Gå til innhold

hva kan ha skjedd med hunden min? :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på tur med hunden min tidligere i dag, en to timers tur, med ulendt terreng.

Hunden var frisk og fin når vi kom hjem fra turen. Gikk å tok litt vann, å gikk og la seg.

Når hunden skulle reise seg etter å ha sovet på sofaen en stund (hun legger seg i ganske rare posisjoner, krøller seg rundt) hylte hun til! Hun haddde store problemer med å reise seg opp av sofaen. Kom med flere smertehyl.

Til slutt fikk jeg henne ut. Hun haltet kraftig, pep også når hun bevegde seg hurtig. Det ble etterhvert bedre, og hun sluttet å pipe. Virket som om det var vondt når jeg strakk beinet bakover, eller til siden.

Hun legger fin vekt på beinet når hun står da. Men halter fremdeles noe når hun beveger seg, spesielt hurtig. Men hun både går og løper.

Det har blitt bedre nå, og jeg kan strekke benet mye lengre bakover nå, og til siden. Hun gikk å la seg igjen, men hylte litt når hun skulle reise seg akkurat. (hun har reist seg flere ganger tidligere uten å hyle).

Hun både logrer, spiser, drikker og sover.

Hva kan ha skjedd? kan hun ha ligget feil, å strekt noe? (vet jo hvor vondt man kan få selv, men blir jo bekymret allikevel).

Hun er ikke hoven eller varm noe sted, og virker som sagt frisk og fin ellers. Nå ligger hun å slapper av i sofaen igjen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå rett før hun sovnet, lå hun på rygg i sofaen, logret, å så dumt på meg. "hvorfor ser du så alvorlig på meg, kan ikke du bare kose meg a?" :gjeiper:

Hun følger forresten ganske med ellers, reagerte på en lyd som ligna på dørklokke... på tven.. (vi har ikke dørklokke) :gjeiper:

Skrevet

stiv kansje? Hvor gammel er hunden? Kan ha fått seg en liten strekk, da er de gjerne mer vondt med det samme de reiser seg etter en hvil. Ville ikke bekymret meg så veldig, særlig ikke når det ser ut til å gå over etter en stund. Se det an, og om hunden fremdeles har smerter etter hvile på mandag, ring veterinær for en sjekk :)

AnonymBruker
Skrevet

Ring dyrlegevakten.

• Liker 1
Skrevet

Umiddelbart høres det ut som hun har forstrekt en sene eller en muskel, som så har stivnet etter at hun har hvilt ut etter turen.

Som nevnt over, se det an til mandag og om det ikke har bedret seg, ringer du vetrinær.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hun er ikke så gammel, 6 år.

Har sikkert strukket noe ja. Men det er bare så rart at hun var helt fin når vi kom hjem fra turen, men etter at hun hadde ligget å sovet, så var alt bare feil.. :(

Dere tror ikke hun kan ha fått noe ut av ledd? Da ville vel hun ikke stått på det, ei heller sprunget (dog hun hinket da). Er vel heller ikke sansynlig at noen bånd kan ha røket?

Det mest sannsynlige er vel at hun har strukket noe/liggi feil..

Skrevet

Det *kan* ha vært noe som var ute av ledd siden hun skrek til i starten, men at det da poppet på plass igjen. Det gjør noe satans vondt når det popper på plass og er ømt og jævlig i dagevis etterpå (har en føkka skulder selv som driver å popper ut av ledd i tide og utide), men jeg holder fortsatt en knapp på forstrekking av en sene eller et ømt muskelfeste.

At hun var fin rett etter turen hvis hun har forstrekt noe, er helt normalt, det skjer med oss mennesker også, vi merker ikke nødvendigvis sånt før etter at vi har slappet av etter en løpetur eller hardt fysisk arbeid.

Kontroller tre-fire ganger i døgnet både med tøying og kommandoer (gå, sitt, ligg, løp, osv) husk å gi godbit for flink pike.

Forhåpentligvis er det bedre allerede i morgen.

Gjest Badabing
Skrevet

Vår ene hund er nesten alltid sånn hvis vi har vært på fjellet. Hun forstår ikke selv at hun kan bli sliten. Da pleier det faktisk å være verst dagen etter, blir stiv og støl og øm i musklene som vi mennesker blir.

Jeg ville utelukket at det var magesmerter, og det virker det som du har gjort. Om hun hadde fått noe ut av ledd, ville du sett det. Om det var brukket, ville det ikke blitt bedre etter å ha gått litt på det, og det ville jo vært vondt med en gang det hadde skjedd.

Høres altså veldig ut som det er noe som er strukket. Du har sjekket poter og at hun ikke har torner eller glasskår i beina? Jeg tror nok jeg ville sett det an til mandag om det virker som det er beinet og ikke kroppen hun har vondt i. :)

Skrevet

Høres ut som en forstrekkelse... Ring dyrlegevakten!

Skrevet

Er du sikker på det er fotet og ikke magen hun har smerter i? Er det magen så må dere kontakte dyrlegen med engang.. Om det er foten og det virker bedre nå så bør du bare vente å se, blir det verre igjen bør du jo kontakte dyrlegen:)

Følg godt med på henne, kjenn på foten og pass på almenntilstanden..

Er skummel når det skjer ting med dyrene..

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Vær sikker på at det ikke er ryggen, det kan godt gi utslag i beina og være alvorligere enn man tror ved første øyekast.

AnonymBruker
Skrevet

jeg har kjent over ryggen hennes, strukket halen, samt lagt press på magen. Dette reagerte hun ikke på.

har også klemt på foten, sjekket over denne, alt så bra ut, ingen reaksjon.

Er ganske så sikker på at det er beinet, siden det kun er når hun strekker løper eller vrider beinet hun reagerer på.

Som sagt kan jeg ikke kjenne eller se noe unormalt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og om det var magen, ville hun vel ikke spist, drukket, løpt og logret?

Hun hinker ved løping, men ingen lyd fra henne da. Nå ligger hun på sofaen, og beinet er strukket ut nå. Må vel kanskje bare la henne hvile litt. Virker som om hun bare blir bedre og bedre, eneste var som sagt nest siste gangen hun vred seg rundt å reiste seg i sofaen, kom det et klynk (da hadde hunn reist seg uten å klynke tidligere). Men nå sist klynket hun ikke. Virker som om hun klynker mest når hun må vri seg veldig.

Skrevet

Det kan ikke være Patella kanskje? At bakbeinet huker seg opp i hasen og sitter på en måte fast, er smertefullt når den kommer tilbake på plass igjen. Bare ett forslag:)

• Liker 1
Skrevet

Det kan ikke være Patella kanskje? At bakbeinet huker seg opp i hasen og sitter på en måte fast, er smertefullt når den kommer tilbake på plass igjen. Bare ett forslag:)

Patella er kneet:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke patella, virker som om det sitter i låret/hoften.

Men takk for svar forslag fordet. :)

AnonymBruker
Skrevet

Siste oppdatering, for nå må jeg i seng. ;)

Hun reiste seg fint opp av sofaen, hinket fremdeles noe når hun skulle ut å tisse, men det ble bedre og bedre når hun gikk bare på den korte turen ut. På slutten så man at hun var litt stiv i benet, men hinket omtrendt ingenting.

Litt søvn nå, så skal man ikke se bort i fra at det er mye bedre/bra igjen i morgen (håper i alle fall). :)

Skrevet

Min ene hadde noe som lignet på dette, og det var første tegnet på ryggproblemer. Hadde fått det sjekket ut om jeg var deg.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

I dag halter hun ikke. :) Så ser ut som om dette ordner seg, og etter all sannsynelighet har hun bare ligget feil.

Skal selvfølgelig følge med fremover også, men kan liksom ikke helt se for meg at det er ryggproblemer når skjedde etter at hun vred seg i sofaen, og kun reagerte på bestemte punkt i beinet (reagerte ikke må mage, rygg, hale etc). Men følger som sagt selvfølgelig med.

Takk igjen for alle svar. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...