Gå til innhold

Foreldrestipend og foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg forstått det riktig at jeg ikke har krav på foreldrestipend fra lånekassen dersom jeg tar ut fulle foreldrepenger fra NAV, eller dersom samboeren min gjør det? Han skal ha permisjon og ta ut fulle foreldrepenger da (tror jeg det blir) så da har vi ikke krav på penger fra lånekassen i tillegg? Og jeg tar også ut fulle foreldrepenger i løpet av det ene året med permisjon.

"Tar ektefellen eller samboeren din ut fulle foreldrepenger fra Nav, får du ikke foreldrestipend. Har ektefellen eller samboeren din gradert uttak av foreldrepenger, blir det gitt fullt foreldrestipend dersom han eller hun tar ut mindre enn 50 prosent foreldrepenger, og halvt foreldrestipend dersom han eller hun tar ut 50 prosent foreldrepenger eller mer."

- Sitat lanekassen.no

Ble kanskje litt surrete, men håper noen som skjønner?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrepenger/stipend skal dekke for en inntekt for å ta seg av barnet, ikke to inntekter, derfor kan man ikke få dette samtidig. Enten må du være hjemme, eller så må mannen være hjemme. Begge kan ikke være hjemme samtidig. Trodde virkelig ikke det var så vanskelig å forstå, hvorfor skal staten betaler for at to tar ansvar for en unge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrepenger/stipend skal dekke for en inntekt for å ta seg av barnet, ikke to inntekter, derfor kan man ikke få dette samtidig. Enten må du være hjemme, eller så må mannen være hjemme. Begge kan ikke være hjemme samtidig. Trodde virkelig ikke det var så vanskelig å forstå, hvorfor skal staten betaler for at to tar ansvar for en unge.

Men hvis bare jeg er hjemme, og tar ut foreldrepenger, har jeg vel ikke krav på foreldrestipend samtidig i tillegg?

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis bare jeg er hjemme, og tar ut foreldrepenger, har jeg vel ikke krav på foreldrestipend samtidig i tillegg?

Jeg fikk både foreldrepenger for deltidsjobben min, og foreldrestipend fra lånekassen. Det er bare dersom pappaen har permisjonen og får fulle foreldrepenger man ikke har rett på det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...