Gullskje Skrevet 12. juni 2012 #101 Skrevet 12. juni 2012 Ordet biomor får jo stemor til å høres ut som den fungerende moren for barna. Synes det greit å bruke i de tilfellene det faktisk er to morsroller. En venninne av meg kalte stebarn sin for pappa, fordi han var den fungerende pappaen. Da blir det naturlig å snakke om bio når man henvender til den biologiske faren. Jeg har aldri tenkt eller sett på det i den sammenheng, skjønner ditt poeng hva det angår bruken av det i daglig livet som foreksempel " adopsjon", "fosterhjem" og barn som ikke har kontakt med sine foreldre av div grunnlag. Men nå har forklart hva mine hensikter har vært de gangene jeg har brukt det i sammeng med mor til min samboer sønn.
Gjest BettyBoop Skrevet 12. juni 2012 #102 Skrevet 12. juni 2012 Ordet biomor får jo stemor til å høres ut som den fungerende moren for barna. Synes det greit å bruke i de tilfellene det faktisk er to morsroller. En venninne av meg kalte stebarn sin for pappa, fordi han var den fungerende pappaen. Da blir det naturlig å snakke om bio når man henvender til den biologiske faren. Ehh hvorfor får det det til å høres ut som det? Bio mor er jo forkortelse for biologisk mor. For meg høres det ganske tydelig ut som at bio mor faktisk er den fungerende mora. Om stemora hadde vært den fungerende mora hadde vel ungen kalt henne for mamma?
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #103 Skrevet 12. juni 2012 Hvordan kan ting bli enklere å fatte ved at man putter tre ekstra bokstaver foran et ord alle forstår? Enig! Ehh hvorfor får det det til å høres ut som det? Bio mor er jo forkortelse for biologisk mor. For meg høres det ganske tydelig ut som at bio mor faktisk er den fungerende mora. Om stemora hadde vært den fungerende mora hadde vel ungen kalt henne for mamma? Helt uenig! Når noen sier biomor, tenker jeg en som er biologisk mor men som ikke fungerer som mor i det daglige. Altså en degradering i mine øyner, uten at jeg på noen måte er paranoid eller noe. Når man har et fullt brukende ord som på ingen måte kan misforståes, da ethvert barn bare har en mor, så skjønner jeg virkelig ikke vitsen med å ikke bruke det. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 12. juni 2012 #104 Skrevet 12. juni 2012 Enig! Helt uenig! Når noen sier biomor, tenker jeg en som er biologisk mor men som ikke fungerer som mor i det daglige. Altså en degradering i mine øyner, uten at jeg på noen måte er paranoid eller noe. Når man har et fullt brukende ord som på ingen måte kan misforståes, da ethvert barn bare har en mor, så skjønner jeg virkelig ikke vitsen med å ikke bruke det. Jeg skjønner heller ikke vitsen med å bruke uttrykket bio mor, men det mest fordi det høres teit ut (høres ut som man snakker om biogass eller noe), Men jeg syns ikke det høres degraderende ut. Jeg tror iallefall ikke det er ment slik av de som sier det her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå