AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #1 Skrevet 3. juni 2012 1. dag i forrige menstruasjon i mai var 22. mai. I gjennomsnitt har jeg 31 dagers syklus. Hvilke 3 dager er de ypperste (eggløsningen) for å ha samleie med sædutløsning? Takker for svar fra de som kan dette!
La Luna Skrevet 3. juni 2012 #2 Skrevet 3. juni 2012 Det spørs jo helt på når du har eggløsning....umulig å si så lenge du ikke temper/tester. Snittet er på 14 dager før mensen.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #3 Skrevet 3. juni 2012 Dette er veldig vanskelig å svare på uten å vite når du har eggløsning, men jeg kan gjette på 6.-8. juni utifra gjennomsnittlig lutealfase for kvinner. Anbefaler deg å lese på denne siden: http://pernille.info/syklus.htm
Silfen Skrevet 3. juni 2012 #4 Skrevet 3. juni 2012 Ingen kan vite det. For meg ville EL vært på dag 20. For deg ... du må nesten teste, enten med EL-tester eller å tempe.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #5 Skrevet 3. juni 2012 Kan man ikke si noe ut fra at gjennomsnittlig har det vært slik at 1. dag i menstruasjonen starter på dag nr. 32. Moderer meg derfor litt, og ser at gjennomsnittlig syklus siste 6 mpnedene har vært på 31-33 dager (32?). Jeg har derfor er litt lengre syklus enn gjennomsnittet, som er 28 dager? Derfor vil det vel kunne beregnes sånn cirka når disse berømmelige 3 dagene for sannsynlig eggløsninger, siden jeg har stabile sykluser? Takker for innspill : )
La Luna Skrevet 3. juni 2012 #6 Skrevet 3. juni 2012 IGJEN: snittet er på 14 dager før mensen. Kan du ikke bare kjøpe deg noen billige eggløsningstester?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #7 Skrevet 3. juni 2012 IGJEN: snittet er på 14 dager før mensen. Kan du ikke bare kjøpe deg noen billige eggløsningstester? Dette ble også jeg nysgjerrig på...har også gjennomsnittssyklus på 32 dager (og ikke 28 som er standard). Ved standard 28 dager er rådet ofte 14 dager før mensen. Men hva er rådet for de med 32 dagers syklus? 12 dager før mensen?
Silfen Skrevet 3. juni 2012 #8 Skrevet 3. juni 2012 Et snitt er ikke annet enn mange, mange, mange sykluser som er plusset sammen og delt, for å finne et tall som er på midten. Dvs at det finnes kvinner med lutealfase på 10 dager og 20 dager, og mange andre. Du kan spørre til du blir grønn i trynet, men ingen, og absolutt ingen, kan fortelle deg hva DIN lutealfase er!
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #9 Skrevet 3. juni 2012 Dette ble også jeg nysgjerrig på...har også gjennomsnittssyklus på 32 dager (og ikke 28 som er standard). Ved standard 28 dager er rådet ofte 14 dager før mensen. Men hva er rådet for de med 32 dagers syklus? 12 dager før mensen? Nei, det er 14 dager før mensen uansett hvor lang syklus du har. Når det er sagt kan din lutealfase like gjerne være 12.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #10 Skrevet 3. juni 2012 Mine lutealfaser er lange, de ligger vel på 15-16 dager. Du vet ikke hvor lange dine er om du ikke sjekker, det sikreste er å tempe.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #11 Skrevet 3. juni 2012 Om en bruker Clearblue eggløsningstest, og du får smileansikt på pinnen, er det eggløsning. Kanskje får en smileansikt over 3 dager.
Silfen Skrevet 3. juni 2012 #12 Skrevet 3. juni 2012 Om en bruker Clearblue eggløsningstest, og du får smileansikt på pinnen, er det eggløsning. Kanskje får en smileansikt over 3 dager. Man får smilefjes i forkant av EL. Den viser at LSH er stigende. LSH kan stige uten at en faktisk HAR EL.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #13 Skrevet 3. juni 2012 Man får smilefjes i forkant av EL. Den viser at LSH er stigende. LSH kan stige uten at en faktisk HAR EL. Så når man faktisk har EL, så er det ikke noe smileansikt på pinnen?
Silfen Skrevet 3. juni 2012 #14 Skrevet 3. juni 2012 Så når man faktisk har EL, så er det ikke noe smileansikt på pinnen? Stemmer.
Isrose Skrevet 3. juni 2012 #15 Skrevet 3. juni 2012 Så når man faktisk har EL, så er det ikke noe smileansikt på pinnen? Jepp, men man er fruktbar når man har smilefjes og noen dager rundt smilefjeset.
Athene Skrevet 3. juni 2012 #16 Skrevet 3. juni 2012 Lutefase er tiden mellom eggløsning og mens. Lutefasen er i normalt 11-17 dager, i snitt 14 dager. Lutefasen er konstant fra kvinne til kvinne, tiden fra mens til eggløsning kan variere en del. Uansett hvor lang eller kort syklusen er, er reglene slik. Dette fordi eggløsning styrer mens, ikke motsatt som mange feilaktig tenker. Siste positive eggløsningstest er 12-48 timer før eggløsning, man er normalt fruktbar fire dager før eggløsning, eggløsningsdagen og dagen etter. Det beste når man vil kartlegge lutefase er å tempe over flere sykluser, da blir man kjent med detaljene i syklusen.
Rosa.sky Skrevet 3. juni 2012 #17 Skrevet 3. juni 2012 Tusen takk for godt oppklarende svar, Athene! Jeg er ikke ts, kun en førstegangsprøver.. Man tar jo mensen for gitt, og vant med å få den en gang i mnd. og ferdig med det, men skjønner at det er mye man skal kunne om egen kropp! Nå ønsker ikke vi å tempe/teste for EL da det kan bli litt for mye stress/fokus og ta bort gleden for oss. Men er det mulig å føle at man har eggløsning? Etter grovt å ha regnet ut egen EL utifra "malen", så kjentes noen symptomer rundt EL-dagen: MYE gjennomsiktig, seigt stoff fra sjeden, øm/vond i livmorstappen under samleie, fryktelig tent av ingenting osv.. Unnskyld for mye detaljer, men er dette noe å gå etter, eller MÅ man teste?
Silfen Skrevet 3. juni 2012 #18 Skrevet 3. juni 2012 Du MÅ ingenting. De fleste blir gravid innen et år, så det aller beste er jo ikke å stresse. Har dere sex annenhver dag så treffer dere uansett om dere vil eller ikke. Og selv om enkelte kanskje ikke har EL, eller mannen har dårlig sædkvalitet, så ønsker visst leger uansett at man skal forsøke i opp mot et år før de begynner å styre. Så det vet man jo uansett ikke og det beste er jo bare å kose seg.
Rosa.sky Skrevet 3. juni 2012 #19 Skrevet 3. juni 2012 Du har rett, Silfen! Er vel ikke mer hokus pokus enn man gjør det til..
Athene Skrevet 4. juni 2012 #20 Skrevet 4. juni 2012 Nå ønsker ikke vi å tempe/teste for EL da det kan bli litt for mye stress/fokus og ta bort gleden for oss. Men er det mulig å føle at man har eggløsning? Etter grovt å ha regnet ut egen EL utifra "malen", så kjentes noen symptomer rundt EL-dagen: MYE gjennomsiktig, seigt stoff fra sjeden, øm/vond i livmorstappen under samleie, fryktelig tent av ingenting osv.. Unnskyld for mye detaljer, men er dette noe å gå etter, eller MÅ man teste? De aller, aller fleste blir gravid de første 6 månedene med prøving, uten å teste eller å prøve å treffe på eggløsning. Grunnen til at jeg (og mange andre) temper er at vi er langitdsprøvere, eller har syklusforstyrrelser. Jeg anbefaler alle ferske prøvere å ikke lese på nett, ikke teste/tempe, ikke prøve å time sex eller følge alle mulige kjærringråd. Har dere normalt sex 2-3 ganger i uka treffer dere på eggløsning uansett, man trenger ikke å ha sex på eggløsningsdagen for å bli gravid. Tegn på eggløsning varierer mye fra person til person. For min del innebærer eggløsning eggløsningsslim i 3-4 dager, til og med eggløsningsdagen (tørker fort opp når eggløsning har vært), stikkende smerte i den ene siden og øm livmortapp. Andre kjenner ikke noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå