Gå til innhold

Når nerdeinteresser skaper problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

En kvinne som heter Alyssa Bereznak blogget om hennes opplevelse med Okcupid, og hvordan hun møtte en mann som virket ok, men som viste seg å være en nerd! (omgwtfbbq)

My Brief OkCupid Affair With a World Champion Magic: The Gathering Player

Kanskje jeg har litt lite peiling på hva som er sosialt akseptert og slikt, for jeg trodde slike holdninger var mer vanlig blandt tenåringsjenter.

Jon Finkel har en fritidsinteresse som han har mestret til et punkt hvor han ble verdensmester og tjente penger, og man skulle kanskje tro at noen ville sett på det som suksess, men det blir slått ned som nok en patetisk nerdeting.

Alyssa Bereznak mener at menn må være mer ærlige om slike interesser, så hun kan plukke bort nerder og velge "normale" menn. Må si jeg blir litt oppgitt, og vet ikke helt hvor ærlig jeg bør være om slike interesser. Selv spiller jeg Magic en sjelden gang, og har andre interesser som kvinner sikkert synes er veldig barnslige eller patetiske.

Endret av Giant Robot
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hahah, hennes tap. Jeg har alltid foretrukket menn "nerdeinteresser"(som jo kan være så mangt) fremfor for eksempel fotballidioter.

Nå sier jeg ikke at alle som liker fotball er idioter heller altså, men regner med at folk skjønner hva jeg mener med den stereoytpien.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt den mannen anyday.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En kvinne som heter Alyssa Bereznak blogget om hennes opplevelse med Okcupid, og hvordan hun møtte en mann som virket ok, men som viste seg å være en nerd! (omgwtfbbq)

My Brief OkCupid Affair With a World Champion Magic: The Gathering Player

Kanskje jeg har litt lite peiling på hva som er sosialt akseptert og slikt, for jeg trodde slike holdninger var mer vanlig blandt tenåringsjenter.

Jon Finkel har en fritidsinteresse som han har mestret til et punkt hvor han ble verdensmester og tjente penger, og man skulle kanskje tro at noen ville sett på det som suksess, men det blir slått ned som nok en patetisk nerdeting.

Alyssa Bereznak mener at menn må være mer ærlige om slike interesser, så hun kan plukke bort nerder og velge "normale" menn. Må si jeg blir litt oppgitt, og vet ikke helt hvor ærlig jeg bør være om slike interesser. Selv spiller jeg Magic en sjelden gang, og har andre interesser som kvinner sikkert synes er veldig barnslige eller patetiske.

Helt topp med "nerde-interesser". Men det som er skummelt er hvis denne interessen tar overhånd. Med en gang lønnen kommer inn, så er det ned på Outland og bruke opp alle pengene sine. Jeg har noen eksempler på studiekamerater som ikke greier å betale alle sine "faste" utgifter fordi de har brukt disse på denne månedens anime eller tegneserier.

Itillegg så har du all tiden en slik interesse kan ta opp. Her er vel WOW det klassiske eksempelet.

• Liker 3
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Hun reagerer på at han spiller Magic, ikke på at han tar henne med for å se et stykke basert på en kannibal? Den siste skulle jeg forstått, det er jo ikke alle som liker den slags.

Og AB over her, Jon Finkel har nok inntekter til å ikke bruke opp alt på en shoppingtur ;)

• Liker 1
Skrevet

Heller Jon Finkel enn en fotballidiot. Seriøst.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg holdt på med en fyr som gamet hele tiden (et eller annet space spill) og hadde en veeldig spesiell hobby som gikk ut på å - bokstavelig talt - leke med forskjellige figurer et par ganger i året sammen med likesinnede. Det er ikke den verste interessen i seg selv, men han fyren her var helt utrolig tilbakestående på det sosiale plan. Jeg klarte så vidt å snakke sammen med han om ulike ting, han var så til de grader sjenert.

Derfor har jeg lovet meg selv at jeg ALDRI skal holde på med noen med slike interesser, fordi fordommene ser ut til å stemme, og ofte er det dessverre slik at hvis han gamer, er han også sjenert/stygg/mangler sosiale antenner. Gaming blir da en del av en større og socially awkward pakke.

Gjelder ikke alle selvfølgelig.

Skrevet

Jeg er så glad at min samboer er geek, for jeg er geek selv. Faktisk er jeg den største geeken. ;)

Jeg synes det er synd at man fortsatt blir stigmatisert om man har "nerdeinteresser". Stereoptypien om den kvisete tenåringen som sitter på gutterommet uten sosiale antenner lever dessverre enda i beste velgående hos noen.

• Liker 1
Skrevet

Alle mennesker har "nerdeinteresser", det har bare blitt et begrep at alle som liker film, spill og tegneserier er nedrer. Er man sportsidiot eller elsker å shoppe er dette tydligvis helt vanlige sunne hobbier som er allment akseptert... make sense?!

• Liker 2
Gjest Lurifix
Skrevet

Indoktrinert av amerikanske tv-serier og filmer.

Gjest Janus
Skrevet

Hvem bryr seg om hva en tilfeldig høns mener?

:)

• Liker 1
Skrevet

Det er morsomt det du sier der, for om noen vier livet sitt til f.eks. musikk eller kunst og de når "toppen", da er det greit, men de som driver med "nerdeting" de er bare "sååå barnslige".

Blir irritert av dette, og at hun dama i tillegg vil prøve å luke vekk nerdene viser jo bare hvor innsnevret hennes syn på mennesker er, for man burde være åpen mot alle mennesker!

• Liker 1
Gjest blackbird
Skrevet

hva er nerdeinteresser?

datamaskiner??

personlig så tror jeg ikke jeg har nerde-interesser.

jeg er ikke så interessert i data, eller tunneler, eller andre emner som har en veldig liten interessegruppe.

Skrevet

hva er nerdeinteresser?

datamaskiner??

jeg er ikke så interessert i data, eller tunneler, eller andre emner som har en veldig liten interessegruppe.

Det er klart nerdeinteresser kan være så mangt. I dette eksempelet var det et kortspill. Spill blir fort sett på som nerdete, selv om veldig mange normale mennesker spiller nå.

Datamaskiner er en tradisjonell nerde-interesse. Om en person er veldig opptatt av tunneler ville jeg kanskje kalt det tunnel-entusiast? Det er ikke nødvendigvis så nerdete, heller en sjelden interesse.

Noen av mine nerdeinteresser inkluderer spill av diverse typer (kortspill, brettspill, penn & papir rollespill, videospill) samt science fiction og fantasy bøker og filmer. Dette er ikke ting jeg får gjort så veldig ofte, det er bare ting jeg sysler med når jeg har ledig tid, men når folk får vite at man er nerd, så tror de det er alt den personen driver med eller står for.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en nokså nerdete kvinne, og foretrekker nerdete menn, men innen "nerding" er det også interesser som krasjer mer eller mindre med mine egne prioriteringer og hmm, verdier kanskje. For eksempel ble jeg ganske lei av eksens tildels overdrevne pc-spilling.

Dessuten er det jo mange både menn og kvinner som rett og slett ikke er nerdete - derfor vil de ikke har en partner som er det. Er jo bare sånn at man er forskjellige.

Skrevet

Så lenge ikke interesser tar over livet, må det vel gå bra?

Alle mine venner er typisek "nerder", men de lever jo vanlige liv ved siden av. Med familie, venner, jobb/studier og alt annet som følger med. Forskjellen er at de gamer/leser manga/leker med rollefigurdukker/spiller rare kortspill/ser på undergrunnsfilmer/kler seg ut i stedet for å se på fotball/gå på ski/whatnot.

Flere av disse er i stand til å både pleie sine nerdeinteresser, og være friluftsmennesker.

Men dette er mennesker med moderat nerdeinteresse. Jeg har et par ganger havnet på samme fest med skikkelige nerder (bla. de som henger utenfor Outland). Og Jesus christ, snakk om å leve i sin egen verden!

Nå er det for det meste de skikkelige Japan-nerdene eg har skumpet borti, og der er det så mye rart at jeg blir flau.

• Liker 1
Skrevet

*host*nick*host*avatar*host*

...beklager, tror jeg fikk noe i halsen...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt topp med "nerde-interesser". Men det som er skummelt er hvis denne interessen tar overhånd. Med en gang lønnen kommer inn, så er det ned på Outland og bruke opp alle pengene sine. Jeg har noen eksempler på studiekamerater som ikke greier å betale alle sine "faste" utgifter fordi de har brukt disse på denne månedens anime eller tegneserier.

men det har vel strengt tatt mer å gjøre med mangel på impulskontroll og dårlig økonomisk styring enn å ha nerdete interesser? Det er nok av folk som blåser alle pengene sine på Louis Vitton-vesker, bilutstyr, fotballting, interiør eller champagne og som sliter med å betale husleia etterpå.

Gjest blackbird
Skrevet

de interessene jeg har er ting som mange er interessert i men så er det også ting som jeg ikke snakker så mye om fordi jeg ennå er i en fase der jeg ønsker å lære om de tingene før jeg føler at jeg kan nok til å snakke om det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holdt på med en fyr som gamet hele tiden (et eller annet space spill) og hadde en veeldig spesiell hobby som gikk ut på å - bokstavelig talt - leke med forskjellige figurer et par ganger i året sammen med likesinnede. Det er ikke den verste interessen i seg selv, men han fyren her var helt utrolig tilbakestående på det sosiale plan. Jeg klarte så vidt å snakke sammen med han om ulike ting, han var så til de grader sjenert.

Derfor har jeg lovet meg selv at jeg ALDRI skal holde på med noen med slike interesser, fordi fordommene ser ut til å stemme, og ofte er det dessverre slik at hvis han gamer, er han også sjenert/stygg/mangler sosiale antenner. Gaming blir da en del av en større og socially awkward pakke.

Gjelder ikke alle selvfølgelig.

Og denne konklusjonen trekker du etter å ha datet en fyr som var sånn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...