Gå til innhold

Noen som har erfaring med kroppsanalyser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 14 kg siden januar. Jeg begynte samtidig å trene og trener idag omtrent 5 ganger pr. uke - spinning og styrke. Har trent veldig mye tidligere, så kroppen er vant til relativt store treningsmengder. Løp halvmaraton, men måtte legge løping på hylla på grunn av dårlig kne.

Nå begynner den vanskelige jobben - å holde en stabil vekt. Tenkte jeg skulle bestille en kroppsanalyse på treningssenteret der jeg går for å få en oversikt over kroppens sammensetning av muskler og fett, og gjenta det etter seks måneder.

Noen som har erfaring med å bruke dette som et verktøy for å holde vekten stabil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kun målt fettprosenten et par ganger. En slik analyse som du sikter til er vel ikke helt billig?

Jeg ville tro at det er tilstrekkelig å bruke vekta og speilet, samt hvor mange repitisjoner du klarer på styrkeøvelser, og hvordan utholdenhetstreningen går. Hvis formen er god og vekta passe så må du nødvendigvis ha en brukbar sammensetning av muskler og fett.

Hvis du har tilgang på A-magasinet fra i går så er det en interessant artikkel om slanking der. De aller, aller fleste som går ned i vekt går opp igjen like mye eller mer i løpet av noen få år, nesten uansett hvilken metode de velger (ja, lavkarbo er blant metodene som ytterst sjelden virker over tid). Det skyldes at kroppen husker hvor mye den har veid, og i steinalderen var det farlig å miste vekt. Derfor vil kroppen prøve å gå opp til det den har veid etter at du har mistet vekt.

Det som hadde best suksess var langsom vektnedgang basert på sunn mat i riktige mengder og rikelig med mosjon (hvilken sensasjon!). Din vektnedgang har vært stor på ganske kort tid, så utifra denne artikkelen har du liten sjanse for å opprettholde denne nye vekta. Det vil kreve disiplin i matveien, samt at du opprettholder treningsregimet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har allerede lest den artikkelen, den var veldig interessant. Og jeg vet at vektreduksjonen har vært relativt stor på såpass kort tid. Samtidig har jeg i mange, mange år veid det jeg veier idag. Det var kneskaden og treningsavbruddet på noen år som gjorde at jeg la på meg. Samt for mye mat, selvsagt. Jeg har ikke gått på lavkarbo, men forsøkt å gjøre det på en fornuftig måte ved å begynne å trene, spise mindre, kutte godteri, kaker og potetgull, samt alkohol. Jeg har likevel kost meg i begrensede mengder med alkohol og god mat, men forsøkt å redusere på mengdene. Spiser veldig fornuftig - hvertfall tror jeg at jeg gjør det. I kjøleskapet mitt finnes ingen lett-produkter, jeg spiser langsomme karbohydrater, grønnsaker, frukt, fisk og kjøtt. Samt at jeg vet at jeg liker å kose meg, så jeg unner meg litt sjokolade hver dag. Jeg vet at jeg er i faresonen for å legge på meg igjen, men vil så gjerne klare å holde meg der jeg er.

Fordelen med å ha kommet så godt igang med treningen er selvsagt at det er lettere å vedlikeholde den gode formen - det er ganske hardt arbeid å trene seg i bedre form dersom formen i utgangspunktet er dårlig.

Takk for tips og innspill, forresten. :)

Skrevet

Kjenner du noen med fettklype eller har du noen du syns det er greit at ser deg i bar overkropp med bh på kan du jo skaffe egen klype. Rundt 100;- på nettet og kan brukes igjen og igjen. Litt rimeligere enn en test til mange hundre som sentrene gjerne vil ha for det!

Evt målebånd er også kjekt for å måle fremgang :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også nysgjerrig på kroppsanalyse, ser elixia har en inbody eller hva de kaller den til 4-500, kunne fint ha kostet på meg den, men er det noe vits? Jeg har aldri vært overvektig, men tenker det kunne vært morsomt å se svart på hvitt hvordan det står til liksom...

Ang. artikler om overvekt leste jeg en veldig spennende en (husker dessverre ikke hvor) der kontrollgruppene enten trente, spiste sunt, eller satt mindre stille. Den gruppen som fikk redusert sin tv-tid fra 4(? dette var nok usa) til 1 time daglig gikk mest ned i vekt. Fordi de måtte finne noe annet å fylle tiden med, ble mere aktive (og spiste mindre tv-junk).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...