Gjest uAnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #21 Del Skrevet 3. juni 2012 Ok. Må bare si det ikke handler om kransen. Du kan komme uten blomster Ja jeg kan komme uten blomster og skjemme ut meg selv og gjøre hele kirken utilpass, eller jeg kan holde meg hjemme og vise respekt på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 3. juni 2012 #22 Del Skrevet 3. juni 2012 Det er ikke uvanlig å få latterkrampe i slike situasjoner, jeg fikk det selv i min farmors begravelse. Hun stod meg veldig, veldig nær, og jeg savnet henne dypt, likevel satt jeg i kirken og lo. Det er i enkelte situasjoner en vanlig (?) reaksjon/forsvarsmekanisme. Men folk kan tro hva de vil, men å kalle noen man ikke kjenner for kald og følelsesløs fordo de ikke reagerer som en selv blir litt feil, synes jeg. Til spørsmålet... Jeg ønsker å dra i mine tanter og onklers begravelse, men det er ikke alltid like aktuelt. Om noen faller fra nå, så betyr det for meg 3-4000.- bare i flyreise for å komme meg i begravelsen. Greit, det er ikke all verden av penger, men min økonomiske situasjon per i dag er at jeg har 3000,-/mnd til fri disposisjon, og da sier det seg selv at jeg ikke nødvendigvis kan forsvare det økonomisk sett, dessverre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuppdupp Skrevet 3. juni 2012 #23 Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) Ja jeg kan komme uten blomster og skjemme ut meg selv og gjøre hele kirken utilpass, eller jeg kan holde meg hjemme og vise respekt på den måten. Skulle bare fram til at blomstene ikke har så mye å si Endret 3. juni 2012 av Nuppdupp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. juni 2012 #24 Del Skrevet 3. juni 2012 Jeg har ingen fast liste, men jeg ville nok garantert prøvd å komme meg i begravelsen til onkler og tanter som jeg har hatt et godt forhold til opp gjennom årene. Så også at de fleste av mine fettere og kusiner stilte da min far døde for halvannet år siden. Han som ikke kunne komme hadde en veldig god unnskyldning (jobb+lang reisevei), men han ringte og kondolerte og forklarte hvorfor han ikke kunne komme. For øvrig har jeg vært i begravelse til kolleger, venner av familien, en inngiftet onkel av min mor osv. osv. For meg er det veldig knyttet til hvor nært forhold jeg hadde til avdøde om jeg skal gå i begravelsen eller ei - samt praktiske forhold, så klart. Det tar meg en dag å reise dit mesteparten av familien oppholder seg, så det skal være noen jeg har ganske nært forhold til før jeg koster på meg 3 dager fri og flyreise dit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Surrehodet Skrevet 3. juni 2012 #25 Del Skrevet 3. juni 2012 Hun ga det inntrykket derfor spurte jeg. Og det fikk jeg delvis bekreftet med at hun får latterkrampe i begravelser, men jeg venter på svar om hvorfor hun får det. Du snakker om begravelse som om det er en hobby og du har tydeligvis dårlig samvittighet selv. Jo, i mitt tilfelle kunne jeg krevd det, men jeg gjorde det ikke. Synes bare det er respektløst. Du som pårørende kan ikke kreve noen ting som helst. Du kan føle, tenke og forvente, men ikke kreve. Du vet ikke hvorfor folk ikke stiller, heller ingenting om hvilke følelser folk har. Men å påstå at jeg ser på begravelser som en slags hobby syntes jeg er ufint. Jeg syntes det er trist at du mistet din far, og forstår at du er lei deg, men å lage slike innlegg på KG for så å "angripe" dem som svarer ærlig syntes jeg er undermål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuppdupp Skrevet 3. juni 2012 #26 Del Skrevet 3. juni 2012 Du som pårørende kan ikke kreve noen ting som helst. Du kan føle, tenke og forvente, men ikke kreve. Du vet ikke hvorfor folk ikke stiller, heller ingenting om hvilke følelser folk har. Men å påstå at jeg ser på begravelser som en slags hobby syntes jeg er ufint. Jeg syntes det er trist at du mistet din far, og forstår at du er lei deg, men å lage slike innlegg på KG for så å "angripe" dem som svarer ærlig syntes jeg er undermål. Hvor i helvete har jeg skrevet at jeg har krevd?! Jeg lagde tråden for å diskutere og spørre hvorfor noen ikke går. Jeg angriper ikke, men stiller spørsmål. Det skjønner vel du også Jeg vil ikke ha deg i tråden mer. Du skaper bare uhygge! Og har tidligere sagt at du er uenig med meg uansett hva jeg sier. Vis litt respekt og finn en annen tråd du kan være uenig i alt jeg sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Surrehodet Skrevet 3. juni 2012 #27 Del Skrevet 3. juni 2012 Helt iorden Nuppdupp, Nå vil jeg bare påpeke at jeg ikke er etter deg, synd at du føler det slik selv om vi er uenige. Lykke til videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #28 Del Skrevet 3. juni 2012 Tja, mye som kan spille inn her. Man får jo som regel bare betalt fri fra jobben om det er nær familie som foreldre, søsken, svigers og besteforeldre. Så skal man gjerne reise for å komme dit, og da koster det jo plutselig endel til slutt! Jeg var ikke i begravelsen til min egen oldemor. Jeg var 13 år, og mamma spurte om jeg ville vere med i begravelsen, noe jeg såklart svarte nei på! Hadde bare vert i en begravelse før og det er jo ingen hyggelig ting! Så i en alder av 13 svarte jeg nei, og det var greit! Har tenkt på dette maaaange ganger i etterkant og syns det var feil av mamma å gi meg valget. Jeg går stort sett alltid i begravelser til familie, uansett slektsforhold, så lenge det er folk jeg har hatt kontakt med hele veien. Jeg går stort sett også i begravelser til naboer, og har også gått om det har vert nær familie til noen av mine nære venninner. Når min Bestemors søster døde (grandtante), reiste jeg 4 timer for å vere med i begravelsen. Hun hadde ikke barn selv og var alltid veldig tilstede for oss andre i familien. Hadde et nært og godt forhold til henne og skrev brev til henne flere ganger i året. Min andre grandtante lever endå og er over 90 år. Har ikke sett henne på over 10 år og har ikke kontakt med henne. Hun bor også ca 4 timer unna, og det er fælt å si det, men den dagen hun er borte og skal gravlegges kommer jeg nok ikke til å reise. Pappa kommer nok til å dra og får representere meg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå