Gå til innhold

Ordene mor og stemor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal vibegynne å bruke "biobarn" også?

Går de på biodiesel? Disse biomor-modellene?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror du har misforstått opptil flere ting i denne debatten.

Det er vel ingen som sier "hei stemor" eller på andre måter tiltaler steforeldre med stemor eller stefar? Det er vel ikke DET som diskuteres her. Men at man for å forklare hvilke roller man har så sier man heller min stemor/min stedatter enn damen som bor sammen med pappa/datteren til mannen jeg bor sammen med. Det handler vel i bunn og grunn om ikke å gjøre ting vanskeligere enn de trenger å være.

Og ja, HER diskuterer vi om det er greit å si biomor og det er jo greit, men i alle tråder der en bruker er uheldig å skrive biomor så blir det en stor diskusjon av det. Og DET er unødvendig.

Har ikke misforstått noe som helst jeg!

Det handler om å ikke gjøre ting så vanskelig sier du. Vel, er det så vanskelig om man bruker noen ord ekstra de få gangene man må forklare relasjonen?

Og alle andre diskusjoner er ikke noe tema i denne diskusjonen, så hold deg til tema. (Slik du selv sier..)

Det er vel heller ingen som sier det er galt å bruke bare mor? Det som skaper trøbbel er jo at enkelte mener de har rett til å bestemme at biomor er uakseptabelt å bruke.

Det som skaper trøbbel er at noen velger å sette tre ekstra bokstaver fremfor et ord, som i utgangspunktet klarer seg helt fint uten!

Ønsker du å unngå trøbbel, si mor da vel. Så forstår alle hvem du mener også;)

Gjest Gjest
Skrevet

Når biomor er et uttrykk som konsekvent brukes av diverse TS som er kjæreste evt. samboer med barnas far - så har de som regel en underliggende agenda: å sverte mor. Det tar ikke lang tid i innlegg av den typen før det kommer klart fram at mor "egentlig" ikke er bra for barna/er ute etter bråk/ikke lar far gjøre ditt og datt etc. etc. etc.

Det gjør nok sitt til at mange reagerer på språkbruken.

Litt paranoid eller?

Jeg kan finne på å skrive innlegg på kg der jeg spør om råd angående moren til min stedatter, fordi det er noe vi er uenige om, noe som skaper utfordringer i hverdagen. Betyr det virkelig at jeg prøver å sverte mor?

I mine øyne må man snakke om navngitte mennesker for å kunne sverte noen. Alt jeg (og andre på kg) skriver er jo anonymisert. Hvordan kan man sverte noen som ingen vet hvem er?

Dessuten synes jeg det er en uting at man forventer at et stemor aldri, aldri, aldri skal være uenig i noe mor gjør eller stille seg kritisk til mors valg. Hvorfor skal akkurat mor til dine stebarn være en slags opphøyet feilfri skikkelse som man aldri har lov til å reagere negativt på? Man irriterer seg da over "alle" man har en relasjon til, som samboer/ektefelle, barn, foreldre, søsken, venner osv. Men mor til dine stebarn er liksom fredet og gjør aldri feil?

I de fleste tilfeller vil både mor og stemor gjøre gode og dårlige ting. I noen tilfeller er mor eller stemor helt håpløse tilfeller som bare lager problemer for alle andre. Og hvis vi ikke skal få lov til å uttrykke vår frustrasjon rundt dette på et anonymt nettforum engang, hvor skal vi da få utløp for kommunikasjonsbehovet?

Jeg tror det at enkelte er så vanvittig hårsåre at de ser rødt om en stemor våger å si fra om at hun ikke synes noe om et eller annet mor gjør/ikke gjør. Men mødre er faktisk ikke noe mer perfekte enn stemødre, så selvsagt finnes det situasjoner der mor gjør noe dumt og stemor gjør noe klokt, akkurat som motsatt. Og siden det i hvertfall er fullstendig tabu å ta opp slikt med mor selv, så er det jo fint å kunne lufte litt frustrasjoner eller be om råd helt anonymt på et nettforum sånn at ingen trenger å føle seg forulempet. Men sannelig så virker det som om en hel del mødre føler seg forulempet over at EN stemor er kritisk til EN mor.

Takk og lov for de mødrene på KG som har gangsyn nok til å se at det ikke alltid er sånn at mor = engel og stemor = djevel. Mennesker er de de er. Ingen blir verken engel eller djevel av å bli mor, ei heller av å bli stemor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de som reagerer på dette er hårsåre....

Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke misforstått noe som helst jeg!

Det handler om å ikke gjøre ting så vanskelig sier du. Vel, er det så vanskelig om man bruker noen ord ekstra de få gangene man må forklare relasjonen?

JEG synes ikke det er så vanskelig, for jeg skriver gjerne langt og mye. Men andre synes det er vanskelig å formulere seg når de må følge oppsatte "regler" for hvordan man skal uttrykke seg og ikke. Så jeg holder nå en knapp på valgfrihet så lenge det ikke skader noen.

Og alle andre diskusjoner er ikke noe tema i denne diskusjonen, så hold deg til tema. (Slik du selv sier..)

Nå driver du hersketeknikker og det er dårlig debattskikk. Dessuten skriver jo ts i startinnlegget at:

Litt inspirert av en annen diskusjon her på forumet (...)

Det som skaper trøbbel er at noen velger å sette tre ekstra bokstaver fremfor et ord, som i utgangspunktet klarer seg helt fint uten!

Ønsker du å unngå trøbbel, si mor da vel. Så forstår alle hvem du mener også;)

Jeg skriver mor eller moren til stedatteren min eller eksen til samboeren min osv. Jeg bruker aldri biomor. Men jeg forsvarer andres rett til å bruke de begreper de synes faller seg naturlig for dem så lenge de ikke er ondsinnet. Og jeg er uenig med deg i at det er de som bruker biomor som skaper trøbbel. I mine øyne er det de som blir i harnisk over dette ordet som skaper trøbbel. ;)

Skrevet

Jeg kan nok finne på å bruke biofar eller barnefar her inne men da sikter jeg til den faren som aldri har vert tilstede i min datters liv. Derimot har jeg to barn til og deres far er pappa, han er og pappa til min eldste og det er hennes egen definisjon fordi han er den som alltid er der for henne. Han har tom valgt å ha henne på samvær på lik linje med sine egne. Å sette "bio" foran noen som er en del av et barns liv blir for meg bare merkelig men jeg har ingen sterke meninger om hvordan andre velger å ordlegge seg.

• Liker 2
Gjest _Blomsten_
Skrevet

Jeg kan nok finne på å bruke biofar eller barnefar her inne men da sikter jeg til den faren som aldri har vert tilstede i min datters liv. Derimot har jeg to barn til og deres far er pappa, han er og pappa til min eldste og det er hennes egen definisjon fordi han er den som alltid er der for henne. Han har tom valgt å ha henne på samvær på lik linje med sine egne. Å sette "bio" foran noen som er en del av et barns liv blir for meg bare merkelig men jeg har ingen sterke meninger om hvordan andre velger å ordlegge seg.

Da bruker du bio i sin korrekte betydning :)

Gjest Gjest
Skrevet

Og jeg er uenig med deg i at det er de som bruker biomor som skaper trøbbel. I mine øyne er det de som blir i harnisk over dette ordet som skaper trøbbel. ;)

Kall personene for det de er, altså i dette tilfellet mor. Kan ikke forveksles med noen. Da må du i såfall fortelle meg hvem det kan være det kan forveksles med.

Kan det bli enklere og mer trøbbelfritt enn det?;)

Skrevet (endret)

Kjært barn har mange navn ;) Biomor er jo bare et begrep! Ikke noe man tiltaler en mor med.. ?

"Hei stebarnet mitt! I morgen skal du jo til biomoren din :) Kan du hilse henne fra meg og biofar? Hils gjerne stefar og halvbroren din også :eeeh: "

Endret av nissejenta
  • Liker 3
Gjest _Blomsten_
Skrevet

Hva om barnets mor ikke er barnets biomor da? Er jo sikkert noen adopterte barn med skilte foreldre også...

Gjest Gjest
Skrevet

Kjært barn har mange navn ;) Biomor er jo bare et begrep! Ikke noe man tiltaler en mor med.. ?

"Hei stebarnet mitt! I morgen skal du jo til biomoren din :) Kan du hilse henne fra meg og biofar? Hils gjerne stefar og halvbroren din også :eeeh: "

Nettopp! :fnise:

Og pga dette ser ikke jeg heller problemet med å bruke disse begrepene på et debattforum.

Skrevet

Hentet fra en annen diskusjon:

Har du lest tråden? Det får være måte på spekulering og kverulering her! Far jobber vaktordning. Det vil si at han ofte jobber kveld, natt og helg. Dermed er ikke far til stede pga jobb, i mange av disse tilfellene når mor ønsker avlastning. Om stemor, mor til fellesbarn ønsker avlastning med fellesbarnet må hun sjekke om det passer med fars jobb. Ellers må hun finne annen barnevakt. Dette gjelder nok ikke enda, siden barnet er så ungt enda, men det er nok fremtiden. Om far vil ha stebarnet når han selv har fri til å ta seg av det, så kan ikke stemor innvende noe på det (selv om det skaper usikkerhet for stebarnet), men da må også far være til stede til å ta seg av det. Selvfølgelig skal far ha ansvar for fellesbarnet også, dersom stemor trenger dette, og far har fri.

Edit: Fellsbarn og stebarn og mor og stemor og biomor osv. Stemoren er biomor til fellesbarn, eksen er mor til stebarn.. Dette er en tråd der biomor faktisk kan virke oppklarende..

Her er stemor "biomor" til fellesbarn, og eksen er "biomor" til stebarn, og far er far til begge. Men hva kaller man stebarnet, når man skal forklare fars relasjon til stemors stebarn? Første barn er ikke nødvendigvis dekkende, og i en nettdebatt brukes disse titlene om hverandre, og blir forvirrende..

Skrevet

Såklart du er biologisk mor mor til ditt barn! Hva skulle du ellers være?! Latterlig at man skal føle seg forsmådd av dette ordet.

Jeg har en biologisk far også har jeg pappa. Min biologiske far har bidratt med en sædcelle i mitt liv og jeg kan ikke fordra han. Pappa er pappa på alle måter. Har du skapt et barn er du biologisk mor eller far til barnet.

Men å være foreldre det er noe helt annet!

Skrevet

Men Siil, du ser vel hvor merkelig det høres ut dersom din fars (som du ikke har noe til overs for) kone skulle omtale din mor som biomor? Da får man jo inntrykk av at der er hun som har vert din mamma mens din biologiske mor kun fødte deg. Ellers er jeg helt enig med deg, mamma og pappa eller mor og far (alt ettersom hva man bruker) er de tilstedeværende foreldrene. Bruken av bio forteller meg at dette er en ikke-tilstedeværende far eller mor.

AnonymBruker
Skrevet

Men Siil, du ser vel hvor merkelig det høres ut dersom din fars (som du ikke har noe til overs for) kone skulle omtale din mor som biomor? Da får man jo inntrykk av at der er hun som har vert din mamma mens din biologiske mor kun fødte deg. Ellers er jeg helt enig med deg, mamma og pappa eller mor og far (alt ettersom hva man bruker) er de tilstedeværende foreldrene. Bruken av bio forteller meg at dette er en ikke-tilstedeværende far eller mor.

Men det er vel ingen som går rundt og kaller folk biomor osv? Det er såvidt meg bekjent kun brukt på KG for å skille mellom stemor, biomor og andre mødre.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Får inderlig håpe det kun er her inne.

Skrevet

Skjønner ikke problemet, dere er jo BIO-mor!

• Liker 1
Gjest _Blomsten_
Skrevet

Skjønner ikke problemet, dere er jo BIO-mor!

Poenget er jo at det kun er en mor, er det som gjør begrepet biomor forvirrende. Hadde vært mer naturlig å bruke det der barnet har to mødre som er lesbiske hvor den ene er biomor. Når barnet bare har en mor, hvorfor spesifisere at man snakker om barnets biologiske mor?

Skrevet

Poenget er jo at det kun er en mor, er det som gjør begrepet biomor forvirrende. Hadde vært mer naturlig å bruke det der barnet har to mødre som er lesbiske hvor den ene er biomor. Når barnet bare har en mor, hvorfor spesifisere at man snakker om barnets biologiske mor?

å herreugd!

Ja, for all del..lag en diskusjon på hvordan BIO-mor omtales på nettforum, ikke rart det er overflod av alenemødre når sånne små bagataller ska blåses opp.

Gjest Gjest
Skrevet

å herreugd!

Ja, for all del..lag en diskusjon på hvordan BIO-mor omtales på nettforum, ikke rart det er overflod av alenemødre når sånne små bagataller ska blåses opp.

Det heter ikke alenemødre, det heter alenebiomødre.. He he:)

Btw; det er akkurat det denne diskusjonen handler om, så diskusjonen ble ikke laget nå, men i første innlegg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...