Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på intervju til en stilling som er relevant for bachelorgraden jeg holder på å fullføre. Lurer på om det er nødvendig å ta med karakterutskrift fra vgs? Jeg fikk barn etter vgs, og har derfor vært hjemmeværende noen år før jeg startet på bachelorgraden min. Har egentlig ikke så lyst til å vise frem disse. Karakterene i seg selv er gode, men jeg hadde veldig mye fravær da jeg var inne i en svært vanskelig situasjon i livet, med både sykdom og andre problemer. Føler ikke dette vitnemålet på noen måte sier noe om den personen jeg er i dag. På videregående gikk jeg en yrkesrettet linje (har fagbrev), men denne utdannelsen er ikke relevant til stillingen jeg nå søker.

Forventes det at disse karakterene taes med på intervjuet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, det er vel helst fraværet man ønsker å se på om man vil se vitnemål fra vgs.

AnonymBruker
Skrevet

Som potensiell arbeidsgiver ville jeg selvsagt spurt etter vitnemålet ditt, eller andre kompetansebevis du måtte inneha. Jeg vil jo ansette den som er mest kompetent for jobben, og hvordan i all verden skulle jeg ha foretatt et slikt valgt uten noe kompetansebevis å gå etter? Om ikke karakterene er det viktigste, så er fraværet ditt svært relevant. Dessuten stiller det deg i et veldig dårlig lys dersom du ikke tar med papirene dine på intervjuet, mens det kommer frem senere - det er ikke akkurat tillitsskapende å lyve arbeidsgiver opp i ansiktet på intervjuet ("hva mer har hun løyet om, mon tro?"). Du kommer til å bli spurt om hva du har gjort de siste årene uansett, og det står mer respekt av å være ærlig og si at "ja, jeg hadde det beintøft på den tiden, fikk barn og var hjemme med han/henne, men som du ser så er jeg her i dag, og jeg er klar til å gi alt".

Poenget er altså at ærlighet varer lengst :happy:

AnonymBruker
Skrevet

Nei, bruker ikke å vise frem vitnemålet fra vgs. Jeg skriver ikke en gang vgs utdanning på CV´en min. Det sier seg selv at jeg har det (siden jeg har høyere utd), og hverken karakterene eller fraværet sier ingenting om meg som person nå 10 år etter.

Kunne vurdert å vist det frem om jeg hadde lite annet å fremvise.

AnonymBruker
Skrevet

Som potensiell arbeidsgiver ville jeg selvsagt spurt etter vitnemålet ditt, eller andre kompetansebevis du måtte inneha. Jeg vil jo ansette den som er mest kompetent for jobben, og hvordan i all verden skulle jeg ha foretatt et slikt valgt uten noe kompetansebevis å gå etter? Om ikke karakterene er det viktigste, så er fraværet ditt svært relevant. Dessuten stiller det deg i et veldig dårlig lys dersom du ikke tar med papirene dine på intervjuet, mens det kommer frem senere - det er ikke akkurat tillitsskapende å lyve arbeidsgiver opp i ansiktet på intervjuet ("hva mer har hun løyet om, mon tro?"). Du kommer til å bli spurt om hva du har gjort de siste årene uansett, og det står mer respekt av å være ærlig og si at "ja, jeg hadde det beintøft på den tiden, fikk barn og var hjemme med han/henne, men som du ser så er jeg her i dag, og jeg er klar til å gi alt".

Så hvis man, når man er godt oppe i tjueårene og (snart) har fullført høyere utdanning, så er man ikke ærlig om man velger å ikke ta med vitnemålet sitt fra VGS?

OK...

Jeg har et bra vitnemål fra VGS, med toppkarakterer over hele fjøla, og i motsetning til TS nærmest null fravær. Hvis jeg kommer på intervju når jeg er ferdig med fems års knalltøffe universitetsstudier + noen ekstra fag jeg har tatt, masse arbeidserfaring/attester fra både flerårig sommerjobb og heltidsjobb ellers i året, og det de vil se er vitnemålet mitt fra videregående, så blir jeg litt snurt!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da bør vel du som "potensiell arbeidsgiver" også kreve vitnemålet fra grunnskolen også da eller?

Det er ikke ulovlig å utelate hverken attester eller vitnemål. Jeg jobbet som stupike når jeg var 17-18, dette er ikke noe jeg nevner når jeg, som innehar mastergrad, er på jobbintervju. Ei heller snakker jeg om den 4´eren jeg fikk i samfunnsfag på videregående. Poeng: jeg kaster ikke bort en potensiel arbeidsgivers tid på snakke (eller fremvise) om ting som ikke er relevant for meg som fagperson eller for den aktuelle jobben.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som potensiell arbeidsgiver ville jeg selvsagt spurt etter vitnemålet ditt, blablabla

Som potensiell arbeidstaker ville jeg da tenkt at det finnes flere fisker i havet, og gått videre i jakten på en god jobb/arbeidsplass :-)

SELV OM jeg har bare fine tall på videregående-vitnemålet båda hva gjelder karakterer og fravær!

AnonymBruker
Skrevet

Det gikk meg hus forbi at det også stod i innlegget at du hadde høyere utdanning. Litt usikker på hvordan jeg ikke fikk med meg det.. Pinlig.. :sjenert:

Vel, i så fall er ikke fravær og karakteren fra vgs særlig relevant

Beklager den!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...