Gå til innhold

Pus har skadet haletuppen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som har skjedd, men katten kom inn og manglet pels (og litt skinn) på den aller ytterste delen av halen.

Det er tørt, og katten er rolig - det vil si at det ligger og sover, så det virker ikke veldig smertefullt.

Foreløpig har jeg ikke gjort noe annet enn å holde katten inne, og følge med.

Hva kan ha skjedd, mon tro, og har noen av dere gode tips til hva jeg bør gjøre?

Tenkte å prøve å drøye tur til dyrlegen til mandag, men ringer selvføgelig hvis katten er verre i morgen tidlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser det ut som hun ikke bryr seg når du undersøker halen, er det nok ikke så farlig. Klem forsiktig med hånden rundt halen nesten ytterst ved såret for å sjekke om hun reagerer.

Kontroller at såret ikke blir verre, går det verk i det eller begynner å blø, evt hvis pus slikker noe voldsomt på det og det ikke får gro, kontakter du vetrinær.

Hva som har skjedd må fuglene vite. Kanskje pus har satt seg fast ett sted, eller slåss litt med en annen pus, eller blitt overkjørt helt ytterst på halen.

Om det har blitt skavet av en del av huden, kan det hende at pelsen ikke gror ut igjen akkurat der, og det *kan* også hende at det ytterste leddet i haletippen har blitt skadet slik at det kanskje er like greit å amputere de to-tre ytterste centimetrene, men det sier vetrinæren noe om hvis dere drar dit for å undersøke såret.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, Minya.

Jeg oppdaget såret da jeg strøk katten nedover ryggen og ut til haletuppen som jeg pleier. Den reagerte ikke, men jeg kjente at noe var galt.

Satser på at den får slappet godt av i natt, og det ikke ser verre ut i morgen.

Skrevet

Null stress, kattegal som jeg er. :rodmer::fnise:

Blir skikkelig hønemor når tullepusen vår får synlige merker av ymse slag på kroppen.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Bare et lite tips her;

Dersom pus ikke kjenner at du klapper ham/henne bak på haltuppen (rundt det hudløse området) så er det en ganske stor mulighet for at denne haletuppen kan ha blitt så klemt f.eks. i en dør, at nervene er kuttet tvers over.

I så tilfellet er det alltid smart å ta en sjekk hos vetrinær. Dette da en katt med manglende følelse i ytterste del av halen ofte får ytterligere skader der når følelsen er fraværende.

• Liker 1
Skrevet

Pass på at pus ikke biter på såret, da blir det fort mye verre..

Når det kommer til allmenntilstanden så er puser veeldig flinke til å skjule når de har vondt, er dårlig osv. Men at den ikke reagerer når du tar på det er jo et godt tegn:)

Skrevet

Som tilskudd til Lille-pus' inlegg om nerveskader; test dette ved å nappe ut noen pels-strå, ett og ett, start ytterst ved tuppen av halen og napp med tre-fire cm mellomrom helt opp mot haleroten.

Hårnapping pleier som regel å få dem til å lure på hva som skjer nettopp fordi det sender signaler til hjernen om at det stikker/klør litt, så hvis pus ikke reagerer i det hele tatt på hårnappingen ytterst, er det en god indikasjon på at det kan være nerveskader i halen.

AnonymBruker
Skrevet

Den løftet halen opp hver gang tuppen kom ned i gulvet da den spiste godbiter tidligere i dag, så det ser ut til at følelsen er der.

Ikke slikker den spesielt mye heller, og den holdt oss våken en del av natten ved forskjellige kreative forsøk på å komme seg ut. :)

Takk for hyggelige svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...