Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ei jente på 19 og er veldig skrivelysten. Jeg har derfor opprettet en blogg. Spørsmålet er om jeg kan skrive? Har jeg et godt språk? Jeg skriver om det meste, eller det som faller seg inn. Min tanke er å sikte meg inn på journalistutdanningen til neste år, kanskje. Hva syntes dere om mitt skriveri? Og har dere noen gode råd på hvordan jeg kan bli bedre? Jeg liker ærlighet, så bare kritiser og si hva dere mener. Her er bloggen min. BLOGG

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"Du er kanskje en taper?" er rotete og det er ingen avsnitt. Det er ikke lett å få med seg hva som egentlig har skjedd mellom dere ettersom teksten er såpass dårlig bygget opp.

Det frister ikke å lese mer. Kanskje teksten blir mer lesbar om du renskriver den, for akkurat nå minner den mer om en kladd.

Endret av Nimorna
Skrevet (endret)

Nå leste jeg bare litt av det første innlegget ditt, og du har endel grammatikkfeil, men dette er jo noe du kan jobbe med. En setning skal aldri starte på "men" f.eks, endel bøyningsfeil og vil tro litt slurvefeil. (Tror det er slurvefeil fordi du har plassert et ord inn som ikke passer med setningen.)

Nå er ikke jeg verdensmester i rettskrivning og grammatikk selv, men siden du spurte så er dette noe du kan jobbe med!

Leste forresten ikke videre fordi det ikke var npe som fenget meg.

Endret av Tropic
Skrevet

Uansett, om du liker å skrive må du bare fortsette uavhengig av hva slags svar du får her. Dersom du ikke skriver særlig godt (jeg er ikke rette personen til å avgjøre det), er det som med alt annet, øvelse gjør mester!

Les like mye som du skriver, så skal du se det går bra :)

(PS: får sånne tråder med linker og nærmest reklame av egen blogg stå?)

Skrevet

Takk for svar så langt! Som -Alva- skrev: øvelse gjør mester!. :)

Gjest Tekola
Skrevet

Du kan nok ha potensiale, men jeg anbefaler deg å lese mer. Kanskje ta noen skrivekurs etter hvert. Og for all del, fortsette med å skrive!

Det kan også være lurt å lese seg opp på bruk av bilder i blogger. Du kan risikere søksmål når du tar andres bilder og bruker dem uten å skrive hvor du fant dem eller hvem fotografen er. ;)

Skrevet

Det kan også være lurt å lese seg opp på bruk av bilder i blogger. Du kan risikere søksmål når du tar andres bilder og bruker dem uten å skrive hvor du fant dem eller hvem fotografen er. ;)

Hei! Takk for råd! Jeg ser at jeg ikke har vært så flink til det. Bare noen få ganger har jeg gjort det. Nå har jeg rettet opp i det og du har helt klart rett, jeg kan jo risikere søksmål, og det vil jeg ikke.

Skrevet
Bilder fotografert av meg vil ikke kildene bli skrevet.

Jeg forstår hva du mener, men i likhet med mye annet du har skrevet i bloggen har du formulert deg dårlig.

Skrevet

Jeg forstår hva du mener, men i likhet med mye annet du har skrevet i bloggen har du formulert deg dårlig.

Kan du da forklare meg hvordan jeg skal kunne formulere meg bedre, siden mye av det jeg har skrevet er dårlig formulert som du skriver.

Skrevet

Hei! Jeg er ei jente på 19 og er veldig skrivelysten. Jeg har derfor opprettet en blogg. Spørsmålet er om jeg kan skrive? Har jeg et godt språk? Jeg skriver om det meste, eller det som faller seg inn. Min tanke er å sikte meg inn på journalistutdanningen til neste år, kanskje. Hva syntes dere om mitt skriveri? Og har dere noen gode råd på hvordan jeg kan bli bedre? Jeg liker ærlighet, så bare kritiser og si hva dere mener. Her er bloggen min. BLOGG

Så bra at du liker å skrive!

Jeg leste et par av innleggene på bloggen din, og rent konkret trenger du litt hjelp med tegnsetting (komma, tankestreker vs. bindestreker, apostrofer osv.) Når det gjelder setningsoppbygging synes jeg at du godt kan variere mer enn du gjør nå. Enkelte steder er setningene dine så korte at teksten oppleves stakkato og uten flyt.

Innholdsmessig kan du også tenke gjennom hvordan du vil formidle budskapet ditt. I det siste innlegget ditt mistet du interessen min flere ganger, og jeg måtte begynne på begynnelsen igjen for å få tak i hva du egentlig prøvde å få frem. Tenk over om du kunne skrevet det på en annen måte. Kunne du brukt andre ord? Fremhevet utsagnene? Kunne du fått frem hva du mener uten å skrive: "Jeg mener ..."?

Du kan jo leke deg litt her: Min lenke

Ellers er mitt beste råd at du finner en skikkelig skrivenerd og får vedkommende til å se på og kommentere det du skriver. Lykke til!

Skrevet

Så bra at du liker å skrive!

Jeg leste et par av innleggene på bloggen din, og rent konkret trenger du litt hjelp med tegnsetting (komma, tankestreker vs. bindestreker, apostrofer osv.) Når det gjelder setningsoppbygging synes jeg at du godt kan variere mer enn du gjør nå. Enkelte steder er setningene dine så korte at teksten oppleves stakkato og uten flyt.

Innholdsmessig kan du også tenke gjennom hvordan du vil formidle budskapet ditt. I det siste innlegget ditt mistet du interessen min flere ganger, og jeg måtte begynne på begynnelsen igjen for å få tak i hva du egentlig prøvde å få frem. Tenk over om du kunne skrevet det på en annen måte. Kunne du brukt andre ord? Fremhevet utsagnene? Kunne du fått frem hva du mener uten å skrive: "Jeg mener ..."?

Du kan jo leke deg litt her: Min lenke

Ellers er mitt beste råd at du finner en skikkelig skrivenerd og får vedkommende til å se på og kommentere det du skriver. Lykke til!

Takk for en god tilbakemelding. Fint at du skriver hva som det trengs mer øving til. Jeg merker selv at jeg sliter litt med tegnsettingen. Språkrådet var en fin link, den kommer jeg nok til å bruke mye fremover. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...