Gjest BettyBoop Skrevet 11. juni 2012 #81 Skrevet 11. juni 2012 syns det er litt morsomt at når overskrifta er: Ordene mor og stemor (ikke bio), likevel har dette blitt en krangel om uttrykket biomor.
Gjest o Skrevet 11. juni 2012 #82 Skrevet 11. juni 2012 Definisjon fra http://www.merriam-webster.com/dictionary/stepmother dictionary Definition of STEPMOTHER : the wife of one's father when distinct from one's natural or legal mother Det er mange som mener at stemortittel kun inntreffer hvis biologisk mor er død, men det er altså ikke i tråd med gjeldende offisielle betydning av ordet. Norske Caplex er nedlagt og kunne derfor ikke brukes som link. Fars kone er offisielt stemor, uavhengig av om barnets mor er i live eller ikke. Biomor er ikke et offisielt ord i dag, men det er ikke usannsynlig at det er det ved neste revisjon av ordbøkene, i og med at det er tatt inn i dagligtale og er i utbredt bruk. Oppfordrer folk til å fokusere mer på hva de selv kan gjøre for små barn i deres hjem, enten de er egne eller partners barn, i stedet for å fokusere på maktforhold og definisjoner av de voksnes innbyrders roller. Om du er mor, stemor, far eller stefar, så er det det du gjør for barnet og hva du gjør for å sikre et godt samarbeid og bidra til at også de andre partene kan fungere best mulig i forhold til barnet, som er viktig. Ikke hvilken anerkjennelse som kan følge med titler, og å hindre at andre involverte får titler.
Gjest Dynamic Skrevet 11. juni 2012 #83 Skrevet 11. juni 2012 Jeg har vært mor til mitt barn i 15 år. Far får seg samboer og så får jeg plutselig ny tittel? Ikke aktuelt. Jeg er barnets mor hele livet. Uavhengig av omstendighetene rundt.
Gjest BettyBoop Skrevet 11. juni 2012 #84 Skrevet 11. juni 2012 Jeg har vært mor til mitt barn i 15 år. Far får seg samboer og så får jeg plutselig ny tittel? Ikke aktuelt. Jeg er barnets mor hele livet. Uavhengig av omstendighetene rundt. Du er mor. Eksens nye dame blir stemor.
Gjest Dynamic Skrevet 11. juni 2012 #85 Skrevet 11. juni 2012 Du er mor. Eksens nye dame blir stemor. Da har barnet mitt mange stemødre. Eller opphører de å være stemor når de flytter fra far etter noen måneder?
Gjest BettyBoop Skrevet 11. juni 2012 #86 Skrevet 11. juni 2012 Da har barnet mitt mange stemødre. Eller opphører de å være stemor når de flytter fra far etter noen måneder? vet ikke jeg. Tror gjerne han teknisk sett må være gift med henne før hun blir stemor? men i disse dager kaller jo folk samboeren sin for mannen og kona og man kaller foreldrene til kjæresten svigerforeldre uten å være gift så...
Ulrikke Skrevet 11. juni 2012 #87 Skrevet 11. juni 2012 Jeg er "navnet mitt" eller "kjæresten til pappa" stort sett... Folk som ikke vet hvem jeg er, og for å slippe å forklare innimellom, så hører jeg at ungene sier "stemora mi" og det hender at jeg selv bare kort sier "stemor" ved et kort håndhils f.eks... Men det er ikke noe vi bruker mye... Jeg har vært i ungenes liv i straks 10 år, eldste er 16, og de har en høyst oppegående mor som jeg på ingen måte ønsker å ta plassen til!
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2012 #88 Skrevet 11. juni 2012 syns det er litt morsomt at når overskrifta er: Ordene mor og stemor (ikke bio), likevel har dette blitt en krangel om uttrykket biomor. Da må du nesten lese litt mer enn overskrifta, for i hovedinnlegget er det nettopp "biomor" som er det første som nevnes, og som diskusjonen handler om. Så det er ikke morsomt i hele tatt at diskusjonen har tatt denne vendingen. Det morsomme er imidlertid alle de som nevner at det er teit at diskusjonen dreier over på dette temaet (etter at dere har prøvd å spore den av, vel å merke). Hvis det er noen som misliker at dette diskuteres i denne tråden, så gå og finn en annen tråd da vel;)
Gjest BettyBoop Skrevet 11. juni 2012 #89 Skrevet 11. juni 2012 Da må du nesten lese litt mer enn overskrifta, for i hovedinnlegget er det nettopp "biomor" som er det første som nevnes, og som diskusjonen handler om. Så det er ikke morsomt i hele tatt at diskusjonen har tatt denne vendingen. Det morsomme er imidlertid alle de som nevner at det er teit at diskusjonen dreier over på dette temaet (etter at dere har prøvd å spore den av, vel å merke). Hvis det er noen som misliker at dette diskuteres i denne tråden, så gå og finn en annen tråd da vel;) Jamen jeg mener ts burde skrevet det i overskrifta slik at det samsvarer med hva diskusjonen handler om. Altså at man ikke har problemer med at folk blir kalt stemor, mens at det faktisk er biomor som er greia.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2012 #90 Skrevet 11. juni 2012 Jamen jeg mener ts burde skrevet det i overskrifta slik at det samsvarer med hva diskusjonen handler om. Altså at man ikke har problemer med at folk blir kalt stemor, mens at det faktisk er biomor som er greia. Det er begrenset hva man får med i overskrifta. Og TS visste vel ikke før diskusjonen at det var "biomor" som kom til å bli mest diskutert. Har vært noen diskusjoner om ordet "stemor" også, men det virker som det er mer godtatt. Biomor derimot er det trolig bare stemødre som liker. Antageligvis for de føler mor kommer litt ned på deres "nivå" med en prefiks foran. Så ingen er mor alene, liksom;)
Gullskje Skrevet 12. juni 2012 #91 Skrevet 12. juni 2012 Jeg har helt ærlig aldri og da mener jeg ALDRI brukt ordet "BIO-mor" for å sverte samboerns eks eller for å stille på samme nivå som henne. For meg høres det ut som galskap og paranoia! jeg har brukt uttrykke her på KG, for å forenkle språket. Mor ska ha all æren for sitt barn, jeg vil hverken eie deres barn eller erstatte noen, dette tror jeg egentlig gjelder alle "stemødre", men det er pokker meg ikke lett når uannset hva vi måtte foreta oss så er det galt på den ene eller andre måten. Jeg syns uttrykk som "fars nye flamme" eller den "lille elskrinna" brukt som betegnelse for fars kjæreste eller samboer høres mer bittert ut enn ordet " BIO-mor" !
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #92 Skrevet 12. juni 2012 Jeg har helt ærlig aldri og da mener jeg ALDRI brukt ordet "BIO-mor" for å sverte samboerns eks eller for å stille på samme nivå som henne. For meg høres det ut som galskap og paranoia! jeg har brukt uttrykke her på KG, for å forenkle språket. Mor ska ha all æren for sitt barn, jeg vil hverken eie deres barn eller erstatte noen, dette tror jeg egentlig gjelder alle "stemødre", men det er pokker meg ikke lett når uannset hva vi måtte foreta oss så er det galt på den ene eller andre måten. Jeg syns uttrykk som "fars nye flamme" eller den "lille elskrinna" brukt som betegnelse for fars kjæreste eller samboer høres mer bittert ut enn ordet " BIO-mor" ! Så fortell meg en eneste grunn der det blir enklere å legge til tre ekstra bokstaver foran mor. Det finnes bare en eneste mor til hvert enkelt barn (med mindre det er adoptert eller mor ikke har vært tilstede og det er en annen som kalles mor til daglig enn den biologiske moren), så hvordan kan det noengang forveksles med noen annen om man sier bare MOR? "Den lille elskerinna" er selvsagt ikke en akseptabel betegnelse for fars nye kjæreste. "Fars nye flamme" derimot kan jeg forstå at noen kan si helt i begynnelsen når de nettopp har truffet hverandre eller er i starten av et forhold. Bittert trenger det likevel ikke være, i forhold til den nye damen. Det kan jo være en far som veldig ofte har nye flammer, eller elskerinner, som kanskje til og med er veldig unge, og da kan jeg forstå at noen føler seg fristet til å bruke ordene. Men da går det kanskje helst på far, og at det kanskje ikke er helt modent å dra inn dame etter dame i huset når man har barn som bor der.
Gullskje Skrevet 12. juni 2012 #93 Skrevet 12. juni 2012 Så fortell meg en eneste grunn der det blir enklere å legge til tre ekstra bokstaver foran mor. Det finnes bare en eneste mor til hvert enkelt barn (med mindre det er adoptert eller mor ikke har vært tilstede og det er en annen som kalles mor til daglig enn den biologiske moren), så hvordan kan det noengang forveksles med noen annen om man sier bare MOR? "Den lille elskerinna" er selvsagt ikke en akseptabel betegnelse for fars nye kjæreste. "Fars nye flamme" derimot kan jeg forstå at noen kan si helt i begynnelsen når de nettopp har truffet hverandre eller er i starten av et forhold. Bittert trenger det likevel ikke være, i forhold til den nye damen. Det kan jo være en far som veldig ofte har nye flammer, eller elskerinner, som kanskje til og med er veldig unge, og da kan jeg forstå at noen føler seg fristet til å bruke ordene. Men da går det kanskje helst på far, og at det kanskje ikke er helt modent å dra inn dame etter dame i huset når man har barn som bor der. Innlegg som er lange og rotete bli foreksempel lettere å fatte med bruk av ord som BIO-mor og stemor! Syns nå jeg ihvertfall... Men å tenke at vi som fars kjæreste prøver å oppgradere eller nedgradere noen ved bruk av slike uttrykk på et nettforum minner mer om paranoia enn noe annet, jeg vil som sagt ikke eie noen eller noens plass. Min plassering og rolle er helt klart for meg, barnet og far. Jeg syns det blir skapt så mange unødvendige konflikter ut av nada!
Gjest Violetta Skrevet 12. juni 2012 #94 Skrevet 12. juni 2012 Innlegg som er lange og rotete bli foreksempel lettere å fatte med bruk av ord som BIO-mor og stemor! Syns nå jeg ihvertfall... Men å tenke at vi som fars kjæreste prøver å oppgradere eller nedgradere noen ved bruk av slike uttrykk på et nettforum minner mer om paranoia enn noe annet, jeg vil som sagt ikke eie noen eller noens plass. Min plassering og rolle er helt klart for meg, barnet og far. Jeg syns det blir skapt så mange unødvendige konflikter ut av nada! Om du virkelig mener det siste du skrev der, hvorfor ymter du da frampå om paranoia da? Snakker om å støtte opp under unødvendige konflikter.
Gullskje Skrevet 12. juni 2012 #95 Skrevet 12. juni 2012 Om du virkelig mener det siste du skrev der, hvorfor ymter du da frampå om paranoia da? Snakker om å støtte opp under unødvendige konflikter. Det handler absolutt ikkeom ymte fram noe form provokasjon eller krangel med å skrive at det minner om paranoia, men å mistenke oppgradering og nedgradering grunnet ordbruk på nettforum minner om paranoia rundt plassering og tittel!
Gjest _Blomsten_ Skrevet 12. juni 2012 #96 Skrevet 12. juni 2012 Innlegg som er lange og rotete bli foreksempel lettere å fatte med bruk av ord som BIO-mor og stemor! Syns nå jeg ihvertfall... Men å tenke at vi som fars kjæreste prøver å oppgradere eller nedgradere noen ved bruk av slike uttrykk på et nettforum minner mer om paranoia enn noe annet, jeg vil som sagt ikke eie noen eller noens plass. Min plassering og rolle er helt klart for meg, barnet og far. Jeg syns det blir skapt så mange unødvendige konflikter ut av nada! Hvordan kan ting bli enklere å fatte ved at man putter tre ekstra bokstaver foran et ord alle forstår?
Gullskje Skrevet 12. juni 2012 #97 Skrevet 12. juni 2012 (endret) Hvordan kan ting bli enklere å fatte ved at man putter tre ekstra bokstaver foran et ord alle forstår? Ved å fremheve de ulike rollene i innlegget, det er jo tydelig at ordet er et tydelig bemerka ord på dette forumet. Endret 12. juni 2012 av Gullskje
Gjest Violetta Skrevet 12. juni 2012 #98 Skrevet 12. juni 2012 Ved å fremheve de ulike rollene i innlegget, det er jo tydelig at ordet er et tydelig bemerka ord på dette forumet. Hvem er det som har problemer med å forstå hva ordet "mor " betyr? 1
Gullskje Skrevet 12. juni 2012 #99 Skrevet 12. juni 2012 Hvem er det som har problemer med å forstå hva ordet "mor " betyr? Poenget er ikke at noen har problemer med å forstå ordet mor, men skrivemåten og formulering på forumet! Som sagt så er min oppfatning at ordet blir brukt i lange og "rotete" innlegg for å fremheve og tydelig gjøre de ulike rollene. Ordet BIO-mor er ikke noe jeg tar i bruk i daglig livet, men her på kg. Om dere mener at jeg gjør det bevisst for å stille på samme nivå som mor så er dere nok noe paranoide rundt deres plass i barnets liv!
Gjest _Blomsten_ Skrevet 12. juni 2012 #100 Skrevet 12. juni 2012 Poenget er ikke at noen har problemer med å forstå ordet mor, men skrivemåten og formulering på forumet! Som sagt så er min oppfatning at ordet blir brukt i lange og "rotete" innlegg for å fremheve og tydelig gjøre de ulike rollene. Ordet BIO-mor er ikke noe jeg tar i bruk i daglig livet, men her på kg. Om dere mener at jeg gjør det bevisst for å stille på samme nivå som mor så er dere nok noe paranoide rundt deres plass i barnets liv! Ordet biomor får jo stemor til å høres ut som den fungerende moren for barna. Synes det greit å bruke i de tilfellene det faktisk er to morsroller. En venninne av meg kalte stebarn sin for pappa, fordi han var den fungerende pappaen. Da blir det naturlig å snakke om bio når man henvender til den biologiske faren. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå