Gå til innhold

Sønn som har gjort hærverk på buss! 12 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=663512 Vser til den her tråden, her str det om hva gutten vår gjorde.

Hn trodde at bussen var ødelagt og at den ikke skulle brukes. Jeg tror at han kke viste hvor glt det var, men samtdig måtte de ha vist at man kke gjør sånt.

V ble opringt av politiet og måtte dra ned til åstedet for å hente han. Han var helt knust og angret selvfølgelig dypt. Til nå har han fått romarrest.

Jeg og mannen er litt uenige om hvordan han skal merke konsekvenser av dette. Mannen min mener at han ikke skal få dra på leirskole, om 2 uker, og at han heller ikke skal få bli med oss på ferie. Jeg synes det blir alt for strengt. Men skjønner at mannen kanskje er desperat etter å vise sønnen vår hvor alvorlig dette er.

Selv foreslår jeg inndragelse av frihet, at han ikke får være ute til 10 på en stund. Og at han ikke får være mer sammen med den gutten han gjorde dette med, den gutten er eldre enn han. Og det har vært en del ting som skurrer med vennskapet. Kanskje litt videre romarrest og husarrest.

Jeg synes ikke vi kan nekte han leirskole eller ferie.

Noen som har forslag? Råd? Tanker?

Takker så masse for innspill!! :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er helt greit med husarrest og ingen leirskole, og at han ikke får være sammen med den andre gutten. Syns han bør være med familien på ferie, det er deres mulighet til å påvirke han over tid. (Og hvor skal dere ellers gjøre av han?)

• Liker 5
Skrevet

Jeg er enig med deg. Synes nekt av leirskole og ferie blir for mye, spesielt siden du sier at han forstår nå hvor ille det var det han gjorde, og er helt knust. Får helt vondt av han jeg...

• Liker 1
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Trekk inn lommepenger til erstatningen er betalt.

• Liker 1
Skrevet

Synes absolutt at han bør reise på ferie med dere, trekk i lommepenger kan være greit!

• Liker 1
Skrevet

Synes han skal få bli med på leirskole og ferie.

Inndragelse av lommepenger og innskrekning av innetid over lengre tid er ok straff.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han får ikke lommepenger, men bruker å få penger når han spør og på lørdager til å kjøpe lørdagsgodt. Kan evt si at det ikke blir penger en stund fremover og redusert beløp til lørdagsgodt ja...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at det er på sin plass å nekte ham leirskole. Hvis han ikke kan respektere andres eiendom i nærområdet må han fortjene å vise at han kan det andre steder, og det rekker han ikke på et par uker. Strenge innetider og ingen lommepenger kan knapt kalles straff når han har gjort noe så alvorlig.

• Liker 4
Skrevet

Ingen leirskole, husarrest og trekk i lommepenger vil gi ham så kraftig lærepenge at han virkelig skjønner alvoret i dette, og vil ikke begå slikt en gang til, pga at han er klar over hvor sterke reaksjonene blir.

Det virket i allefall for min nevø, som begikk lignede hærverk. Foreldrene er strenge, men rettferdige, og straffet ham med husarrest, inndragelse av PC og TV (kun lov til å se på TV i fellesstua, og PC til skolearbeid) og han fikk ikke reise med på en tur som var planlagt med kamerater.

Nevøen min skjerpet seg etter episoden, og har i dag skikket seg godt med gode karakter, god oppførsel og er på god vei til å oppnå det han ønsker å bli i livet (jagerpilot).

Men det viktigste, er at dere må huske på å forklare hvorfor dere straffer ham.

Og når det gjelder ferie, så la ham bli med. Som en annen sier, dere har en alle tiders mulighet til å påvirke ham på en positiv måte når dere er langt hjemmefra. Nye omgivelser og nytt sted/ miljø og familietid. Det er verdifullt,l og han bør absolutt få lov til å bli med på ferie.

Det holder med å bli nektet å bli med på leirskole.

• Liker 9
Gjest alille
Skrevet

Hva innbiller mannen din seg at ferienekt og leirskolenekt skal hjelpe for?

Konsekvenser er vel og bra, men ferienekt er ren straff, og så lenge gutten skjønner alvoret er det INGEN grunn til å bare straffe han.

Å nekte han leirskole og ferie er bare slemt, veldig slemt! Grei måte å få gutten til å miste respekten for faren sin da, hvis det er det han ønsker å oppnå.

• Liker 6
Skrevet

Hva innbiller mannen din seg at ferienekt og leirskolenekt skal hjelpe for?

Konsekvenser er vel og bra, men ferienekt er ren straff, og så lenge gutten skjønner alvoret er det INGEN grunn til å bare straffe han.

Å nekte han leirskole og ferie er bare slemt, veldig slemt! Grei måte å få gutten til å miste respekten for faren sin da, hvis det er det han ønsker å oppnå.

Du har misforstått noe veldig vesentlig. Foreldrenes oppgave er å oppdra, veilede og legge til rette for barnas utvikling slik at de en gang skal klare seg bra i livet - og som en del av dette, er straff dessverre av og til nødvendig.

DET er ikke slemt å ville sitt/sine barns beste, slik denne faren åpenbart ønsker. Han ønsker det beste for sin sønn ved å gi ham en straff. Det inngår i hans oppgave som foreldrer.

Å straffe sine barn er ikke slemt, jeg fatter og begriper ikke hvordan du kan få deg til å tenke slike ting. Virker som om du ikke har forstått de grunnleggende oppgavene en foreldrer har, og det er å sørge for at barnet skal kunne, når de blir myndig, greie seg selv.

Derfor faller ditt "argument" ned på steingrunn, ettersom hvis alle skal ha denne holdningen om at det er slemt å ville sitt barns beste...

DET som er slemt, er å unnlate å gjøre det som er best. For barnet.

• Liker 7
Gjest alille
Skrevet

DET som er slemt, er å unnlate å gjøre det som er best. For barnet.

Jeg har dårlig tid så rekker ikke svare på annet enn dette. Det er jo det som er problemet her - det er IKKE best for barnet å ikke få dra på leirskole/ferie. Hadde barnet ikke forstått hva han har gjort galt skjønner jeg at man må ty til strengere konsekvenser, men her er det jo IKKE NØDVENDIG i det hele tatt.

Som et oppegående voksent menneske må man vurdere situasjonen, ikke bare straffe for å straffe samme faen. Det får ingen noe godt ut av. Men ikke alle voksne mennesker evner å tenke rasjonelt, noen blir bare forbanna og tenker kun straff. Da går det dårlig med oppdragelsen. ;)

• Liker 6
Gjest SnowLeopard
Skrevet (endret)

Jeg mener det er straff nok om han får trekk i lommpenger/må gjøre arbeid for å "betale", samt at han på en ordentlig måte må stå skolerett for den han ødela for, og si unnskyld.

Å holde han hjemme fra ferie og leirskole vil skape rykter. "Er han ikke med fordi han gjorde DET???" - noe som vil sette han i en gapestokk i forhold til venner og skolekamerater, og det kan få konsekvenser for selvfølelse og forholdet til vennegjengen - kanskje det gjør at han søker seg tilbake til litt "tvilsomme" venner senere, fordi de kanskje ikke dømmer han.

At han holdes hjemme fra leirskole vil også kunne gjøre at han går glipp av mye sosialt i klassen, og det er en opplevelse det ikke er sikkert han ville ha fått ellers.

Husk at han har tråkket feil en gang - sørg for at han forstår alvoret, og understrek at alle skal få en ny sjanse. Minn han på at neste gang, hvis denne forekommer, vil straffen bli langt strengere.

Endret av SnowLeopard
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis han bare får inndratt lommepenger og innskrenket innetid så lærer han jo hvor lett han slipper unna forbrytelser! Tviler på at en så veik mor som det virker fra innleggene har det i seg å gi skikkelige konsekvenser i en runde to.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er definitivt i ingen leirskolegjengen. Min fjortis hadde nettopp 2 ukers husarrest for noe langt mildere enn hærverk på andres eiendom. Ting skal SVI.

• Liker 3
Gjest SnowLeopard
Skrevet

Men hvis han bare får inndratt lommepenger og innskrenket innetid så lærer han jo hvor lett han slipper unna forbrytelser! Tviler på at en så veik mor som det virker fra innleggene har det i seg å gi skikkelige konsekvenser i en runde to.

Så du mener man skal kjøre på for fullt med en gang? Tror du ikke en 12 år gammel gutt klarer å se alvoret likevel, og ikke gjøre noe slikt igjen? Man blir ikke nødvendigvis "vaneforbryter" fordi man straffes mildt. Å få trekk i lommepenger etc. kan være hardt nok når du er 12. For hard straff kan føre til en holdning der overtramp fortsetter på trass. Jeg mener en middelvei er best, og ifht ungdom og barn mener jeg iallefall det er sunt å vise at det går ann og snakke seg frem til løsninger der begge parter gir og tar litt. Hvis alt går på hard straff kan det bety at ungen vil løse senere konflikter på samme måte, noe som ikke alltid er ønskelig og bra. Lær dem at ja, det får konsekvenser, men vi skal ikke ødelegge noe du har gledet deg til.

Men til syvende og sist er det kun foreldrene som vet hva som er riktig straff, da de kjenner saken og sitt eget barn (håper jeg). ;)

• Liker 2
Skrevet

Veldig enig med Snow Leopard. Syns dere burde tenke gjennom hva poenget med straffen skal være. I mitt hode må poenget være å sette et eksempel og få ham til å forstå at ting får konsekvenser og at man må ordne opp etter seg. men for meg ville det også vært viktig at barnet mitt fikk en mulighet til å legge hendelsen bak seg og gå videre, uten at han skulle gå rundt med følelsen av at det er uopprettelig og at han er merket for livet.

Syns også det må være en tidsbegrensning på straffen.

For meg ville det vært avgjørende hvordan han tok det, om jeg trodde han forsto og om jeg fikk inntrykk av at han hadde lært noe. Så ville jeg satt en symbolsk straff - male en garasjevegg eller lignende, for å gjøre opp for seg, samtdigi med begrenset tid med venner og PC i maks to uker. Og selvfølgelig møte den som eier bussen for å si unnskyld ansikt til ansikt. Noe mer enn dette ville for meg være å trekke det for langt, og jeg ville lurt på om straffen ville virket mot sin hensikt.

• Liker 3
Skrevet

Du sier jo også at gutten angrer og er helt knust, og dette er jo på en måte en straff også. At han ikke får være sammen med han gutten igjen eller ikke får være ute etter skoletid, samt inndragelse av lommepenger er en grei straff. Hadde tilfelle vært slik at han virkelig ikke angret, eller syntes det hele var morsomt kunne dere ha nektet han leirskole og evnt ferie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke få bli med dere på ferie? Det er det styggeste jeg har hørt - og dere risikerer at gutten vender dere ryggen og nå ihvertfall holder seg med denne eldre gutten. Det hadde jeg aldri gjort.

En av mine sønner ble tatt for noe lignende før han ble myndig. Vi ble oppringt av barnevernvakten hos politiet og måtte komme inn og hente ham der. Da vi hentet ham måtte vi gjennom en lengre samtale - i tillegg ble vi innkalt til samtale med politiet.

Etter dette ble saken overført konfliktrådet og ham ble dømt til å betale erstatning.

Ved å hindre ham leirskole og ferie så oppnår du garantert det motsatte av hva du ønsker.

Jeg hadde heller gjort alt som stod i min makt for at min sønn skulle holde seg til jevnaldrene kompiser og borte fra denne eldre som lett kan dra ham med på nye ulovligheter.

• Liker 3
Skrevet

Selv foreslår jeg inndragelse av frihet, at han ikke får være ute til 10 på en stund. Og at han ikke får være mer sammen med den gutten han gjorde dette med, den gutten er eldre enn han. Og det har vært en del ting som skurrer med vennskapet.

Altså, jeg reagerer egentlig litt på at en 12åring får være ute så sent i utgangspunktet, samtidig som det virker på meg som om du helst vil legge en del av skylden på denne andre gutten?

Jeg tror nok man kan la seg påvirke av venner i stor grad, men det er da ikke vennen's ansvar - som forelder må vi forsøke lære barna våre å ta egne valg, våge være selvstendig og gi dem tryggheten i å vite hva som er rett og galt, rammer og grenser.

Et barn på 12 år har ingenting ute å gjøre så sent for eksempel, det ville jeg satt ned foten for mine barn..

Forøvrig er jeg enig i at å nekte gutten ferie er for drøyt, ofte fungerer straff mot sin hensikt.. Jeg er sikker på at gutten meget vel vet at dette ikke var greit, og om dere snakker med han regner jeg også med han vet at han får straff - hva med å spørre hvilken straff han mener han fortjener?

Han har sikkert hatt tid til å gå gjennom alle mulige scenarioer med seg selv alt og gruer for dem alle...

Personlig ville jeg nok heller gått på å snakke sammen, inndra enkelte privilegier og tillegge en del forventninger knyttet til oppførsel.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...