forum88 Skrevet 2. juni 2012 #1 Skrevet 2. juni 2012 Jeg har store smerter i nakke/skulder og arm, håndledd... Har slitt med dette i flere månder, smertegraden varierer.. Jeg var til kiropraktor for noen dager siden for å få løsnet opp litt slik at hodepinen skulle gi seg.. Hodepinen har gitt seg, men resten av smertene har bare blitt verre.. Nå er det ikke noe godt i det hele tatt.. Er så sliten og lei av å ha så mye vondt.. Skal lese til eksamen, men det er ikke enkelt med slike smerter.. Noen som har noen råd? Har hatt (har?) betennelse i skulderen, store muskelknuter, både i skulder som stråler til nakken og armen (nedenfor albuen) som også stråler til håndleddet.. Er jo ikke 100 % sikker på at smertene er muskulære, men regner med det..
forum88 Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #2 Skrevet 2. juni 2012 Ingen råd eller hjelp? Er så slitsomt og vondt..
forum88 Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 2. juni 2012 Kan også nevne at hånden min er iiiiiskald, begge er kalde (har ofte veldig kalde hender) men den venstre er værst.. (er venstre skulder osv jeg sliter med.. )
Supraspinatus Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 Jeg går ut i fra at du fortalte kiropraktoren din om dette da du var der og at h*n ikke kunne hjelpe. Jeg synes da dette høres ut som en oppgave for din fastlege. Om vedkommende ikke har kompetanse til å finne det ut kan h*n henvise til spesialist.
forum88 Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 2. juni 2012 Jeg har fortalt kiropraktoren om smertene og plagene mine. Fastlegen min sier bare jeg skal gå mer turer.. Har tatt MR, den viste ingenting av skuldere, kun litt lite(?) veske i nakkevirvlene eller noe slikt, ikke noe av stor betydning.. Det er ikke vanlig å ha det slik, har slitt i mange månder nå, gått på mange forskjellige behandlinger. SLik som det er nå er det ganske så gale.. Orker ikke ha det slik, sliter på alt! Ingen "Kjerringråd" eller noe for å bedre smerten??
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #6 Skrevet 2. juni 2012 Forsøk akupunktur. Søk litt rundt på nettet etter noen i ditt nærområde og ring på mandag morgen. Helt utrolig hvor mye det hjelper med triggerpunktakunpunktur. Det tvinger musklene til å slappe av. Er du overvektig siden legen sier at du bare skal gå mer tur? Utrolig frekk avfeiing. Jeg ville vurdert å bytte fastlege, evt spandert på meg en time hos privatlege. Kan være du har noe betennelse som du kunne fått litt medisin mot. Av kjerringråd vil jeg anbefale deg å holde området varmt og forsøke å tøye litt forsiktig.
forum88 Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 2. juni 2012 Forsøk akupunktur. Søk litt rundt på nettet etter noen i ditt nærområde og ring på mandag morgen. Helt utrolig hvor mye det hjelper med triggerpunktakunpunktur. Det tvinger musklene til å slappe av. Er du overvektig siden legen sier at du bare skal gå mer tur? Utrolig frekk avfeiing. Jeg ville vurdert å bytte fastlege, evt spandert på meg en time hos privatlege. Kan være du har noe betennelse som du kunne fått litt medisin mot. Av kjerringråd vil jeg anbefale deg å holde området varmt og forsøke å tøye litt forsiktig. Har prøvd akupunktur mot migrenene og knesmerter før, uten hell, så er litt skeptisk.. Jeg er normalvektig, så er ikke noe slikt han mener, han sier jeg må gå tur med "armene hengende" slik at jeg får bevegelse i skulderen.. Jeg har hatt betennelse, kan være jeg har det nå og, er mye varm på området, har også vært hoven..
forum88 Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #8 Skrevet 2. juni 2012 Forresten, er dte noen som vet hvordan jeg egentlig kan vite sikkert at det er muskulært? Kanskje et dumt spørsmål...?
Minya Skrevet 2. juni 2012 #9 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Du kan lett sjekke om det er muskulært ved å tøye og bøye og strekke deg i forskjellige retninger. Kjenner du at muskulaturen er stiv og jævlig og at det hjelper litt å bøye og tøye, er det veldig ofte muskulært. Synes nesten det høres ut som du har stressrelaterte muskellåsninger eller en vedvarende senebetennelse i skulderpartiet. Det er ikke uvanlig med stressvondt i rygg/nakke/armer ved eksamenslesing ihvertfall. Jeg anbefaler deg å ta et par yogatimer ved ditt lokale treningssenter (om du allerede har medlemskap er det jo helt gratis) og kjøpe deg en yogamatte så du kan gjøre noen øvelser hjemme på stuegulvet. Det kan hjelpe mot de akutte smertene, så kan du heller ta kontakt med en manuellterapeut om det ikke blir noe bedre. Endret 2. juni 2012 av Minya
forum88 Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #10 Skrevet 2. juni 2012 Du kan lett sjekke om det er muskulært ved å tøye og bøye og strekke deg i forskjellige retninger. Kjenner du at muskulaturen er stiv og jævlig og at det hjelper litt å bøye og tøye, er det veldig ofte muskulært. Synes nesten det høres ut som du har stressrelaterte muskellåsninger eller en vedvarende senebetennelse i skulderpartiet. Det er ikke uvanlig med stressvondt i rygg/nakke/armer ved eksamenslesing ihvertfall. Jeg anbefaler deg å ta et par yogatimer ved ditt lokale treningssenter (om du allerede har medlemskap er det jo helt gratis) og kjøpe deg en yogamatte så du kan gjøre noen øvelser hjemme på stuegulvet. Det kan hjelpe mot de akutte smertene, så kan du heller ta kontakt med en manuellterapeut om det ikke blir noe bedre. Jeg har hatt det i flere måneder nå, så er mer enn eksamenslesingen:( Er ikke bare lette muskulære smerter heller, det sitter dypt og "godt".. Å tøye og strekke hjelper ikke, smørrer på muskelrub flere ganger daglig uten særlig effekt.. Jeg var på legevakten for 2 mnd siden for hadde så vondt, fikk predniselon (kortesontabletter) og ble sykemeldt.(hadde gått på voltaren uten effekt) Legen trodde det var senebetennelse. Kortisontablettene hadde heller ingen virkning. Ville ikke det virket om det var senebetennelse? Jeg tørr ikke begynne å trene før etter eksamen itilfelle jeg gjør noe feil som forverrer alt..
forum88 Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #11 Skrevet 2. juni 2012 PS: det rare er at smertene er på venstre side, mens jeg er høyrehendt.. Har hatt betennelse i skulder, hoven og varm, tror jeg er litt betennt nå å uten at jeg vet sikkert..
Minya Skrevet 2. juni 2012 #12 Skrevet 2. juni 2012 Kortison funker ikke nødvendigvis ved senebetennelse, det kommer ofte litt an på betennelsens natur. Langt svar er sendt i PM.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #13 Skrevet 2. juni 2012 PS: det rare er at smertene er på venstre side, mens jeg er høyrehendt.. Har hatt betennelse i skulder, hoven og varm, tror jeg er litt betennt nå å uten at jeg vet sikkert.. Samme her! Er høyrehendt, men har absolutt mest vondt på venstre side av kroppen (skulder, arm, rygg). Aldri skjønt hvorfor.
Minya Skrevet 2. juni 2012 #14 Skrevet 2. juni 2012 Samme her! Er høyrehendt, men har absolutt mest vondt på venstre side av kroppen (skulder, arm, rygg). Aldri skjønt hvorfor. Det har ofte noe med overkompensering å gjøre. Har man vondt i en muskel ett sted i kroppen, bruker man helst ikke den muskelen, og bruker da plutselig andre muskler man ikke skulle brukt, eller vanligvis ikke bruker i den situasjonen det oppstår. Derfor blir den andre muskelen også vond. Som et billedlig eksempel kan jeg nevne skulderveske, eller bærepose. Når du går og bærer noe på skulderen eller med den ene hånda, bøyer du automatisk kroppen mot den siden som ikke bærer noe. Da kompenserer du for vekten du bærer på den ene siden, og samtidig overkompenserer du med ryggsøylen og kan ende opp med vondt i den lange ryggmuskelen på den siden av kroppen du ikke bar noe. (om noen skjønte den sammenligningen, jeg er litt trøtt og blir dårlig på å forklare ting )
Snop Skrevet 3. juni 2012 #15 Skrevet 3. juni 2012 Har du varmeputer? De synes jeg hjelper veldig når jeg har vondt i ryggen under eksamenslesingen. Jeg har en elektrisk som er veldig god. Ellers er det smertestillende, varme dusjer, minst mulig stress og litt bevegelse som hjelper for min del. Kanskje du kan be legen din om å få noen smertestillende på resept nå før eksamen?
forum88 Skrevet 6. juni 2012 Forfatter #16 Skrevet 6. juni 2012 Varmeputer hjelper ikke.. Er ikke snakk om små muskelsmerter, sitter mye dypere enn det desverre.. Driver å smørrer med muskelrud, men virker vel egentlig ikke det heller.. Burde vel få smertestillende, men liker ikke å ta det så mye.. Har ringt rundt til forskjellige manuellterapauter, ser ut som de fleste har 2 månder eller mer ventetid Alt for lenge å vente.... Vanskelig å ikke stresse midt i eksamenstiden, men prøver å la vær:)
forum88 Skrevet 6. juni 2012 Forfatter #17 Skrevet 6. juni 2012 Nå har det gått ut i hånden også.. Merkelig, nesten små nummen følelse i hånden/fingrene.. Ikke så kjekt å skrive notater på pc da..
Minya Skrevet 6. juni 2012 #18 Skrevet 6. juni 2012 Du har nok en muskelknute eller fem som har dratt med seg en nerve inn i faenskapet. Har du noen i nærheten som kan hjelpe deg å massere litt og skvise ut et par muskelknuter innunder skuldrene, hjelper det ihvertfall på kort sikt.
forum88 Skrevet 6. juni 2012 Forfatter #19 Skrevet 6. juni 2012 Er ingen her med meg de neste dagene desverre:( Men de gangene jeg har blitt massert skikkelig for å løsne opp knutene, har smertene blitt verre.. Akkurat som om det trigger det.. Lurer på om jeg skal ringe legen i morgen, få en time og be han henvise meg videre.. Hva er best å bli hevist til da? Ortoped, nevrolog? Hva egner seg til mine plager.. Vil noen skal undersøke meg skikkelig, er så mye og så gale nå..
Minya Skrevet 6. juni 2012 #20 Skrevet 6. juni 2012 Hva er best å bli hevist til da? Ortoped, nevrolog? Hva egner seg til mine plager.. Vil noen skal undersøke meg skikkelig, er så mye og så gale nå.. Snakk ordentlig med legen og fortell om alle symptomer, smerter og bevegelsesplager, ikke utelat noenting, ikke engang om du har fått vondt i lillefingeren om du gikk gjennom en dør. Ta med ALT. Så kan legen finne ut av hvilke instanser du er mest nøden for. Selv om manuellterapeut har ventetid i ditt område, sett deg opp for en time likevel. Det skader ikke å ha en time i bakhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå