Gå til innhold

Ordene mor og stemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ingen misfornøyde fedre her da, som kan reagere på et annet velkjent KG-fenomen, nemlig BF. Barnas far blir av enkelte mødre konsekvent omtalt som BF (barnefar,/biofar).

• Liker 3
Gjest regine
Skrevet

Helt enig i denne. Biomor osv er jo bare brukt i debatter på KG. Har aldri hørt eller lest det andre steder. Skjønner ikke hvorfor enkelte er så hårsåre.

.......

Dette ser jeg helt klart logikken i og er enig i. Jeg synes også biomor blir underlig å bruke slik det ofte brukes på KG. Men at det skal utløse krangling og sinne forstår jeg virkelig ikke. Skulle ønske flere tenkte som deg, så kunne vi i de aktuelle trådene holdt oss til tema istedet for å diskutere og krangle rundt filleting rundt hvorvidt ts kaller barnas mamma for mor eller biomor.

Når biomor er et uttrykk som konsekvent brukes av diverse TS som er kjæreste evt. samboer med barnas far - så har de som regel en underliggende agenda: å sverte mor. Det tar ikke lang tid i innlegg av den typen før det kommer klart fram at mor "egentlig" ikke er bra for barna/er ute etter bråk/ikke lar far gjøre ditt og datt etc. etc. etc.

Det gjør nok sitt til at mange reagerer på språkbruken.

I tillegg er det helt unødvendig å sette en slik prefix på ordet - alle vet da hvem og hva "mor" er - uten at det på noe vis må forklares? Barna har bare en mor, okke som, og da holder det å snakke om mor.

Er det ingen misfornøyde fedre her da, som kan reagere på et annet velkjent KG-fenomen, nemlig BF. Barnas far blir av enkelte mødre konsekvent omtalt som BF (barnefar,/biofar).

Du er nå på kvinneguiden - de fleste som er her inne er altså kvinner. Ergo overhode ikke ulogisk at det ikke er mange misfornøyde fedre som reagerer på dette her inne.

Skrevet

Jeg syns det skal hete mamma og stemor. Ikke mor og stemor.

Spør jo hvem som sier det da. Ungene kaller somregel moren sin for mamma, men ellers er det vel vanlig å bruke ordet mor om mødre?

Skrevet

Du er nå på kvinneguiden - de fleste som er her inne er altså kvinner. Ergo overhode ikke ulogisk at det ikke er mange misfornøyde fedre som reagerer på dette her inne.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Spør jo hvem som sier det da. Ungene kaller somregel moren sin for mamma, men ellers er det vel vanlig å bruke ordet mor om mødre?

Ja det er jo barna jeg snakker om. Hadde bare blitt fornærma om det var min egen unge som begynte å kalle meg biomor.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også en voksen sønn - men han har like fullt en stemor siden hans far har giftet seg igjen

Personlig skjønner jeg ikke problemstillingen med biomor, stemor, bonusmor eller hva man enn føler for å bruke for å skille mellom de forskjellige...

Vel, mine barn er myndige og bor for seg selv, så om deres far noen gang skulle finne seg en kone, så blir hun på ingen måte noen mors-person for dem, og det vil derfor ikke være naturlig å kalle henne stemor. Jeg selv har ny partner som har bodd flere år sammen med barna da de litt var yngre, og det kunne ikke falle dem inn å kalle han stefar engang. De hadde, og har, en far som er tydelig tilstede i livene deres, og min partner har et navn som fungerer utmerket.

De fleste som kjenner oss og barna vet hvem han er, så det er ikke nødvendig med noe nærmere forklaring enn navnet hans.

Og desse navnene som du mener man bruker for å skille mellom de enkelte, og som du ikke skjønner problemstillingen med; jeg skjønner ikke problemstillingen med å bruke mor heller, for det er jo bare en mor så hvem skulle man forveksle det med?

Jeg vet ikke noe om deg, men jeg synes dette innlegget oser av usikkerhet/bitterhet. Hva skal man ellers med haugevis av ?????? og påtatt "hehe" inni der? Ikke sikkert du mener det sånn, men det framstår sånn i mine øyne i hvertfall.

Haugevis (altså 3) spørsmålstegn betyr at jeg lurer veldig, og "hehe" betyr at jeg ler. Og det morsomme var at jeg lo (altså syntes det var latterlig) akkurat av påstanden om at man er usikker/bitter osv. om man ikke liker ordet biomor. Og siden jeg skrev "hehe" så mener du altså at jeg er usikker/bitter.

Det jeg synes er latterlig er at når noen ikke er enige (spesielt i en mor-stemor-diskusjon) så er siste argument å beskylde motparten for å være usikker/bitter, i mangel av andre argument.(Og nå klarte jammen du også å ty til et så dårlig argument).

Vel, jeg er hverken usikker/bitter/såret. Jeg har ingen grunn til å være noen av delene, så beklager om jeg tar den gleden fra deg, det må antageligvis være noe annet galt som feiler meg da. Men jeg er mor, ingen rugemaskin, så du trenger ikke kalle meg biomor. Man skjønner utmerket godt hvem mor er i enhver situasjon.

Antageligvis er dette navnet funnet på av "stemødre" som vil lenger opp på "rangstigen" i forhold til barnet. De ser på seg selv som litt mor til barnet, men siden barnet allerede har en mor, så blir det jo to. Derfor prefix'en, for å vise at det er den biologiske moren en viser til. Hvorfor skulle det ellers være? Alle klarer jo å skille mellom stemor og mor i en diskusjon..

Dette ser jeg helt klart logikken i og er enig i. Jeg synes også biomor blir underlig å bruke slik det ofte brukes på KG. Men at det skal utløse krangling og sinne forstår jeg virkelig ikke. Skulle ønske flere tenkte som deg, så kunne vi i de aktuelle trådene holdt oss til tema istedet for å diskutere og krangle rundt filleting rundt hvorvidt ts kaller barnas mamma for mor eller biomor.

Men det ER jo det som er temaet i denne diskusjonen, det er jo akkurat dette vi diskuterer.

Og jeg ser heller ikke krangling og sinne, vi diskuterer helt enkelt, og temaet i denne tråden heter "Ordene mor og stemor".

Skrevet

Vel, mine barn er myndige og bor for seg selv, så om deres far noen gang skulle finne seg en kone, så blir hun på ingen måte noen mors-person for dem, og det vil derfor ikke være naturlig å kalle henne stemor. Jeg selv har ny partner som har bodd flere år sammen med barna da de litt var yngre, og det kunne ikke falle dem inn å kalle han stefar engang. De hadde, og har, en far som er tydelig tilstede i livene deres, og min partner har et navn som fungerer utmerket.

De fleste som kjenner oss og barna vet hvem han er, så det er ikke nødvendig med noe nærmere forklaring enn navnet hans.

Og desse navnene som du mener man bruker for å skille mellom de enkelte, og som du ikke skjønner problemstillingen med; jeg skjønner ikke problemstillingen med å bruke mor heller, for det er jo bare en mor så hvem skulle man forveksle det med?

Men det ER jo det som er temaet i denne diskusjonen, det er jo akkurat dette vi diskuterer.

Og jeg ser heller ikke krangling og sinne, vi diskuterer helt enkelt, og temaet i denne tråden heter "Ordene mor og stemor".

Jeg tror du har misforstått opptil flere ting i denne debatten.

Det er vel ingen som sier "hei stemor" eller på andre måter tiltaler steforeldre med stemor eller stefar? Det er vel ikke DET som diskuteres her. Men at man for å forklare hvilke roller man har så sier man heller min stemor/min stedatter enn damen som bor sammen med pappa/datteren til mannen jeg bor sammen med. Det handler vel i bunn og grunn om ikke å gjøre ting vanskeligere enn de trenger å være.

Og ja, HER diskuterer vi om det er greit å si biomor og det er jo greit, men i alle tråder der en bruker er uheldig å skrive biomor så blir det en stor diskusjon av det. Og DET er unødvendig.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel heller ingen som sier det er galt å bruke bare mor? Det som skaper trøbbel er jo at enkelte mener de har rett til å bestemme at biomor er uakseptabelt å bruke.

Skrevet

Her var det jo bare perfekte skilsmisser med ordnede forhold mellom de voksne og like gode forhold til barna etterpå. Eller er det bare jeg som kommer fra et sted med virkelig dysfunksjonelle folk, hvor det oppstår konflikter ifbm. samvær og familieutvidelser? Jeg vet i hvertfall om folk som kaller mors nye mann for pappa og da blir den egentlig faren bare biopappa. Ikke så vanlig når det gjelder det motsatte, så sånn sett forstår jeg ikke helt behovet for ordet biomor. Men at noen føler sinne når de leser ordet er da bare latterlig.

AnonymBruker
Skrevet

Og desse navnene som du mener man bruker for å skille mellom de enkelte, og som du ikke skjønner problemstillingen med; jeg skjønner ikke problemstillingen med å bruke mor heller, for det er jo bare en mor så hvem skulle man forveksle det

Ja og det er MIN mor! ;)

Foreslår å kalle mor "mannens eks", siden de fleste "bio"mødre her inne ser uansett ikke ut til å ønske noe kontakt med

"stemor".

AnonymBruker
Skrevet

Det eksisterer ikke noe ord ord kalt "biomor". Det heter mor. Punktum.

Skrevet

Ja det er jo barna jeg snakker om. Hadde bare blitt fornærma om det var min egen unge som begynte å kalle meg biomor.

Ja, det skjønner jeg godt!

Har aldri hørt det ordet andre steder enn på kvinneguiden faktisk..

Skrevet

Eg synest for all del "barnefar" er eit idiotisk ord og. Eg ville aldri omtalt eksmannen min som "barnefar", verken på KG eller i verkelegheita. Han er faren til ungane mine. Eg er som sagt ikkje fornærma for noko som helst, eg reagerar berre på språkbruken. Kvifor slenge på eit "bio-/barne-" foran orda mor og far? Enten er ein mor/far, eller så er ein det ikkje. Det er ikkje noko vits i å presisere at mor/far er mor/far til barn - kva skulle dei elles vera mor/far til?

• Liker 1
Gjest Maria
Skrevet

Eg synest for all del "barnefar" er eit idiotisk ord og. Eg ville aldri omtalt eksmannen min som "barnefar", verken på KG eller i verkelegheita. Han er faren til ungane mine. Eg er som sagt ikkje fornærma for noko som helst, eg reagerar berre på språkbruken. Kvifor slenge på eit "bio-/barne-" foran orda mor og far? Enten er ein mor/far, eller så er ein det ikkje. Det er ikkje noko vits i å presisere at mor/far er mor/far til barn - kva skulle dei elles vera mor/far til?

Det kan misforstås dithen at det er din mor, samboerens mor, eksens mor etc det gjelder. Iblant har man mange tråder å holde i samtidig med mange involverte parter. Da kan det være greit å skille mellom alle mødrene.

Og jeg for min del synes det er helt greit at noen (de fleste?) velger å ikke bruke ordet biomor, jeg gjør det heller ikke selv. Det jeg ikke skjønner er de voldsomme reaksjonene enkelte buser ut med når noen bruker ordet.

AnonymBruker
Skrevet

Skal vibegynne å bruke "biobarn" også?

• Liker 2
Gjest _Blomsten_
Skrevet

Synes stemor er et helt ok ord å bruke, bedre en bonusmamma i hvertfall. Biomor derimot får det til å høres ut som barnet er adoptert eller i fosterhjem, barnemor/-far er helt ok, det er jo bare for å spesifisere hvem sin forelder det er snakk om.

Gjest Maria
Skrevet

Det er det jo mange som gjør allerede :fnise:

Man kan ha mange barn: Mine biobarn, mine bonusbarn, mine stebarn, mine tantebarn, mine barnebarn etc.

Ærlig talt, om man nå liker biomor/biobarn som uttrykk eller ei er da en individuell sak. Men å reagere med å fly i taket og rakke ned på dem som bruker slike uttrykk slår kun tilbake på en selv synes nå jeg.

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Rart ikke ordet allerede blir brukt av de som allerede har stebarn og biobarn.

Gjest Gjest
Skrevet

barnemor/-far er helt ok, det er jo bare for å spesifisere hvem sin forelder det er snakk om.

Det er jo det biomor/biofar er til også. Det er jo ingen som bruker disse begrepene om mennesker IRL vel? Det er jo bare begreper for å skille folk fra hverandre i nettdebatter som fort kan bli litt uoversiktlige.

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Det er jo det biomor/biofar er til også. Det er jo ingen som bruker disse begrepene om mennesker IRL vel? Det er jo bare begreper for å skille folk fra hverandre i nettdebatter som fort kan bli litt uoversiktlige.

Jeg tenker automatisk at barna da er i fosterhjem eller har lite kontakt med sine biologiske foreldre. Høres jo ut som det har vært en omsorgsovertakelse med i bildet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...