Gå til innhold

Mat fra grunnen eller hel/halv-fabrikat?

Lager du mat fra hel-halvfabrikat?  

2 stemmer

1. 1. Lager du mat fra hel-halvfabrikat?

• Hver dag - kan ikke/gidder ikke annet
      3
    • Ofte i hverdagen - tidspress/manglende interesse
      25
    • En sjelden gang - i nøden spiser fanden fluer
      15
    • Så og si aldri - kan da lage mat vel...?
      10

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

Inspiret av tråden om hvilken grandiose vi skal beholde - starter jeg en ny:

HVORFOR SÅ MYE FERDIGMAT ?

Ferdigmat er:

* dyrt

* for salt

* ernæringsmessig en flau sak

* lite vitaminer

* lite fiber

Okay - kan være greit nok i enkelte tilfeller.

Men er det greit nok hele tiden?

Er det fullverdig kost for våre små?

Er det fullverdig kost for oss voksne?

Hva er det som gjør at du gjør som du gjør:

* tidspress?

* dårlige kunnskaper

* gidder ikke

* liker best ferdigmat

* vil kun ha hjemmelaget mat fordi du mener det er bedre

* eller annet...?

Å lage mat er avslappende og en familieting å gjøre sammen som en kan gjøre istedetfor en tur på McDonalds eller grandiosa mens en ser en film...

Kommunikasjon med familien...

Det er koselig det... :wink:

Synspunkter?

Mayamor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lager veldig sjeldent ferdigmat. Men som jeg stemte - i nøden spiser fanden fluer :wink:

Skrevet

Jeg lager aldri mat fra halv eller helfabrikat.

Å lage suppe fra bunnen av tar 20 min, så jeg sparer ikke tid på lage fra pose.

Jeg vil ha mat fra grunnen av fordi jeg prøver å spise så lite salt som mulig, og fordi jeg er flink til å lage mat og syns det er morsomt å eksperimentere på kjøkkenet.

Med litt planlegging går det helt fint å lage middag hver dag som ikke tar med enn 20 min å lage til. Ofte gjør jeg det enda raskere.

Skrevet

Vi bruker litt halvfabrikat, men prøver å lage mest mulig hjemmelaget.

Skrevet

Jeg bruker omtrent aldri hel- eller halvfabrikata, med unntak av noen få sauser. Jeg lager maten selv fordi jeg synes den smaker bedre, og fordi jeg er veldig glad i å lage mat, dessuten tar det ikke spesielt lenger tid. Mat er mye mer enn bare vomfyll for meg, jeg koser meg med å lage den, det skal være en nytelse å spise den og det er sosialt å lage mat og spise med andre. Å kaste i seg noe raskt bare for å bli mett er ikke for meg.

Skrevet

Har jeg forferdelig dårlig tid hender det.

Men, det er sjelden.

Skrevet

Lager så og si aldri hel eller halvfabrikata-mat. Eller, den maten lager man vel strengt tatt ikke?

Jeg vokste opp med to foreldre som jobbet, og våre middager var veldig ofte posegrønnsaker, posesauser og pose alt annet. SIden jeg etter hvert begynte å lage mat selv ønsket jeg litt variasjon til det jeg fikk som liten. Nå tenker jeg ikke på det en gang, tror ikke jeg husker hvordan gryterett fra pose smaker...

Gjest Fighter
Skrevet

Å lage mat fra bunnen er gøy og sunnere enn hel/halvfabrikata, men det er ikke alltid energien eller kreativiteten er på topp, da blir det Toro eller Stabburet som er kokk i huset.

I dag er det vel en kombinasjon. Selvfiska fisk, selvplukkede poteter (eller dvs vi har fått begge deler av svigers), grønnsaker fra Nora (eller hvem det nå er som lager pose-grønnsaker som kjøpes på butikken(vi er bare to, så det er enklest å kjøpe i pose for da kan vi fryse ned det vi ikke spiser), men en fiskesaus fra Knorr(den så god ut!!!).

Jeg liker best å lage maten fra bunnen, men det er ikke alltid jeg får tid eller har overskudd.

Skrevet

Jeg lager for det meste mat fra bunnen av de grunnene Mayamor nevner. Men det hender da at jeg lager en pose suppe eller saus, og i dag ble jeg fristet til å kjøpe en Pizza Orginale. Den vil jeg hygge meg med på fredag, og da blir det den første frossen pizzaen jeg har spist på et halvt år.

Piglet

Skrevet

Når en kommer fra jobb kl 16.10 og skal ut av døra igjen kl 17.00, og innimellom der skal eldstemann ha hjelp med leksene, er ofte lett å ty til tomatsuppe i pose. Selvfølgelig ikke den beste løsningen, men vis meg den familien med barn, der begge går på jobb, som ikke tyr til posesuppe eller fiskepinner engang iblant. Selvfølgelig ingen stor smaksopplevelse, men bedre enn ingenting.

Ser mao ikke noe galt i å ty til enkle løsninger av og til, men selvfølgelig, laget fra bunnen er å foretrekke både ernærings- og smaksmessing.

Gjest Matahari offline
Skrevet

Hva er egentlig definisjonen på halvfabrikata? Sånn Uncle Bens Sweet & Sour - er det halvfabrikata?

Jeg rører ikke ting i pulverform. Det liker jeg ikke. Men jeg tar meg en Grandiosa med jevne mellomrom, samt slike glass fra Uncle Bens. Og hermetikk da, det hender det også.

Egentlig lager jeg forferdelig lite mat for tiden. Det er synd, for jeg trives i grunn svært godt på kjøkkenet. Jeg vet ikke hvorfor det blir ferdigmat - kanskje fordi jeg er lat?

Gjest Fighter
Skrevet

Godt spørsmål. Hva er halvfabrikata? Er hermetiske tomater halvfabrikata?Hermetisk mais?Marinert kylling?

Gjest Mayamor
Skrevet

Min definisjon av halvfabrikat er - ja noe som er halvveis produsert...

Jeg synes ikke hermetiserte grønnsaker hører innunder den betegnelsen.

Ikke frosne grønnsaker heller.

Jeg ser på det som en måte å bevare grønnsakene og lage en tilgjengelighet på 365 dager i året...

Men marinert kylling - hvorfor ikke lære seg å marinere selv

med det samme en tar seg "bryderiet" med å steke kyllingen...?

Ellers kunne en jo bare kjøpt ferdig stekt kylling vel...?

Ikke bare er det bedre - men også rimeligere enn gummikyllingen i frysedisken...

Men halvfabrikat?

Vet ikke for jeg har ikke reflektert så nøye over at alt må kategoriseres... :wink:

Uncle bens Sweet & Sour ser jeg på som halvfabrikata fordi sausen er jo ferdig - men ikke et fullstendig måltid...

En serverer jo kanskje ris til.

Kanskje en har kylling eller svinekjøtt oppi...

Så - min definisjon er halvfabrikata.

Hel-fabrikata - i mine øyner vel og merke er

* grandiosa

* fjordland kjøkken sine middagsretter

* suppe på boks

* forskjellige produkter i frysedisken

Jeg synes det er rart med:

* ferdig skillingsbollemel...

* sjokoladekake på 1-2-3

* og lignende produkter for dem som ikke kan bake...

Hvorfor kan vi ikke bake?

Har vi ikke tid - eller er vi så "dumme" at vi ikke klarer lese en oppskrift?

Det tar jo ikke mange flere minuttene å måle opp eget mel til skillingsboller da... :wink:

Jeg tenker når en først er i gang og vil bake istedet for å gå i butikken og kjøpe ferdigbakt...

Ikke meningen å rakke ned på noen. :oops:

Jeg bare lurer.

Noen sier det er lett å klatre i fjellet.

Jeg har høydeskrekk.

Alt er lett når en kan det - er det slik for oss som kan lage mat også?

Vi skjønner ikke hvorfor ikke alle bare smeller i hop noe...?

Mayamor

Gjest Fighter
Skrevet

OK. Er enig i definisjonene, og er egneltig enig med deg. Hvofor kjøpe en pose vaffelrøre? Det gjør jeg ikke. Men det hender jeg bruker Dolmio pastasaus. Ganske enkelt fordi den er god og fordi den er enkel. Jeg lager mer fra bunn enn jeg kjøper halv/helfabrikata, men av og til gidder jeg rett og slett ikke lage mat. Dessuten elsker ungene Grandiosa. Selvfølgelig skal de få i seg sunn mat, men de må jo få kose seg litt også. Så av og til blir det Grandiosa. De er her bare en gang u uken og annenhver helg og vi har sjelden Grandiosa nå de ikke er her. Bare hvis både jeg og sambo er for slitne til å lage mat.

Men det er helt klart morsommere å lage maten selv. Jeg liker ikke engang å bruke oppskrifter, liker å eksperimentere på egenhånd. Blir det godt lage vi det flere ganger og blir det ikke godt så har vi i hvert fall prøvd.

Skrevet

Sier hurra for halvfabrikat, jeg. Spiste forresten lasagne i dag. Takk, Knorr.

Om jeg skal lage alt fra grunnen av krever det at jeg har endel ferskvarer til enhver tid. Da blir det mye til overs som til slutt må kastes. Og, har jeg minimalt med penger på en lørdag, og er lysten på pizza, så er en grandis billigere enn å kjøpe ost og kjøttdeig (selv om jeg foretrekker hjemmelaget).

Men vaffelrøra -den lager jeg sjæl åkke som.

Skrevet
Sier hurra for halvfabrikat, jeg. Spiste forresten lasagne i dag. Takk, Knorr.

Om jeg skal lage alt fra grunnen av krever det at jeg har endel ferskvarer til enhver tid. Da blir det mye til overs som til slutt må kastes. Og, har jeg minimalt med penger på en lørdag, og er lysten på pizza, så er en grandis billigere enn å kjøpe ost og kjøttdeig (selv om jeg foretrekker hjemmelaget).

Men vaffelrøra -den lager jeg sjæl åkke som.

Enig med du!

Vi har som regel en kombinasjon.

Men det er ærlig talt sjelden vi lager kjøttkaker / kjøttboller fra bånn av.

Men av og til om vi har greit med tid, så kan vi slå til med "årntli`" italiensk mat laget fra bunnen av.... :)

Skrevet

Jeg lager ofte mat med utgangspunkt i halv-fabrikata på hverdagene. Det er sjeldent jeg har tid til å lage lapskaus fra bunnen på en onsdag...

Det å sprite opp en gryterett fra pose med litt ekstra ingredienser og godt tilbehør ser jeg ikke på som noe nederlag, men et bra alternativ i et hjem der vi er to yrkesaktive voksne og et barn som faktisk får middag hver dag! :wink:

Ellers elsker jeg å lage skikkelige saker når jeg har tid til det. Det er ikke noe som er så godt som hjemmelagd lasagne, elghakk, lapskaus eller klubb og duppe (lokalt)... Mmmmmmmmmmm..*sikle*

Skrevet
Jeg lager ofte mat med utgangspunkt i halv-fabrikata på hverdagene. Det er sjeldent jeg har tid til å lage lapskaus fra bunnen på en onsdag...

Det å sprite opp en gryterett fra pose med litt ekstra ingredienser og godt tilbehør ser jeg ikke på som noe nederlag, men et bra alternativ i et hjem der vi er to yrkesaktive voksne og et barn som faktisk får middag hver dag! :wink:

:Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...