Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om man skal kunne reglene for aritmetiske rekker osv utenat eller får man formlene oppgitt? Så på en gammel eksamen og der sto det ikke oppgitt noen formler og der var det oppgaver med aritmetiske rekke osv. Men så fant jeg et hefte hvor det står om formler som skal være kjent med del 1 på eksamen og der står det ikke noe om aritmetiske rekker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vet om man skal kunne reglene for aritmetiske rekker osv utenat eller får man formlene oppgitt? Så på en gammel eksamen og der sto det ikke oppgitt noen formler og der var det oppgaver med aritmetiske rekke osv. Men så fant jeg et hefte hvor det står om formler som skal være kjent med del 1 på eksamen og der står det ikke noe om aritmetiske rekker.

fant svaret selv.man må kunne dem...

AnonymBruker
Skrevet

Hvor fant du arket med formlene? :)

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet skal du kunne alt, og listen (som er et vedlegg til sensorveiledningen) er ikke utfyllende, men inneholder mer relevante eksempler. Det absolutt desidert lureste man kan gjøre når man forbedrede seg til eksamen er å se gjennom ALLE tidligere eksamener i S2. Oppgavene er veldig like fra år til år. Å ikke gjøre dette er noe av det dummeste man kan gjøre. Ha de gjerne også med (sammen med løsningsforslagene) på eksamen.

Tidligere eksamensoppgaver finner du her:

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Eksamen-Kunnskapsloftet/Programfag-studieforberedende-/Matematikk-R1-/

Klarer du ikke disse, er det grunn til å bekymre seg.

Skrevet

3*2^9 hva er den beste metoden på å ta dette i hode?

Skrevet

3*2^9 hva er den beste metoden på å ta dette i hode?

Den er kjip å ta i hodet... Men prøv å tenke 2^9 til 2*2^8 til 4*2^7 til 8*2^6 til 16*2^5 osv ned til 128*4 og deretter ganget dette med 3. Vet ikke om noen enklere måte, egentlig. Men om du hele tiden ganger med to er det jo ganske enkelt å finne neste svar i rekken, og å legge sammen to relativt små tall er jo veldig enkelt å ta i hodet! ;)

Skrevet

takk for svar!:) har enda flere matte spm til dere,

hvorfor blir f(x)= x^3*lnx

f'(x)= x^2(3lnx+1) , skjønner alt bortsett fra det 1 tallet?

Skrevet (endret)

takk for svar!:) har enda flere matte spm til dere,

hvorfor blir f(x)= x^3*lnx

f'(x)= x^2(3lnx+1) , skjønner alt bortsett fra det 1 tallet?

Er du sikker på at du har skrevet oppgaven riktig? Jeg forstår ærlig talt ikke hvordan du har kommet frem til dette. Sikker på at oppgaven ikke er deriver f(x)= lnx*x^3?

Endret av cornflake_girl
Skrevet (endret)

Er du sikker på at du har skrevet oppgaven riktig? Jeg forstår ærlig talt ikke hvordan du har kommet frem til dette. Sikker på at oppgaven ikke er deriver f(x)= lnx*x^3?

For det å derivere x^3lnx er det lite helvete. Skriver om til e^lnx^3lnx og må derivere med to kjerner.

Har du derimot skrevet oppgaven feil, og du mener lnx*x^3 kan du bruke produktregel, dvs

lnx*3x^2 + x^2 <=> x^2(3lnx+1)

Svaret blir dermed d/dx lnx*x^3 = x^2(3lnx+1)

Endret av cornflake_girl
AnonymBruker
Skrevet

3*2^9 hva er den beste metoden på å ta dette i hode?

2^9 er jo 2x2x2x2x2x2x2x2x2, og deretter gange svaret med 3 :)

AnonymBruker
Skrevet

Du må tenke

2x2 er 4,

4x2 er 8,

8x2 er 16,

16x2 er 32,

32x2 er 64,

64x2 er 128,

128x2 er 256,

256x2 er 512,

512x2 er 1024.

1024x3 = 3072.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...