andre, siden jeg ikke får kennelplass,

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis du har henne på fòr, så kan du jo bare levere henne tilbake til oppdretter?

Neste gang er det en fordel å prøve hunden litt og kanskje gjøre litt bakrunnssjekk på oppdretteren samt oppdrettet.. Du har tråkket litt i salaten..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om du har hund på fôr for oppdretter har du vel en skriftlig fôrvertavtale?

Hunden er jo per definisjon oppdretterens "eiendom" til den har oppfylt krav for å omregistreres

i ditt navn, for eksempel ett kull, utlån, utstilling etc, så oppdretter skal selvfølgelig tilby seg å

hjelpe etter evne og behov! Hvor lenge har du hatt henne? Hvordan kunne du få en hund på fôr

uten å vite om detaljer i forhold til helse på forhånd? Om dersom du visste det på forhånd, hvorfor

i all verden gikk du med på en slik avtale?

Høres forøvrig ut som en skikkelig bakgårdsoppdretter som bør meldes inn til lokalklubb og NKK.

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis du har henne på fòr, så kan du jo bare levere henne tilbake til oppdretter?

Neste gang er det en fordel å prøve hunden litt og kanskje gjøre litt bakrunnssjekk på oppdretteren samt oppdrettet.. Du har tråkket litt i salaten..

Klart at jeg vet at jeg har tråkka i salaten, men oppdretter vil ikke ha henne tilbake. Ingen hadde noe negativt å si om oppdretter da jeg undersøkte, men i etterkant har det kommet frem litt a hvert.

AnonymBruker
Skrevet

Klart at jeg vet at jeg har tråkka i salaten, men oppdretter vil ikke ha henne tilbake. Ingen hadde noe negativt å si om oppdretter da jeg undersøkte, men i etterkant har det kommet frem litt a hvert.

Hvis du virkelig har hunden på fòr vil det si at oppdretter eier hunden, du får hunden billig/gratis mot at oppdretter får x antall kull på tispa. Så skrives hunden over på deg.

Alt annet enn det er ikke å ha en hund på fòr. Hva slags opplegg har du og oppdretter?

Hvis du står som EIER av hunden ville jeg enten avlivd den eller forsøkt å omplassere den hvis du ikke greier å takle problemene selv.

Skrevet

Hvis det ikke er venner eller bekjente eller noen som kan passe på den ville jeg satt hunden i et rom eller bur hvor den føler seg trygg,med radioen på så det er lyd i huset,og så ville jeg sprayet et teppe med d.a.p i buret,dette middelet sender ut beroligende dufter og roer ned hunden, vi fikk tak i det hos veterinær da hunden vår var urolig for å ligge i bur på biltur ( dette hjalp og idag har han ingen problemer i bilen.) Men aller først ville jeg fått ut all energi til hunden ved å dra på en sykkeltur eller lignende,da har hun ivertfall fått ut mye energi og burde bli litt roligere de 2 timene dere er borte. dere kan jo og hørre med noen nabobarn og foreldrene deres om de gjerne vil lufte hunden deres mens dere er borte eller sitte inne og se en film imens de passer på hunden,så kan dere jo gi dem litt penger. Husker vi som barn gikk mye tur med hunder i gata og dette var jo hyggelig for begge parter.

AnonymBruker
Skrevet

Om du har hund på fôr for oppdretter har du vel en skriftlig fôrvertavtale?

Hunden er jo per definisjon oppdretterens "eiendom" til den har oppfylt krav for å omregistreres

i ditt navn, for eksempel ett kull, utlån, utstilling etc, så oppdretter skal selvfølgelig tilby seg å

hjelpe etter evne og behov! Hvor lenge har du hatt henne? Hvordan kunne du få en hund på fôr

uten å vite om detaljer i forhold til helse på forhånd? Om dersom du visste det på forhånd, hvorfor

i all verden gikk du med på en slik avtale?

Høres forøvrig ut som en skikkelig bakgårdsoppdretter som bør meldes inn til lokalklubb og NKK.

jeg har meldt fra til NKK og lokalklubb.

Som nevnt i tidligere svar så vil hun ikke ha henne tilbake, Helsa mi? Vel jeg slet en del med hodepine før jeg fikk henne, men hvem visste at det var Svulst? Ikke jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du virkelig har hunden på fòr vil det si at oppdretter eier hunden, du får hunden billig/gratis mot at oppdretter får x antall kull på tispa. Så skrives hunden over på deg.

Alt annet enn det er ikke å ha en hund på fòr. Hva slags opplegg har du og oppdretter?

Hvis du står som EIER av hunden ville jeg enten avlivd den eller forsøkt å omplassere den hvis du ikke greier å takle problemene selv.

Oppdretter skulle ha et kull på henne.

Vi har vanlig standard kontrakt.

Ja jeg står som eier, men jeg har ikke betalt noe for henne.

Skrevet

Kull på en nervøs hund? UFF

Tror dere burde prøve å re-oppdra hunden fra valpestadiet.Starte med alene hjemme opplegg slik at hunden kansje klarer å være hjemme alene.Separasjonsangst

Jeg ville IKKE latt oppdretter ta henne tilbake,ei satt kull på henne.

Har en vetrinær sjekket lynnet ? Vet en kan ta mentaltester,det koster jo,men det kan være en måte å hindre at hunden blir brukt i avl.

Gry hos Manimal har mye erfaring med separasjonsangs .Ville kontaktet dem jeg

AnonymBruker
Skrevet

Har en vetrinær sjekket lynnet ? Vet en kan ta mentaltester,det koster jo,men det kan være en måte å hindre at hunden blir brukt i avl.

Hvordan kan en mentaltest være en måte å hindre at hunden blir brukt i avl? Veterinæren kan komme med anbefalinger, men de har vel på ingen måte makt til å nekte oppdretter å sette kull på henne? :klo:

Oppdretter virker jo såpass useriøs at uansett hva veterinæren finner ut, så er det tvilsomt om oppdretter hører på fornuft.

Skrevet

Det kan nok stemme at oppdretter er tom i hodet.

Men en mentaltest der hunden stryker,er vel ikke noe å rope hurra for.Mente at dette er noe eier/forvert kan bruke som et pressmiddel ,slik at hunden ikke havner i avl.

Eneste sikre måten er vel å sterilisere.

Om hunden er chippet,hvem står den da på hos http://www.dyreidentitet.no/index_0705.html

Og om samme står hos vetrinær,kan forverten fint sterilisere

Hva står det i kontrakten?

AnonymBruker
Skrevet

jeg har meldt fra til NKK og lokalklubb.

Som nevnt i tidligere svar så vil hun ikke ha henne tilbake, Helsa mi? Vel jeg slet en del med hodepine før jeg fikk henne, men hvem visste at det var Svulst? Ikke jeg.

Hva i all verden? Jeg mener selvfølgelig hundens helse, du kan jo ikke være synsk angående egen situasjon.

Men enhver seriøs fôrvertavtale er da skriftlig? Og både i kontrakten og muntlig skal det jo være oppgitt om hunden er vaksinert, helsesjekket, testet etc etc. Det var dette jeg siktet til. Enten fikk du ikke beskjed om dette på forhånd, og da stiller jeg spørsmål ved hvordan du våget å gjennomføre avtalen likevel og ikke backet ut? Eller så fikk du beskjed på forhånd, og da kunne jo disse problemene blitt tatt opp med en gang.

Hva sier kontrakten angående en slik situasjon som nå har oppstått?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet godt hva det vil si å ha hund på for, vi har standar avtalen, og det er et kull som hun skal ha. Da jeg fikk henne var hun ikke registret, så jeg sa at ja jeg kan betale reg avgiften men da ønsker jeg henne over i mitt nav pga forsikring osv. Dette fikk jeg. Jeg vet ikke om jeg kan avlive eller omplassere, det må jeg sjekke ut.

AnonymBruker
Skrevet

Kull på en nervøs hund? UFF

Tror dere burde prøve å re-oppdra hunden fra valpestadiet.Starte med alene hjemme opplegg slik at hunden kansje klarer å være hjemme alene.Separasjonsangst

Jeg ville IKKE latt oppdretter ta henne tilbake,ei satt kull på henne.

Gry hos Manimal har mye erfaring med separasjonsangs .Ville kontaktet dem jeg

'

Nei jeg har gjort mye for å forhindre kull, bla annet ikke informert om løpetid.

Vi har prøvd det, men uansett hva vi gjør ( og dette er ikke min første hund) så bjeffer hun. Har jeg henne i bilen, og går fra henne, kommer jeg tilbake til at hun har gjort fra seg i bilen. Jeg har også brukt atferdskonsulenter vurdert henne, men når det gjelder mentaltester, vel de kan bare anbefale men ikke gjøre noe annet når det gjelder å bruke eller ikke bruke i avl.

AnonymBruker
Skrevet

Hva i all verden? Jeg mener selvfølgelig hundens helse, du kan jo ikke være synsk angående egen situasjon.

Men enhver seriøs fôrvertavtale er da skriftlig? Og både i kontrakten og muntlig skal det jo være oppgitt om hunden er vaksinert, helsesjekket, testet etc etc. Det var dette jeg siktet til. Enten fikk du ikke beskjed om dette på forhånd, og da stiller jeg spørsmål ved hvordan du våget å gjennomføre avtalen likevel og ikke backet ut? Eller så fikk du beskjed på forhånd, og da kunne jo disse problemene blitt tatt opp med en gang.

Hva sier kontrakten angående en slik situasjon som nå har oppstått?

Nei i ettertid kom jeg nok til at svaret mitt kom litt for brått og det ber jeg om unnskylding for, bare hodepinen som gav meg litt dritt.

Da jeg hentet henne, fant ikke oppdretter vaksinasjonskortet, så jeg sa at jeg ikke trengte det med en gang, men etter 2 mnd etterlyste jeg det fortsatt. jeg fikk det ikke og siden jeg måtte ha det, vaksinerte jeg henne selv.

Jeg stolte på henne, men dessverre skulle jeg ikke gjort det.,

Avtalen vi har sier ingeting om dette, jeg ber henne passe henne for meg, men nei det kan hun ikke da hun selv er "syk" og avtalen sier ikke noe om dette. Så jeg får bare se hva loven sier.

Skrevet (endret)

Uff TS ,litt av en smørje.Ikke mye du kan gjøre ser det ut som.

Men som sagt,les kontrakten og se om du muligens finner smutthull

Og nå skal jeg skrive noe jeg ikke liker.

Om du finner en vetrinær som er forståelsesful,kan bekreft at hunden sliter i løpetid og etter med innbilt svangerskap.Mulig å få hunden sterilisert pga sykdom....

Endret av Kårky
AnonymBruker
Skrevet

Uff TS ,litt av en smørje.Ikke mye du kan gjøre ser det ut som.

Men som sagt,les kontrakten og se om du muligens finner smutthull

Og nå skal jeg skrive noe jeg ikke liker.

Om du finner en vetrinær som er forståelsesful,kan bekreft at hunden sliter i løpetid og etter med innbilt svangerskap.Mulig å få hunden sterilisert pga sykdom....

Takk for svar, ja takk alle sammen. Det står dessverre ikke noe om at hvis jeg ikke kan ha henne lengre så kan oppdretter ha henne tilbake. Oppdretter sier at hun ikke kan ha hunden tilbake, jeg har visst ikke rett til å avlive hunden selv om hun står på meg, da må jeg først betale henne for full pris.

Oppdretter er uten bil og kommer seg ikke noe sted, og sier at hun kan ta henne i mot hvis jeg kan låne bort bilen min.

Ja greit nok med steriliseringen, men hva med sinte naboer pga bjeffingen hennes, det er konstant? Hva med at hun ikke ser ut til å bli renslig?

Jeg er blitt veldig glad i henne men jeg klarer ikke dette, jeg må legges inn på sykehuset og da må hun vekk, Kennelplass får jeg ikke. Nei hun får bare settes vekk,aner ikke hvordan.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppdaget nettstedet Canis, etter å ha sett en anbefalte canis i en annen tråd, så jeg la inn spm der også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...