Snop Skrevet 2. juni 2012 #1 Skrevet 2. juni 2012 Jeg er veldig hønemor, og flått er derfor ikke det morsomste jeg vet. Jeg har alltid klart å fjerne dem med hell, men i dag ble det MYE knoting med en som satt fast uansett hvilket flåttredskap jeg brukte, og jeg endte til slutt med å pirke litt og litt ut, most og gørrete ble den også Jeg aner ikke om hodet også kom ut til slutt, men det ble definitivt et sår der, det ser ikke så pent ut. Jeg tok litt pyrisept på en q-tips og smurte på... Jeg vet det er umulig å si, men kan jeg slappe av litt nå, tror dere? Eller er det ekstra dumt at flåtten ble most/flytende?
Tabris Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 Den vil falle av selv etterhvert. Og hvis den allerde har hengt på 24 timer (noe den ofte har hvis den faktisk har bitt seg fast og har blitt så stor at vi legger merke til den), så vil eventuell smitte fra flåtten allerede være hos katten. Bare følg med at såret ikke blir betent, antagelig går det helt fint. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 Den vil falle av selv etterhvert. Og hvis den allerde har hengt på 24 timer (noe den ofte har hvis den faktisk har bitt seg fast og har blitt så stor at vi legger merke til den), så vil eventuell smitte fra flåtten allerede være hos katten. Bare følg med at såret ikke blir betent, antagelig går det helt fint. Så det er egentlig ikke noe poeng i å fjerne flått?
Tabris Skrevet 2. juni 2012 #5 Skrevet 2. juni 2012 Så det er egentlig ikke noe poeng i å fjerne flått? Etter hva jeg har hørt, så har det ikke noe å si for smittefaren etter 24 timer. Det viktigste er å fjerne flått man ser som faktisk kryper på katten. Men det kan være en fastsugd flått klør og er ubehagelig for katten, og i tillegg vet man jo ikke hvor lenge den har vært på, så det vil alltid være lurt å fjerne den.
Gjest Cupcakes Skrevet 2. juni 2012 #6 Skrevet 2. juni 2012 Mener å ha hørt at det bare er dame flått som fester seg, mennene går bare rundt og leiter etter dame i pelsene, så veldig lurt å fjerne de som har festet seg for å unngå baby flått laging 1
Snop Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 2. juni 2012 Bruker du noe flåttmiddel på katten din? Ja, bruker sånne dråper i nakken, men nå kom det visst en luring likevel.. Vet du om noe som er mer effektivt?
Tullepia Skrevet 2. juni 2012 #8 Skrevet 2. juni 2012 Jeg er veldig hønemor, og flått er derfor ikke det morsomste jeg vet. Jeg har alltid klart å fjerne dem med hell, men i dag ble det MYE knoting med en som satt fast uansett hvilket flåttredskap jeg brukte, og jeg endte til slutt med å pirke litt og litt ut, most og gørrete ble den også Jeg aner ikke om hodet også kom ut til slutt, men det ble definitivt et sår der, det ser ikke så pent ut. Jeg tok litt pyrisept på en q-tips og smurte på... Jeg vet det er umulig å si, men kan jeg slappe av litt nå, tror dere? Eller er det ekstra dumt at flåtten ble most/flytende? Det forsvinner av seg selv. Bare hold et øye med det og gå til dyrlegen om såret blir betent. Neste gang du ser en flått, tar du en flått-pinsett, vrir rundt og trekker ut i en bevegelse. Er det vanskelig, kan du vente til flåtten er litt større. Prøv også å ta på flåttmiddel på katten, så unngår du å få så mye flått på den.
MalloryK Skrevet 2. juni 2012 #9 Skrevet 2. juni 2012 Ja, bruker sånne dråper i nakken, men nå kom det visst en luring likevel.. Vet du om noe som er mer effektivt? Nei dessverre, jeg bruker også slike dråper i nakken på hunden min, men han har ikke hatt noe problem med flått.
Tabris Skrevet 2. juni 2012 #10 Skrevet 2. juni 2012 Neste gang du ser en flått, tar du en flått-pinsett, vrir rundt og trekker ut i en bevegelse. Er det vanskelig, kan du vente til flåtten er litt større. Jeg vil også anbefale en slik flått-pinsett. Utrolig effektiv, og gjør det svært enkelt å fjerne flått. Tar bare et par sekunder.
Snop Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #11 Skrevet 2. juni 2012 Jeg vil også anbefale en slik flått-pinsett. Utrolig effektiv, og gjør det svært enkelt å fjerne flått. Tar bare et par sekunder. Jeg har to forskjellige flått-pinsetter Prøvde den andre i dag for første gang, en sånn "løkke" som legges rundt, men den sklei jo bare av :/ Synes det er lettere å både vri og få den ut med den andre typen. Hvis det ikke bare er jeg som gjorde feil, det kan jo godt tenkes.
amonyn Skrevet 2. juni 2012 #12 Skrevet 2. juni 2012 Jeg har blitt smittet med borreliose selv om jeg oppdaget flåtten med en gang. Så helt sikker er man aldri. Bare følg med såret og smør på desinfiseringssalve, så går det nok helt fint
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #13 Skrevet 2. juni 2012 Jeg har blitt smittet med borreliose selv om jeg oppdaget flåtten med en gang. Så helt sikker er man aldri. Bare følg med såret og smør på desinfiseringssalve, så går det nok helt fint Off topic, men hvordan gikk det med deg etterpå? Hvordan er egentlig prognosene hvis en katt eller hund blir smittet? Jeg bor i Nord-Norge hvor det er lite flått, så jeg vet ikke så mye om det.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #14 Skrevet 2. juni 2012 Jeg har to forskjellige flått-pinsetter Prøvde den andre i dag for første gang, en sånn "løkke" som legges rundt, men den sklei jo bare av :/ Synes det er lettere å både vri og få den ut med den andre typen. Hvis det ikke bare er jeg som gjorde feil, det kan jo godt tenkes. Denne her? Syns disse typene er veldig greie.
Snop Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #15 Skrevet 2. juni 2012 Denne her? Syns disse typene er veldig greie. Åh, nei den så jo enda bedre ut enn begge de jeg har! Den som sklei av lignet på den, men hadde en slags "trådlasso" på tuppen i stedet. Den andre, som jeg synes har funket mye bedre, er som en slags plastgaffel.
SemperFi Skrevet 2. juni 2012 #16 Skrevet 2. juni 2012 Fukt en bommul-sminkefjerner-ting med varmt vann og sett den over flotten i 1 min, flotten vil falle av.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #17 Skrevet 2. juni 2012 Jeg har blitt smittet med borreliose selv om jeg oppdaget flåtten med en gang. Så helt sikker er man aldri. Bare følg med såret og smør på desinfiseringssalve, så går det nok helt fint Det sies at katter mye sjeldnere blir smittet og syke enn hunder og mennesker. Hvordan er egentlig prognosene hvis en katt eller hund blir smittet? Jeg bor i Nord-Norge hvor det er lite flått, så jeg vet ikke så mye om det. Jeg fikk flått på min katt i Nord-Norge (ikke så mange, men ekkelt nok) for ca to år siden og dro til dyrlege for å kjøpe flåttmiddel. Da fikk jeg beskjed om at flåtten her nord (Nordland) hadde vist seg å ikke være smittefarlig, så hun mente jeg ikke trengte flåttmiddel med mindre katten kom inn med 20 stk pr dag og plagdes av det. Så hør med veterinæren i nærområdet, de pleier å vite hvor ille flåtten er både i antall og smittefarlighet. Prognosen hvis de blir smittet kommer vel an på. Katter blir som sagt sjeldnere syke enn hunder.
suliman Skrevet 2. juni 2012 #18 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Så det er egentlig ikke noe poeng i å fjerne flått? Jeg ser et poeng i å fjerne flått. De kan dette av inne i huset, har alt for mange ganger opplevd å tråkke på stoooore jævler, som da igjen resulterer i masse gris og blod overalt. Jeg synes det er bedre å få vekk all flått som blir oppdaget, vil helst ikke få dem over på meg selv. Nå tenker jeg ikke på smittefare i det hele tatt, bare det at flått er jævlig ekle dyr, og jeg liker ikke tanken på å ha de i mitt hjem. edit: skrivefail Endret 2. juni 2012 av suliman 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #19 Skrevet 2. juni 2012 Åeh det skrives flått, ikke flott! Flått er alt annet enn flott. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå