Gå til innhold

Det praktiske rundt det å bytte etternavn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte et navneendringsskjema sammen med resten av papirene til skattekontoret. Der skrev jeg at jeg vedlegger "erklæring fra brudefolkene...", men jeg vet jo ikke om folkeregisteret mottok dette papiret også eller om skattekontoret ville ha dette selv.

For man må jo egentlig ha med vielsespapirer for å endre etternavnet. Det er jo ikke mulig for meg enda, siden vi ikke har giftet oss enda.

En ting jeg lurer på er om du fikk noe bekreftelse på at navneendringen vil bli godkjent, eller om du bare ventet og fikk en bekreftelse etter bryllupet? I såfall, hvor lang tid etter bryllupet fikk du den/var etternavnet endret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du sender inn erklæring fra brudefolk osv sammen med navneendringsskjema, så ordner dette seg.

Man pleier få bekreftelse, slik at man kan dokumentere navneendringen.

(Hvis du får tilsendt prøvingsattesten hjem kan du se om navnet ditt er endret på denne. Prøvingsattesten danner grunnlag for midlertidig vigselsattest). I etterkant av bryllupet vil du få vigselsattest, sannsynligvis står det nye navnet ditt her. Send en mail eller ring hvis du ikke mottar noen bekreftelse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte et navneendringsskjema sammen med resten av papirene til skattekontoret. Der skrev jeg at jeg vedlegger "erklæring fra brudefolkene...", men jeg vet jo ikke om folkeregisteret mottok dette papiret også eller om skattekontoret ville ha dette selv.

For man må jo egentlig ha med vielsespapirer for å endre etternavnet. Det er jo ikke mulig for meg enda, siden vi ikke har giftet oss enda.

En ting jeg lurer på er om du fikk noe bekreftelse på at navneendringen vil bli godkjent, eller om du bare ventet og fikk en bekreftelse etter bryllupet? I såfall, hvor lang tid etter bryllupet fikk du den/var etternavnet endret?

Jeg er ganske skråsikker på at man ikke behøver å være gift for å bytte etternavnet (eller noen av navnene), så du kan også sende inn papirene og få det nye etternavnet før du har giftet deg :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for svar :)

Skrevet

Jeg er ganske skråsikker på at man ikke behøver å være gift for å bytte etternavnet (eller noen av navnene), så du kan også sende inn papirene og få det nye etternavnet før du har giftet deg :-)

Ja, i de fleste tilfeller er det sånn. Men jeg får ikke gjort det, fordi at det er under 200 i Norge som har det etternavnet jeg skal ta. Og da må du ha en tilknytning for å ta det, som f.eks. ekteskap. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet etternavn for rundt 2,5 år siden, til det samme som samboeren min og barnet mitt (for den gangen var jeg overbevist om at vi aldri kom til å bli gift, siden samboeren min var veldig klar på det). Han har også et sjelden etternavn (det er under 50 som heter det samme), og alt jeg trengte var hans signatur på at han "godkjenner" at jeg skifter til hans navn, samt at han bekreftet at vi er samboere. Så man trenger faktisk ikke gifte seg for å få lov til å ta et sjeldent etternavn heller.

Nå har samboeren brått snudd på flisa, og vi skal gifte oss allikevel, men det er en helt annen historie. Ganske komisk egentlig, for jeg vil tro vi får noen reaksjoner når vi skal gifte oss, og begge har samme sjeldne etternavn :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Så flott da, gratulerer så mye! :klemmer:

TS

AnonymBruker
Skrevet

Så flott da, gratulerer så mye! :klemmer:

TS

Tusen takk! :klemmer:

Og gratulerer til deg også, med nært forestående :jepp::bryllup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...