Gjest sofie Skrevet 2. juni 2012 #1 Skrevet 2. juni 2012 Datteren min på 11 går som sagt i søvne, og jeg synes dette er veldig skummelt. Spesielt nå som jeg akkurat har fått henne hjem fra leirskole og får høre at hun har gått i søvne der også. Jeg er veldig redd hun skal skade seg eller gå ut.. Er det noen her med erfaringer? Er dette farlig?
Andre jo Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 Det kan nok hende at hun har somnambulisme. Gå i søvne, eller somnambulisme som det heter på fagspråket, er spesielt vanlig i ung alder. 20-30% av befolkningen har gått i søvne minst en gang i løpet av livet. Rundt 3-4% av alle barn har regelmessige episoder med somnambulisme. Somnambulisme kan også forekomme i voksen alder, men de fleste barn som går i søvne slutter med det før de er 15 år gamle. les mer om det her somnambulisme
Minya Skrevet 2. juni 2012 #3 Skrevet 2. juni 2012 Det er veldig vanlig for barn i den alderen å gå mye i søvne. Lurer på om det er så mye som 10-20% som får perioder med veldig mye søvngjengeri, mens de aller fleste bare går i søvne noen få ganger. Som regel vokser de det fra seg i løpet av puberteten. Min yngste bror gikk noe voldsomt i søvne i perioden 10-15 år. Når han og mor og far var på bilturer og overnatta på hoteller, var mor nesten alltid søvnløs fordi han hadde en tendens til å rusle ut i gangen og sånt noe. Men han sluttet helt å gå i søvne i sitt 15. år.
Gjest RompeRusk Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 Jeg gikk veldig mye i søvne når jeg var mellom 9-13. Men det gikk over Og nei, det er sjelden farlig å gå i søvne. For mine foreldre hjalp det rett og slett å gi meg beskjed om å gå tilbake til sengs ( ), kanskje det hjelper for dere også?
Gjest Cathrine Skrevet 9. oktober 2012 #5 Skrevet 9. oktober 2012 Hei jeg gikk i søvne senest i natt, jeg er 19 år... Jeg kan gjøre akkurat det samme i søvne som om jeg var våken, jeg låser opp dører osv. i natt så stod døra mi åpen og det er ingen mulighet for at det er noen andre en meg som har åpnet den fordi det er smekklås på døre, de på utsiden kan verken åpne eller lukke døra, kun de på insiden eller de som har nøkkel kan åpne døra og lukke den. Dette syns jeg er skummelt. Jeg sover naken, det er byggearbeidere utenfor, som kan stjele, voldta osv. man vet aldri... jeg syns dette var nok, jeg skal søke lege og spørre om hjelp. Men som svar, datteren din kan skade seg, men mest sannsynligvis ikke.. vi gjør nesten samme ting i søvne som om vi er våkne, som feks. å gå ut, spise, gå på do osv. men pass på dører og vinduer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå