Gå til innhold

Bittesmå insekter i leiligheten...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen bittesmå insekter i leiligheten som jeg ikke helt vet hva er. De er brune/sorte, kanskje noen få millimeter lange og kryper rundt. Tror de kan fly også... Finner de både på bad, soverom, kjøkken og i stue. Er ikke så mange, men ser kanskje en eller to hver dag.

Bor i betongblokk...

Noen som har en anelse om hva det kan være for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, tror ikke det er det. Ser vel egentlig kanskje ut som støvlus, men de er mørkere i fargen... Får prøve å fange en og få tatt bilde av den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkre/dråpedyr, kanskje? Aner ikke hva folk flest kaller dem.

Endret av Miah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Sølvkre/dråpedyr, kanskje? Aner ikke hva folk flest kaller dem.

Men de er jo ganske store igjen?

Bor du i kjeller? Er det fuktig der du bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sølvkre, nei. Tror heller ikke det er veggdyr, disse jeg har er for små til det. De er ikke mer enn 1-2 mm lange, kanskje 0.5-1 mm brede. Når jeg finner dem ligger det som regel en i vasken, og så har vi hatt noen under senga.

De er mørkebrune/sorte, kan ikke se noe "følehår" på dem, og de kryper bortover og hopper/flyr litt.

Ser ut som bittesmå biller av noe slag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Oslo? Jeg har hatt såkalte "vestkantbiller" i leiligheten min (5. etg). De er små og brune, som du beskriver. Visstnok vanlig i gamle blokker i hovedstaden. Tror de egentlig heter brun pelsbille, som jeg ser en annen her har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh gud, pelsbillehelvete.

Sleit med dem i bygården ved Kiellands plass, og fy fader hvor jeg sloss om å bli kvitt dem.

De kommer først utenfra og finner veien inn gjennom vinduer og ventiler og migrerer gjerne mellom leilighetene så når de først har kommet er det et rent helvete å bli kvitt dem.

De (larvene når billene får billebarn) eter ull og bomull, du ser det fort ved at du plutselig har bittebittesmå hull i klærne som du ikke skjønner hvor kommer fra. Så leit etter dem i undertøyskuffen, evt nederst i kommoder med klær og tekstiler, kontroller at evt bunader eller dyre kjoler og festklær ikke har blitt knasket på og støvsug og kast støvsugerposen når du finner ut hvor de har holdt seg.

Klarte selv å finne ut hvor jævlene hadde holdt hus da jeg oppdaget at den gode gamle ullbolen min hadde blitt helsetrøye :kjefte:

Dro ut ALT som lå i den kommoden, snudde skuffene og gikk omtrent over med lupe for å finne alle sammen.

Jeg så ikke noe til dem etter det, helt til sommeren kom og de sneik seg inn vinduene igjen.

Ble kvitt dem helt først når jeg flyttet, da jeg støvsugde ALT før det ble pakket ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Hva er pelsbille for noe? Jeg leter også etter info om sort/brun/sort bille, liten, oval. IKKE BANANFLUE! :P



Anonymous poster hash: 10691...339
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersnella

Syns dette høres ut som støvlus, de finnes i forskjellige varianter. De lever der det er fuktig gjerne i kjellere, bad osv. Prøv å støvsug ofte og ikke bruk mye vann når du vasker, da trives de ekstra godt. De er vel ( tror jeg) ikke farlig i seg selv, men de indikerer at det kanskje ikke er et så sunt hus/leilighet med mye fukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tilfeldigvis i kjøkkenskap og slike steder?



Anonymous poster hash: a3bfc...1d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er pelsbille for noe? Jeg leter også etter info om sort/brun/sort bille, liten, oval. IKKE BANANFLUE! :P

Anonymous poster hash: 10691...339

Fleskebille/fleskeklanner? Google dem :-) Ufarlige, men lite trivelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe som ligner, ser ut som små linfrø i grunnen. Befinner seg bare i karmen på kjøkkenvinduet, beveger seg aldri lenger inn på kjøkkenet (selv om benken er rett under vinduet). Ser ut som om de legger seg i vinduskarmen for å dø... Noen som vet hva det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke melbiller da? Bodde et sted som student der det var melbiller i det innebygde kjøkkenskapet, de var helt umulige å bli kvitt.

Etter et år var jeg blitt så vant til å se dem at jeg sluttet å bry meg. Rutinen hver gang jeg skulle skjære brød, var at jeg dunket brødet mot skjærebrettet først, slik at billene falt ut.

Melbiller ligner på linfrø. Og de dør hele tiden av seg selv og blir liggende igjen på steder der de er lette å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trodd det, men de finner aldri veien til skap og skuffer, heller ikke til kjøkkenbenken der det ligger smuler støtt og stadig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...