Gå til innhold

Ordene mor og stemor

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Greit nok at en mor blir fornærma om eksens nye flamme kaller henne biomor. Men hvorfor så betent forhold til hva fremmede på kg kaller de ulike delene av familien i sin egen familie? Dette er da for pokker bare et diskusjonsforum, ikke et åpent sted der mor ser hva stemor kaller henne. Så jeg kan virkelig ikke forstå denne motstanden her inne på kg. Og nei, jeg kaller ingen biomor, men jeg forstår likevel ikke problemet.

• Liker 2
Gjest Dynamic
Skrevet

Biomor høres ut som en rugekasse.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Eg synest "biomor" er eit latterleg "ord", vert nesten flau kvar gong eg les det... Kvifor må folk skrive "biomor" - det held då å skrive "mor"? Folk skjøner jo at det er snak om mora til ungane utan at ein må slenge på eit "bio" foran? Synest slike forklarande ord berre er naudsynt når det er snakk om adopterte ungar, og då kan ein nytte omgrepa mor og biologisk mor.

Eg synest det er heilt greitt å omtale nokon som stemor sjølv om barnas mor er i live. Men eg synest ikkje ein vert "stemor" før ein er sambuar/gift med barnas far. Det er vel få ungar som kallar farens nye kone for "stemor", ein brukar vel berre fornamnet på dama, så ordet "stemor" brukast vel berre når ein skal forklare relasjonane, og det synest eg er heilt grei bruk av omgrepet.

Endret av imli
  • Liker 3
Skrevet

Greit nok at en mor blir fornærma om eksens nye flamme kaller henne biomor. Men hvorfor så betent forhold til hva fremmede på kg kaller de ulike delene av familien i sin egen familie? Dette er da for pokker bare et diskusjonsforum, ikke et åpent sted der mor ser hva stemor kaller henne. Så jeg kan virkelig ikke forstå denne motstanden her inne på kg. Og nei, jeg kaller ingen biomor, men jeg forstår likevel ikke problemet.

For min del har det ikkje noko med å verte "fornærma" og gjera, men rett og slett at det er dårleg språk.

• Liker 2
Skrevet

Eg synest "biomor" er eit latterleg "ord", vert nesten flau kvar gong eg les det... Kvifor må folk skrive "biomor" - det held då å skrive "mor"? Folk skjøner jo at det er snak om mora til ungane utan at ein må slenge på eit "bio" foran? Synest slike forklarande ord berre er naudsynt når det er snakk om adopterte ungar, og då kan ein nytte omgrepa mor og biologisk mor.

Eg synest det er heilt greitt å omtale nokon som stemor sjølv om barnas mor er i live. Men eg synest ikkje ein vert "stemor" før ein er sambuar/gift med barnas far. Det er vel få ungar som kallar farens nye kone for "stemor", ein brukar vel berre fornamnet på dama, så ordet "stemor" brukast vel berre når ein skal forklare relasjonane, og det synest eg er heilt grei bruk av omgrepet.

Signerer!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier ikke å bruke biomor og synes det er kunstig når jeg hører andre referere til meg som "stemor", samtidig

som jeg skjønner godt at folk bruker det for forenklingens skyld. For meg ER det dessuten kunstig å omtale andre kvinner som "mor", det er liksom forbeholdt min egen mor!

Skrevet

Biologisk mor passer best i sammenhengen der et barn er adoptert bort. Da har barnet adoptivmoren som mor, men har også en biologisk mor.

• Liker 2
Skrevet

fint for dere. I mange familier er det litt mer komplekst enn som så. Og uansett hvor fryd og gammen alt er, så ser jeg virkelig ingen grunn til at "mamma" skal betegnes som "biomor" til sine egne barn. Og uansett hvor stygt det er å være eiesyk på barna sine, så tror jeg det er vanskelig for en biomor(!) å akseptere at hun stiller helt på lik linje som fars nye kjæreste/samboer/kone. Denne forferdelige "eiertrangen" er den samme mekanismen som gjør at vi biomødre elsker og beskytter barna våre uansett hva som skjer, og du finner den samme mekanismen også hos dyr. Så at de aller fleste biomødre(!) ikke jubler over å bli sidestilt med pappas nye kjærste i forhold til sine egne barn tror jeg er noe du bare må innfinne deg med.

Jeg tror det er (som regel) den som føler seg "minst verdsatt" som reagerer og gjør det hele komplisert i større grad enn man trenger. Hvis alle som hadde ansvar for barn satte barnet først ville ikke denne problemstillingen eksistert, da ville ikke mormor og farmor "kranglet" om hvem som var bestemor, og oldemødre ville ikke insistert på å være "Mor" mens mor ble mamma, og stemor ble den som bare var ute etter å lage ufred...

Man trenger ikke føde et barn for å elske det, heller ikke i dyreverden som du viser til :)

Å si slike ting blir som å si at de som adopterer ikke er like glad i barna sine som de som føder dem...

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Litt inspirert av en annen diskusjon her på forumet vil jeg si dette. Jeg er mor til mitt barn. Jeg er ikke biomor, biologisk mor eller andre artige vrier. Dette er helt uavhengig av om far til mitt barn får ny samboer, jeg har ny samboer eller hva som måtte skje. Mitt barn har en mor, og det er meg.

Jeg er ikke stemor til min samboers barn. De har en mor som er høyst levende, og de har også bare en mor. Jeg er deres fars samboer. Selvsagt har jeg et forhold til dem også, men stemor - som er i stedet for mor, det har de ikke.

om du ikke er stemor for de hva er du da?

Skrevet

om du ikke er stemor for de hva er du da?

siden man har bonusbarn, kan man kanskje ha en bonus mor/far også...

Gjest Gjest
Skrevet

Flisespikkeri.

Biomor er et uttrykk som brukes skriftlig på kg av enkelte. Det er jo kun for å skille begrepene i en diskusjon så man slipper misforståelser. Ser ikke problemet med det, med unntak av såre/bitre/usikre mødre som føler seg truet. Andre mødre henger seg ikke opp i sånt.

Nei, dette er slett ikke flisespikkeri!

Klarer du bedre å skille stemor og biomor, enn du klarer å skille stemor og mor???

Tror faktisk ikke det er noe problem å skille desse to hverken i diskusjoner eller på KG eller andre steder, så lenge det bare er den ene parten som faktisk heter mor!

Og vi som er mor vil gjerne kalles mor, ikke biomor eller noen andre teite ord oppfunnet av stemødre. Litt morsomt at det er vi som har et problem om vi ikke liker navnet, og er såre/bitre/usikre. He he:)

Jeg vil nå heller si at det kanskje er stemor som er sår/bitter/usikker om hun har problem med å kalle oss det vi faktisk heter, og heller lager en forstavelse fremfor mor. Kanskje hun føler at mor kommer litt ned på hennes nivå da, når ingen av de heter bare mor???

Gjest BettyBoop
Skrevet

siden man har bonusbarn, kan man kanskje ha en bonus mor/far også...

bonus mor høres jo ennå teitere ut enn stemor. Hva er galt med stemor?

Gjest BettyBoop
Skrevet

Klarer du bedre å skille stemor og biomor, enn du klarer å skille stemor og mor???

Tror faktisk ikke det er noe problem å skille desse to hverken i diskusjoner eller på KG eller andre steder, så lenge det bare er den ene parten som faktisk heter mor!

Og vi som er mor vil gjerne kalles mor, ikke biomor eller noen andre teite ord oppfunnet av stemødre. Litt morsomt at det er vi som har et problem om vi ikke liker navnet, og er såre/bitre/usikre. He he:)

Jeg vil nå heller si at det kanskje er stemor som er sår/bitter/usikker om hun har problem med å kalle oss det vi faktisk heter, og heller lager en forstavelse fremfor mor. Kanskje hun føler at mor kommer litt ned på hennes nivå da, når ingen av de heter bare mor???

Jeg syns det skal hete mamma og stemor. Ikke mor og stemor.

Gjest Gjest
Skrevet

Btw; jeg er ikke hverken bitter, såret, usikker, og har heller ingen stemor til mine barn.

Jeg har forøvrig voksne barn nå, så det er ingen "fare" for at de vil få en stemor noen gang heller. Jeg har likevel full forståelse for de som ikke liker navnet biomor.

Betyr det da at jeg er bitter, såret og usikker på noe som aldri har skjedd, da?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns det skal hete mamma og stemor. Ikke mor og stemor.

Regner med at denne var for moro skyld, men man kan jo aldri vite...

Iallefall vil jeg si at det kommer jo an på hvilken sammenheng det sies i da.

• Liker 1
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

Regner med at denne var for moro skyld, men man kan jo aldri vite...

Iallefall vil jeg si at det kommer jo an på hvilken sammenheng det sies i da.

jeg tenkte mer på hva som er koseligst at barna omtaler en som. Høres koseligere ut å bli kalt mamma enn mor.

Skrevet

Btw; jeg er ikke hverken bitter, såret, usikker, og har heller ingen stemor til mine barn.

Jeg har forøvrig voksne barn nå, så det er ingen "fare" for at de vil få en stemor noen gang heller. Jeg har likevel full forståelse for de som ikke liker navnet biomor.

Betyr det da at jeg er bitter, såret og usikker på noe som aldri har skjedd, da?

Jeg har også en voksen sønn - men han har like fullt en stemor siden hans far har giftet seg igjen

Personlig skjønner jeg ikke problemstillingen med biomor, stemor, bonusmor eller hva man enn føler for å bruke for å skille mellom de forskjellige...

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

bio mor..ja da hadde jeg blitt forbannet om jeg ble tiltalt som det.

men klart mange situasjoner i samfunnet idag. vis noen bor i fosterheim eller er adoptert vil det vere ett naturlig ord å bruke.

stemor er en benevnelse hvis far gifter seg oppigjen etter at barnas mor er død. men er blitt misbrukt ord om far sin nye flamme isteden for. dette er ikke riktig bruk.

far sin nye flamme er kun en ny voksen i barn sitt liv. som regel er det flere flammer både på mor og far siden oppgjennom barnas oppvekst og foreldre bør ikke involvere barna brått med nye partnere!

Skrevet

"Biomor" er for meg en betegnelse som kun omfatter personen som fødte barnet. Mao. passer dette i mitt hode kun i situasjoner der en mor føder et barn, gir fra seg barnet til adopsjon og siden ikke har noe med det å gjøre. Men jeg orker ikke krangle på referansen her, fordi jeg forstår meget godt hva det betyr for den som skriver det når jeg ser konteksten.

"Bonusmor" og "bonusbarn" kommer jeg aldri til å bruke. Det høres for meg ut som merkelige uttrykk ment å skape nye roller med positive konnotasjoner i et samfunn hvor det på den ene siden er ansett som negativt for barna at den gamle kjernefamilien splittes opp, samtidig som man forsøker å ta innover seg en ny realitet der mange kommer fra splittede hjem - og at man dermed må gjøre dette til noe positivt. Jeg valgte å leve et liv med en mann med barn fra før. Jeg valgte ham, og når jeg etterhvert forsto ordentlig hva valget mitt innebar så forsto jeg at jeg samtidig hadde "valgt" barna også. De valgte heldigvis meg tilbake. Ikke bonus. Ikke bagasje. (verken barna eller jeg). Bare ett komplisert valg, som for meg innebar "mann med hans barn" eller "ikke mann og ikke hans barn" - og ikke noen av alternativene i mellom.

Barna bruker stemor om meg for å forklare relasjonen vår kjapt til utenforstående. Jeg bruker stebarn om dem når jeg må forklare relasjonen vår til ukjente, "<min ektemanns navn>s barn" når jeg refererer til dem til dem jeg kjenner, men som kanskje ikke kjenner barna eller mannen min, og refererer ellers til dem ved navn i samtaler med andre - akkurat som de gjør med meg. Jeg har ingen negative eller positive assosiasjoner til ordet "stemor" - det beskriver kun en relasjon. Jeg kan derfor ikke føle meg som en "stemor", men synes det avklarer mye som noen ganger er nødvendig å vite på en kjapp og enkel måte.

Men etter så mange år i familien vår så kan vi og andre referere til oss akkurat slik man vil. Det er ingen her som er usikker på rollen sin i familien uansett. ;)

• Liker 1
Gjest Marie
Skrevet

Jeg vet ikke noe om deg, men jeg synes dette innlegget oser av usikkerhet/bitterhet. Hva skal man ellers med haugevis av ?????? og påtatt "hehe" inni der? Ikke sikkert du mener det sånn, men det framstår sånn i mine øyne i hvertfall.

Jeg har også en voksen sønn - men han har like fullt en stemor siden hans far har giftet seg igjen

Personlig skjønner jeg ikke problemstillingen med biomor, stemor, bonusmor eller hva man enn føler for å bruke for å skille mellom de forskjellige...

Helt enig i denne. Biomor osv er jo bare brukt i debatter på KG. Har aldri hørt eller lest det andre steder. Skjønner ikke hvorfor enkelte er så hårsåre.

bio mor..ja da hadde jeg blitt forbannet om jeg ble tiltalt som det.

men klart mange situasjoner i samfunnet idag. vis noen bor i fosterheim eller er adoptert vil det vere ett naturlig ord å bruke.

stemor er en benevnelse hvis far gifter seg oppigjen etter at barnas mor er død. men er blitt misbrukt ord om far sin nye flamme isteden for. dette er ikke riktig bruk.

far sin nye flamme er kun en ny voksen i barn sitt liv. som regel er det flere flammer både på mor og far siden oppgjennom barnas oppvekst og foreldre bør ikke involvere barna brått med nye partnere!

Det er vel ingen som tiltaler noen som helst som verken biomor eller stemor? Det er begreper som en del velger å bruke for å understreke hvilken rolle man har overfor et barn. Selv bruker jeg ikke ordet biomor, synes det er unødvendig å slenge på bio foran mor. Men jeg klarer ikke å hisse meg opp over at enkelte andre velger annerledes.

Og hvem er du som har rett til å bestemme hva som er riktig bruk av ordet stemor? At et ord hadde en viss betydning for x antall år siden betyr ikke at ordet har nøyaktig samme betydning i dag. Språket vårt er i konstant endring, det har det vært siden mennesket begynte å lage de første ordene for tusenvis av år siden. Stemor har i dag et annet bruksområde enn tidligere, mye på grunn av bølgen av nyfamilier de siste tiårene.

"Biomor" er for meg en betegnelse som kun omfatter personen som fødte barnet. Mao. passer dette i mitt hode kun i situasjoner der en mor føder et barn, gir fra seg barnet til adopsjon og siden ikke har noe med det å gjøre. Men jeg orker ikke krangle på referansen her, fordi jeg forstår meget godt hva det betyr for den som skriver det når jeg ser konteksten.

Dette ser jeg helt klart logikken i og er enig i. Jeg synes også biomor blir underlig å bruke slik det ofte brukes på KG. Men at det skal utløse krangling og sinne forstår jeg virkelig ikke. Skulle ønske flere tenkte som deg, så kunne vi i de aktuelle trådene holdt oss til tema istedet for å diskutere og krangle rundt filleting rundt hvorvidt ts kaller barnas mamma for mor eller biomor.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...