Gå til innhold

Hvor lenge klarer en katt seg uten mat og drikke? :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han har vært borte i et døgn omtrent, og det ligner ikke han i det hele tatt. Han kommer alltid inn om natta og er inne stadig vekk i løpet av dagen. Kastrert og har holdt seg rundt huset her, men bare vært utekatt siden 17. mai så ting er litt nytt. Er snart 15 mnd gammel.

Nå mistenker jeg at han har kommet seg inn i en garasje eller inn til en av naboene og sitter der sulten og tørst. Tenkte å begynne å etterlyse han når jeg kommer hjem fra jobb i morgen, hvis han ikke har kommet hjem innen det. Vinduet mitt er åpent. Foreløpig er det bare huseieren som vet at han er savnet, men hun skal snakke med de naboene som hun kjenner..

:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vil tro denoverleve uten mat og drikke noen dager, uten at jeg vet det sikkert.

Sjekk garasjer og boder hos dere og naboer.. Er katten kastrert forresten? :) Håper den snart kommer hjem igjen!

Skrevet

katter pleier å være veldig flinke til å finne seg små vannpytter her og der. Og selv om katten din nok blir ganske sulten etterhvert, er det jo de som blir forlatt/innestengt i to uker og fortsatt har det helt ok etterpå (etter en check up hos vetrinær og lignende).

Så jeg ville ikke vært for bekymret :) Katter tar seg innimellom en langtur, men som oftest kommer de tilbake igjen i god behold. Men jeg ville nok etterlyst den hvis den ikke kommer snart :)

Skrevet

Vi hadde en katt som forsvant i 3 uker midt på værste vinteren. Hadde sannsynligvis sittet fast oppi skogen for hun kom tilbake som et levende skjelett men overlevde gjorde hun. Og fikk ingen varige men utenom at hun ikke ville ut igjen på en stund.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hmm. Kanskje litt uvanlig at en kastrert katt forsvinner slik som det. Ikke vet jeg. Men ettersom dere ikke kjenner til hvordan den er ute er det vanskelig å vite om man burde bekymre seg eller ikke.

Sjakk Matt som ligger ved siden av meg er en kastrert hankatt på 15 år. Han og tar seg en tutletur i ny og ne. Er gjerne borte noen dager =)

Den klarer seg nok noen dager uten mat... Men skal jo ikke måtte gå rundt sulten stakkars =(

Uansett - er den på vandring hjelper instinktene på en matbit =)

Men jeg hadde etterlyst den uansett etter 42 timer om den er "vanligvis" så tett på området dere bor. Man vet heller aldri om den som du sa har forvillet seg inn på et lukket område.

Den kommer nok snart igjen skal du se =D

EDIT: Mente 42 timer, ikke 24 =P

Endret av I-AM-Nicole
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nesten helt sikker på at han ikke er ute av egen fri vilje, og har muligheten til å komme hjem igjen. Det har skjedd noe. Han er enten innesperret et sted, kjørt over, ligger skadet et sted eller lignende. TS :(

Skrevet

Jeg er nesten helt sikker på at han ikke er ute av egen fri vilje, og har muligheten til å komme hjem igjen. Det har skjedd noe. Han er enten innesperret et sted, kjørt over, ligger skadet et sted eller lignende. TS :(

Ikke tenk det verste. Det kan vær noe så enkelt som en tutletur =) Utforske litt. Tenk om det er noe i nærheten han ikke kunnet snuse på igjen om han ikke gjorde det der og da, og rett rudt hjørnet var det enda mr. Det hadde jo vert krise om det var noe 'an gikk glipp av =D hehe Veit åssen de små pelsballene er =)

Jeg var litt hysterisk i forhold til katten min som jeg hadde før.

Han holdt seg som regel rundt i nabolaget, og kom faktisk når vi plystret på han =D

Men enkelte ganger når han ikke kom etter en stund så fikk jeg helt angst. Er ikke bra å gå rundt å tenke så negativt merket jeg.

Uansett gikk det alltid bra...! =) Katten hadde jeg i 13 år, før vi måtte ta å avlive han pga. nyresvikt.. Ikke at det er relevant.. men men :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Gå en tur å se etter den, og kall på den utenfor garasjer. Min var innestengt i naboens garasje i en uke. Vi kalte på han utenfor den garasjen han var i, men hørte vel ikke godt nok etter.

Sulten var han når han kom hjem men ikke dehydrert eller et skjelett. :)

Skrevet

Gå en tur å se etter den, og kall på den utenfor garasjer. Min var innestengt i naboens garasje i en uke. Vi kalte på han utenfor den garasjen han var i, men hørte vel ikke godt nok etter.

Sulten var han når han kom hjem men ikke dehydrert eller et skjelett. :)

Ja, det er nok lurt å lete/kalle på den når det er sent, da det er roligere ute og større sjanse for å høre den, eller at den kommer frem:)

Kan være den bare koser seg på eventyr, men skjønner du er urolig! :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

En katt kan klare seg overraskende lenge har jeg erfart.

Historien er som følger; Knallvarm sommer. Det hadde vært skikkelig sommer over lengre tid.

Min samboer, meg og min første elskede katt skulle på familiens hytte.

Svigers hadde vært på hytten 2 uker tidligere, låst og reist hjem.

Hver eneste dag av disse 2 ukene hadde solen stått på....

Min katt startet oppgangen av området (som han pleide hver gang vi kom dit). Måtte jo sjekke at alt var ved det gamle må vite.

Jewg rusler også en runde, og brått får jeg høre det mjauer sårt fra uthuset med gjesterom og toalett.

Trodde det var min sorte elskede, og 'dro' rundt hjørnet i en fykende fart.

Nix, - for der stod min kjære pus. Og han ni-glodde mot uthuset hvor den såre mjauingen hadde sitt opphav.

Vill panikk ! Jeg visste jo at ingen hadde vært på hytten på 2 uker, og at den som var der inne ikke hadde kommet seg inn gjennom låste dører og tette vegger.

Nøkkel ble etterhvert funnt, og døren til verkstedavdelingen åpnet.

Der inne satt en langpelset, pjuskete sort & hvit skapning, - og på gulvet lå det 3 bærsjeklumper.

Inn i hovedhuset. Frem med vannkopp. Frem med matkopp. Fylle vann og sette ned til katten som hadde fulgt meg som et klagende klistremerke fra verkstedet og inn i hovedhuset.

Å så tørst !

Så fikk katten litt våtmat (en teskje). Jeg antok det var første mat på 2 uker, og da pøser man ikke på.

Katten var meget tynn (noe jeg kjente da jeg strøk over den med begge hender)

Alt gikk godt, og til slutt (etter flere uker) klarte vi å finne kattens eier, - som bodde ikke så altfor langt unna og hadde savnet pusen sin i omtrent 1/2 år.

Konklusjon; Et par - tre døgn uten mat og vann er selvsagt ikke gunstig, men en katt som har spist før den gikk hjemmefra klarer det helt utmerket :klemmer:

Har du gått en runde i nabolaget nå sent på kvelden og lokket på pusen din ?

Det er så veldig mye lettere å høre en katt som svarer deg når det er rolig ute.

• Liker 2
Skrevet

Pusen vår er vanligvis hjemme om natten, men når sommeren kommer er det ikke alltid han kommer hjem. Jeg er ute og roper og lager "mat-lyder" - men ingen pus. Dagen etter er han alltid tilbake. Ekstra kosete, - og veldig sulten.

Så jeg tror og håper at katten din dukker opp i morgen tidlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ute og sett, men ikke kallet på han. Tar en ny tur nå, så får vi se...

AnonymBruker
Skrevet

Min katt var innestengt i kanskje 3, mest sansynlig 4 dager på et loft. Var tørst og sulten da han kom hjem med led ingen nød etter på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også trodd det verste når mine kastrerte hankatter har tatt seg en skikkelig vandring. Førstemann var borte i 18 dager før han kom tuslende. Litt tynn og bar preg av at han hadde vært ute, men ikke skadet, syk eller annerledes. Var bare inne og koste i noen dager (frivillig), før han begynte å gå ut igjen selv. Har ikke vært borte mer enn et halvt døgn siden.

Andremann var borte i 3,5 mnd! Vi satte opp lapper, la lapper i alle postkasser i nærheten, la inn annonser på diverse sider, ringte på alt vi fant som kunne ligne, sjekket med dyrleger om chip osv. Etter 1,5 mnd ga vi nesten opp. Plutselig kommer det en telefon, en mann hadde funnet pusen vår ved låven sin, med halsbåndet fortsatt på! Vi hentet ham samme dag. Pus var i helt fin form, ingenting galt og ikke en gang spesielt tynn. Han hadde tydelig vært ute hele tiden, men han er god til å jakte, så han hadde klart seg flott.

Håper alt er bra med pusen deres! :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags nettsider kan man se på, som et lite halmstrå?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det har gått kort tid (i et 'savnet' perspektiv), men jeg forstår deg så godt....

Her er de to som jeg har inntrykk av blir mest brukt:

Dyrebar.no

Nettkatten.no

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

GJETT HVEM SOM NETTOPP HOPPET INN GJENNOM VINDUET :laugh:

Her vanker det våtfór med en gang!

• Liker 3
Skrevet

Jippi! :D

Bra du slapp å bekymre deg lenger. Er fælt når våre søte små forsvinner :klemmer:

Skrevet

Katter klarer da å drikke og jakte?

AnonymBruker
Skrevet

Katter klarer da å drikke og jakte?

Ikke hvis de sitter i en garasje. ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...