Gjest Spark Skrevet 2. juni 2012 #1 Skrevet 2. juni 2012 Hei! Jeg skal flytte fra en leilighet til en annen i byen som jeg studerer. Flytter derfor hjem til foreldre for sommerferien(juni, juli) inntil jeg overtar den nye leiligheten(August). Leiekontrakt på forrige gikk ut slutten av mai. Far i familien mener at broren min, som også skal bo her over sommeren, og jeg må betale 3000,-/mnd hver i husleie gjennom disse to månedene. Både broren min og jeg synes dette er i det dyreste laget, kanskje spesielt fordi faren vår selv har 7 sifret årslønn. Det er vanlig at når vi er hjemme, bidrar vi med og rydde tomt(klippe gress, felle trær, hugge ved etc og andre prosjekter) av egen fri vilje uten betaling for arbeid. Lurer derfor på hva andre studenter som bor hjemme i sommermånedene eventuelt betaler til foreldrene?
maya86 Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 Ska vær hjem til mamma og samboern hennes, og også litt hos bestemor. Betaler ingenting i husleie, og ikke krever de noe annet heller, men syns det er greit å handle innimellom og fylle bensin, og hjelpe til i huset og den type ting. 9
Sophia Skrevet 2. juni 2012 #3 Skrevet 2. juni 2012 Jeg synes det er sært av foreldrene dine å kreve husleie. Du skal jo bare bo der i sommer.. Nå har jeg foreldrene mine i samme by så bor ikke hos dem om sommeren. Men da jeg flyttet fra kollektivet for å kjøpe meg leilighet bodde jeg gratis hos pappa mens jeg lette etter leiligheter. 19
Armitage Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 Hvor mye betaler du i leie når du ikke bor hjemme da? Synes ikke det skal være billigere bare fordi de er dine foreldre og de tjener mye. 3000kr er vel en rimelig pris for en hybel+ mat og strømforbruk. Jeg antar at dere kommer til å spise mye på foreldrene deres. Det sparer dere jo masse på.
Aeternitas Skrevet 2. juni 2012 #5 Skrevet 2. juni 2012 Altså jeg er egentlig imot at foreldre skal ta betalt av barna sine uansett. Greit hvis de er 30 og ikke vil ut, kanskje men. Over sommeren bare syns jeg virkelig IKKE man skal være nødt til å betale noe som helst! Og ihvertfall IKKE hvis faren din tjener så mye. Som sagt, er noe annet om du bor hjemme og du er eldre, men noen mnd i sommerferien da gitt... 16
Gjest gjest Skrevet 2. juni 2012 #6 Skrevet 2. juni 2012 jeg er ei mor til 3. tjener 300 000 i året , og aldri i verden om barna mine skulla flytta hit i sommer at de har skulla betalt for seg. 22
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #7 Skrevet 2. juni 2012 Jeg synes det er litt sært å betale så mye hos foreldrene sine når det bare er for sommermånedene. Hadde det vært på heltid, hadde det vært rett og rimelig, men for et par-tre måneder? Hvis du og broren din skal bo der i juli og august og betale 3000 hver pr mnd, vil foreldrene deres tjene 12000 i løpet av sommeren. Tilsvarer dette forbruket deres? Strøm, internett, mat, varmtvann, låning av bil osv når dere til gjengjeld klipper gress og gjør annet husarbeide som de alllikevel må gjøre (altså ikke oppvask, klesvask og lignende, men vedlikehold). Jeg synes det er litt smålig av foreldrene deres og de oppfordrer ikke akkurat til fremtidig besøk. 19
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #8 Skrevet 2. juni 2012 Synes ikke man skal kreve betalt av ungene sine, med mindre de leier rom i huset som foreldrene kunne ha leid ut til andre og tjent penger på (feks en kjellerleilighet). 7
Sophia Skrevet 2. juni 2012 #9 Skrevet 2. juni 2012 Jeg hadde på en måte skjønt det hvis de mente dere skulle bidra med mat (selvom jeg også synes det er sært når de ikke har dårlig råd), men at de skal tjene penger på at barna kommer på besøk i sommerferien? Regner ikke med at de hadde tenkt å leie ut rommene dere skal bo på uansett. Synes det blir helt feil å skulle tjene penger på barna sine. 14
Armitage Skrevet 2. juni 2012 #10 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Vi vet jo ingenting om hvorfor foreldrene til TS velger å ta husleie. Det er jo en mulighet for at de forsøker å lære ungene sine verdien av penger. Kanskje de setter de pengene inn på en sparekonto for ungene sine, istedenfor å la de kaste de bort på andre unødvendige ting. Nå har jo ikke TS oppgitt hvor mye de selv tjener eller får av penger eller hvordan forhold de har til pengene. Men det er trygt å si at hadde de bodd gratis hos foreldrene sine så hadde de spart mye. Mulig foreldrene deres øsnker litt kontroll på at de pengene ikke går til tull og fest? Hva vet vi? Var en mor her som opprettet tråd og lurte på om hun skulle kreve husleie av sønnen og sette de pengene inn på konto for ham fordi hun mente han brukte de opp på tull, når han kunne ha spart til lappen. Hvorvidt det er riktig å styre økonomien til sine voksne barn er en ting. Men jeg skjønte denne moren sine argumenter. Jeg vil da tro at de fleste foreldre handler etter hva de mener er best for sine barn. Det kan til tider føles urettferdig. Men jeg tror da de gjør det i beste mening. Og jeg kommer ihvertfall ikke til å sitte her og fortelle om det er riktig eller ikke basert på hva jeg selv ville ha gjort. Endret 2. juni 2012 av Armitage 1
Meg88 Skrevet 2. juni 2012 #11 Skrevet 2. juni 2012 Mamma og pappa ville aldri i livet ha krevd penger av meg for å bo hjemne et par måneder. Men de ville helt klart forventet at jeg bidro med husarbeid etc... noe jeg selvfølgelig vilke gjort. MEN jeg vet om flere som må betale litt for seg hjemme, så det er nok ikke så unormalt det heller. Kan jo også si at jeg jobber i NAV (sosialtjenesten). For ungdommer som bor hjemme godkjenner vi en husleie på max. 1500... også tenker vi at penger til mat kommer utenom. Tenker dette er rimelig greit iforhold til pris og noe jeg selv kunne betalt mine foreldre. Hvis de hadde krevet mer enn dette, ville jeg heller leid en hybel tror jeg. Studenthybler er jo ofte billige...
kaffemor Skrevet 2. juni 2012 #12 Skrevet 2. juni 2012 Utrolig sært, rett og slett. Hvor gamle er dere? Studerer dere eller jobber dere fulltid? 6
Gjest Peaches Skrevet 2. juni 2012 #13 Skrevet 2. juni 2012 synes det er sært å ta betalt av barna sine ,spesielt når det er snakk om 2 mnd i sommeren.en ting vis dere bodde der fast og ikke ville ut.men det er jo ikke tilfellet her. så de har tenkt å tjene 12tusen på 2 mnd med deg å broren din der? nei vettu hva. 1
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2012 #14 Skrevet 2. juni 2012 Foreldrene i dette tilfellet kommer nok ikke til å tjene noe særlig med penger. En voksen person spiser ikke veldig mye mat før man kommer opp i 3.000 pr måned. Tar man i tillegg med økt strømforbruk (dusj, klesvask, elektronisk utstyr etc) og annet forbruksmateriell som toalettpapir og diverse vaskemidler kommer man lett over 3.000. At det ikke er så vanlig å ta betalt fra barna sine er en annen sak. Jeg har selv ei datter på 20 som skal bo hos oss en periode mellom studier. Hun kommer sannsynligvis til å betale litt for seg (2-3.000), dette er penger jeg kommer til å sette av på en egen konto og gi henne når hun er i gang med studier, bor for seg selv og har en trangere økonomi igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #15 Skrevet 2. juni 2012 Foreldrene i dette tilfellet kommer nok ikke til å tjene noe særlig med penger. En voksen person spiser ikke veldig mye mat før man kommer opp i 3.000 pr måned. Tar man i tillegg med økt strømforbruk (dusj, klesvask, elektronisk utstyr etc) og annet forbruksmateriell som toalettpapir og diverse vaskemidler kommer man lett over 3.000. At det ikke er så vanlig å ta betalt fra barna sine er en annen sak. Jeg har selv ei datter på 20 som skal bo hos oss en periode mellom studier. Hun kommer sannsynligvis til å betale litt for seg (2-3.000), dette er penger jeg kommer til å sette av på en egen konto og gi henne når hun er i gang med studier, bor for seg selv og har en trangere økonomi igjen. Man spiser ikke for tre tusen i måneden selv om man er voksen. Da snakker vi isåfall om indrefilet ol flere ganger for uken. 1
Gjest Spark Skrevet 2. juni 2012 #16 Skrevet 2. juni 2012 Hvor mye betaler du i leie når du ikke bor hjemme da? Synes ikke det skal være billigere bare fordi de er dine foreldre og de tjener mye. 3000kr er vel en rimelig pris for en hybel+ mat og strømforbruk. Jeg antar at dere kommer til å spise mye på foreldrene deres. Det sparer dere jo masse på. Betalte 5000,- mnd der jeg bodde inntil mai. Foreldrene drar på tur til syden i 2 uker og båtferie i 3-4 uker, så det blir nok 2-3 uker hvor vi spiser mat kjøpt av foreldre. Jeg synes det er litt sært å betale så mye hos foreldrene sine når det bare er for sommermånedene. Hadde det vært på heltid, hadde det vært rett og rimelig, men for et par-tre måneder? Hvis du og broren din skal bo der i juli og august og betale 3000 hver pr mnd, vil foreldrene deres tjene 12000 i løpet av sommeren. Tilsvarer dette forbruket deres? Strøm, internett, mat, varmtvann, låning av bil osv når dere til gjengjeld klipper gress og gjør annet husarbeide som de alllikevel må gjøre (altså ikke oppvask, klesvask og lignende, men vedlikehold). Jeg synes det er litt smålig av foreldrene deres og de oppfordrer ikke akkurat til fremtidig besøk. De går definitivt i pluss men: Faren min er av type Skrue mcDuck, og jeg tror han gjør det av 2 grunner: - lære oss at ingen ting er "gratis" - Han mener selv at han tar bedre vare på pengene, og på et tidspunkt vil vi få det tilbake ved arv. Moren min er derimot helt motsatt, men når alt kommer til alt er det ikke hun som er sjef i huset. Var en mor her som opprettet tråd og lurte på om hun skulle kreve husleie av sønnen og sette de pengene inn på konto for ham fordi hun mente han brukte de opp på tull, når han kunne ha spart til lappen. Hvorvidt det er riktig å styre økonomien til sine voksne barn er en ting. Men jeg skjønte denne moren sine argumenter. Jeg vil da tro at de fleste foreldre handler etter hva de mener er best for sine barn. Det kan til tider føles urettferdig. Men jeg tror da de gjør det i beste mening. Jeg tror også han gjør det i beste mening, men på et tidspunkt blir det "for mye av det gode". Personlig føler jeg at vi bidrar mye når vi er hjemme, og syns det bør være enten penger eller og bidra mye. Hadde vi bidratt mindre, hadde det ikke vært noe problem og jobbe opp 3000,- ekstra i mnd. Utgiftene foreldrene vil ha på oss er mat de ukene de er hjemme og så klart ekstra strøm. Har egen bil, så drivstoff/(forsikring/km) vil ikke gå utover bilene deres. Vi er forøvrig 20 og 22 år. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #17 Skrevet 2. juni 2012 I min familie betaler alle som er ferdig med videregående for å bo hjemme hos foreldre. Min søster på 19, som har sluttet på vgs og jobber i kiosk betaler 3500. Ikke alle foreldre synes det er ok at barna flytter ut og inn hele tiden, de har faktisk rett på et voksenliv de også.
Sophia Skrevet 2. juni 2012 #18 Skrevet 2. juni 2012 I min familie betaler alle som er ferdig med videregående for å bo hjemme hos foreldre. Min søster på 19, som har sluttet på vgs og jobber i kiosk betaler 3500. Ikke alle foreldre synes det er ok at barna flytter ut og inn hele tiden, de har faktisk rett på et voksenliv de også. Det er snakk om 2 måneder, ikke 1 år. Ville da tro foreldrene synes det var hyggelig å tilbringe litt tid sammen med barna sine. Uten å skulle tjene penger på det. 12
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2012 #19 Skrevet 2. juni 2012 Man spiser ikke for tre tusen i måneden selv om man er voksen. Da snakker vi isåfall om indrefilet ol flere ganger for uken. Hvis man spiser et balansert kosthold som består av frukt, grønnsaker, fisk, kylling etc og lager mat fra bunnen i stedet for å leve på halvfabrikata kommer man fort opp i 3000 pr måned - helt uten å spise indrefilet. Jeg har stått for innkjøp og matlaging i et hjem bestående av tre voksne, så dette har jeg grei oversikt over. Men fortell meg gjerne hva du lever av som bruker langt under dette beløpet? 3000 er 100 pr dag, det er ikke en sum som gir rom for mye luksusvarer. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #20 Skrevet 2. juni 2012 Hvis man spiser et balansert kosthold som består av frukt, grønnsaker, fisk, kylling etc og lager mat fra bunnen i stedet for å leve på halvfabrikata kommer man fort opp i 3000 pr måned - helt uten å spise indrefilet. Jeg har stått for innkjøp og matlaging i et hjem bestående av tre voksne, så dette har jeg grei oversikt over. Men fortell meg gjerne hva du lever av som bruker langt under dette beløpet? 3000 er 100 pr dag, det er ikke en sum som gir rom for mye luksusvarer. 100 kr pr person er mye hver dag når det gjelder mat. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå