Gå til innhold

Barn som har gjort hærverk på buss?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag ble vi oppringt av politiet, de hadde tatt vår sånn, på 12 år, og en annen gutt, i det de knuste ruter på en gammel buss.

Bussen stod i et område der det er mye skrap og skrot, blant annet ødelagte gamle biler o. l.

Vi skal i møte med politiet neste uke, de kunne fortelle at det har vært knust mye ruter og gjort mye hærverk i området den siste tiden. Dette har ikke vår sønn vært med på.

Hvordan blir det med erstatningskrav? Vi fikk beskjed av busseier at han nettopp hadde kjøpt den, den var altså en gammel skrøpelig buss som var uten skilt og ikke i bruk. Det ble snakk om erstatningskrav på over 100 000 kroner. Men sønnen vår sier at det var ruter som allerede var knust der når de begynte. Kan vi da, om det blir ord mot ord, måtte betale for alt, selv om det var ødelagt ruter på forhånd?

Vi har ikke hatt problemer med gutten vår tidligere, han hadde gjort dette med en eldre gutt, selv sier han at han ikke trodde det gjorde noe siden bussen var "ødelagt" fra før.

Vi er kjempeglad for at de ble tatt, sånn at dette blir stoppet allerede i starten og vi kommer til å la dette bli alvorlige konsekvenser for gutten vår.

Bekymrer meg imidlertid for at busseieren skal være grisk å kreve oss for penger på alle rutene. Burde vi skaffe advokat? Noen som har vært borti noe lignende?

Takker på forhånd så masse for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Hvor mange separate ganger skal guttene ha knust ruter? Jeg er rimelig sikker på at det er et tak på foreldres erstatningsansvar.

Skrevet

Ifølge skadeserstatningsloven har foreldrene et objektivt ansvar, det vil si at så lenge ungen din er under 18 år, bor hos sine foreldre som har omsorgen for han, så blir dere erstatningsansvarlige dere også.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange separate ganger skal guttene ha knust ruter? Jeg er rimelig sikker på at det er et tak på foreldres erstatningsansvar.

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener, men jeg svarer. Det var bare i dag de gjorde det. Det var nok snakk om 3-4 ruter tilsammen. Noen som vet hva det taket er om det finnes noe?

AnonymBruker
Skrevet

Ifølge skadeserstatningsloven har foreldrene et objektivt ansvar, det vil si at så lenge ungen din er under 18 år, bor hos sine foreldre som har omsorgen for han, så blir dere erstatningsansvarlige dere også.

Ja, det skjønner vi. Det vi lurer å er egentlig dette med at det var knust ruter fra før og at busseier høres ut som om han vil kreve oss for alt. Vi har jo ikke noe bevis på at det var knuste ruter der fra før, så det vil jo bli ord mot ord.. Da kan busseier kreve oss for alle rutene, noe som ville være utrolig dyrt og også urettferdig. Slik vi ser det.

Skrevet

Foreldre er objektivt ansvarlig for skader ungene gjør for opp til 5000. Det går også an å bruke innboforsikringa. Men busseieren må jo sannsynliggjøre kravet sitt.

Gjest Violetta
Skrevet (endret)

Er det anmeldt? På hvilken måte vil han gjøre dette kravet? Beløpet hørtes veldig høyt ut. Be uansett om dokumentasjon på de faktiske kostnadene. Han kan ikke bare dikte opp et beløp.

Endret av Violetta
AnonymBruker
Skrevet

Er det anmeldt? På hvilken måte vil han gjøre dette kravet? Beløpet hørtes veldig høyt ut. Be uansett om dokumentasjon på de faktiske kostnadene. Han kan ikke bare dikte opp et beløp.

Vet du forskjellen på straff og erstatning?

Gjest kittycat
Skrevet

" Vi fikk beskjed av busseier at han nettopp hadde kjøpt den, den var altså en gammel skrøpelig buss som var uten skilt og ikke i bruk."

Hæ, nettopp kjøpt, men samtidig gammel og skrøpelig?!

AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis må foreldre betale for barnas dumskap, heldigvis! Det er et resultat av dårlig oppdragelse, betaling er det eneste som får folk til å skjerpe seg.

• Liker 3
Gjest SnowLeopard
Skrevet

Hva med å spørre politiet om dere kan få løse saken i Konfliktrådet? Da må guttene fortelle hva som skjedde, hvorfor de handlet som de gjorde og samtidig si unnskyld til de som ble berørte. De må rett og slett ta pås eg ansvar. Det vil jeg påstå er en bedre måte enn at mamma og pappa punger ut helt uten videre. Betale må dere nok gjøre uansett, men i et slikt møte kan man bli enig om pengesum i fellesskap, samt eventuelt avtale at guttene skal jobbe for pengene - dvs rydde opp etter seg, gjøre tjenester som å male, bære ting vekk etc.

Når de er så unge er det kanskje bare bortkastet med pengestraff..... La de snakke for seg, høre hva de andre sier, hva busseier sier og dermed forstå alvoret i saken. Kanskje det hindrer dem fra og gjøre det igjen.

• Liker 2
Skrevet

" Vi fikk beskjed av busseier at han nettopp hadde kjøpt den, den var altså en gammel skrøpelig buss som var uten skilt og ikke i bruk."

Kjøpt brukt, tenker jeg ;)

Det er mange som kjøper seg busser for å kjøre rundt på idrettslag eller bruke som bobil eller lignende, og de bussene ser ikke pene ut når de først får dem.

• Liker 1
Skrevet

Nettopp kjøpt behøver ikke å bety fin og ny. Det finnes mennesker som har som hobby å restaurere gamle kjøretøy ;)

• Liker 3
Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet (endret)

Heldigvis må foreldre betale for barnas dumskap, heldigvis! Det er et resultat av dårlig oppdragelse, betaling er det eneste som får folk til å skjerpe seg.

Sånne svar er så utrolig provoserende. Tror du virkelig at alle barn som begår ugjeringer har foreldre som har oppdratt dem dårlig? Nei, selvsagt ikke.

Miljø (skole, venner, osv), er en faktor som blant annet spiller inn, i tilfelle du ikke visste det :)

Endret av Dreamdrops
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre er objektivt ansvarlig for skader ungene gjør for opp til 5000. Det går også an å bruke innboforsikringa. Men busseieren må jo sannsynliggjøre kravet sitt.

Hæ, kan man bruke innboforsikring til å betale avkommets hærverk?

Håper virkelig dette ikke stemmer.

Skrevet

Feil, feil, feil. Foreldre -må- ikke betale for barns "dumskap". I de tilfellene de må det begrenser det seg til 5000 kr per hendelse.

Og det er sjelden man idømmer erstatning når man snakker om så unge mennesker i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Feil, feil, feil. Foreldre -må- ikke betale for barns "dumskap". I de tilfellene de må det begrenser det seg til 5000 kr per hendelse.

Og det er sjelden man idømmer erstatning når man snakker om så unge mennesker i det hele tatt.

Jo, foreldre har et objektivt ansvar, altså må de dekke skade gjort av barna med inntill 5000. Dette gjelder alltid når barn blir dømt erstatningsansvarlige.

• Liker 1
Skrevet

Jo, foreldre har et objektivt ansvar, altså må de dekke skade gjort av barna med inntill 5000. Dette gjelder alltid når barn blir dømt erstatningsansvarlige.

Leste du i det hele tatt det jeg skrev? Hadde du gjort det kunne du merket deg følgende "Og det er sjelden man idømmer erstatning når man snakker om så unge mennesker i det hele tatt", altså det er sjelden barn i den alderen blir dømt erstatningspliktige, ergo det er sjelden foreldre er objektivt ansvarlige. Jeez.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å bare betale 5000 kr dersom mitt barn hadde gjort hærverk for 100000 kr!!

Her har du sviktet som forelder, og det har gått ut over en helt uskyldig tredjepart.

Finn ut om mannen har forsikring? Har han ikke det, da dekker du og ditt barn summen. Har han det, får dere dekke den eventuelle forhøyede forsikringspremien i x antall år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De var gamle nok til å vite hva de gjorde, og de gjorde det med vitende og vilje. Så erstatningskrav blir det nok, enten det er foreldrene eller ungene som betaler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...