AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #1 Skrevet 2. juni 2012 Hvorfor er så mange nordmenn så sure når de er ute? I dag var jeg på et kjøpesenter og letet etter toalett så jeg spurte en tilfeldig mann om han visste hvor toalettet var og han svarte noe sånt som "vet da vel for f ikke jeg vel, ser det ut som jeg jober her", så gikk han. Har skjedd flere ganger dette her at hvis jeg spør fremmede om noe så blir de ofte sure. Jeg spør på en helt vanlig og høffelig måte. Hvorfor er det sånn? Er man i andre land så får man jo en langt bedre behandling synes jeg.
QueenK Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 Personlig synes jeg nordmenn generellt kan være noe surere, ubehjelpeligere og mer inneslutta enn andre folkeslag. Har reist en del å merker at "atmosfæren" gjerne er litt surere her til lands men alikevel synes jeg ikke nordmenn er mest sure av oss alle egentlig.. Komme vel an på hvilket som helst humør hver enkelt person er i å jeg synes ikke aaaalle nordmenn er av de sureste folkeslagene, du spurte nok bare en mann som hadde en dårlig dag:p 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #3 Skrevet 2. juni 2012 Litt enig med ts jeg. Det norske folkeslag er litt av denne "bedreviter"-typen som ikke gidder å hjelpe til med mindre de får noe igjen av det selv. Det finner derimot nordmenn med totalt motsatt holdning. Vi er vel bare vant med å bli vartet opp og være overlegen? 2
Violen Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 Har lagt merke til det samme som deg, men aner ikke hvorfor det er sånn. Merket det spesielt godt etter et lengre opphold i utlandet, da jeg tydelig så en forskjell da jeg kom hjem igjen.
Calypso Skrevet 2. juni 2012 #5 Skrevet 2. juni 2012 Hadde aldri tenkt over dette før men som Violen sier så merket jeg det veldig godt når jeg hadde vært i utlandet en stund.. når jeg trillet rundt med koffertene mine på togstasjonen der jeg var på ferie så unnskyldte folk seg hvis de måtte forbi meg og jeg unnskyldte meg tilbake hvis jeg stod i veien og så videre, når jeg kom til Oslo S på vei hjem så fikk jeg høre mye "FLØTT DEG!!" og lignende og da hadde jeg ikke kommet borti folk eller vært i veien engang. Husker forresten en gang når jeg pantet flasker og ble ferdig så snudde jeg meg og sa til damen som skulle pante etter meg at "nå ble det din tur!" mens jeg smilte litt og hun så på meg som om jeg hadde sagt "nå skal jeg bite av deg øret!", jeez...
Papirbit Skrevet 2. juni 2012 #6 Skrevet 2. juni 2012 Jeg merker at folk er sinte, så blir jeg påvirket. Dytter, kjefter, stønner, sukker, klager og irrtiasjons nivået stiger og stiger, så kommer de 13 åringene som er kjempesinte fordi livet deres er ødlagt fordi de ikke får kjøpte Burn av mamma og stirrer stygt på meg Virker også som om folk blir forskrekket hvis du snakker til dem, de kommer seg ut av sin lille sinte boble. Men igår så jeg den søteste gamle mannen,som slet med å både åpne døren,gå og holde posene,så jeg hjalp han og vi tok oss en prat...Alltid noen som er hyggelige ute 1
Siggen! Skrevet 2. juni 2012 #7 Skrevet 2. juni 2012 Jeg er faktisk uenig. Er enig i at noen kan VIRKE litt sure, men når jeg stopper noen tilfeldig for å spørre etter toalett, eller noe annet så synes jeg de fleste er hyggelige og blide. Men noen er bare surpomper 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #8 Skrevet 2. juni 2012 Jeg er faktisk uenig. Er enig i at noen kan VIRKE litt sure, men når jeg stopper noen tilfeldig for å spørre etter toalett, eller noe annet så synes jeg de fleste er hyggelige og blide. Men noen er bare surpomper Siden jeg kommer fra utlandet, får jeg ofte besøk av familie medlemmer i sommerferier, og de undrer seg alltid over hvorfor nordmenn er så chille og blide hele tiden.. 3
Mynona Skrevet 2. juni 2012 #9 Skrevet 2. juni 2012 Har bare opplevd å få en sur kommentar en gang jeg. Da fikk jeg kjeft av en gubbe fordi jeg brukte for lang tid til å velge meg en is. 10 sekunder. Selv om jeg sa at han ikke trengte flytte seg, for jeg visste ikke hva jeg skulle ha enda. Møkkamann! Men det er også eneste gang. Og jeg spør ofte fremmede folk om ting. Jeg roter meg bort stadig vekk, så spør ofte om veien. Og synes faktisk folk er VELDIG hjelpsomme. Folk vil jo gjerne hjelpe selv om de ikke aner hvilken vei jeg skal ta. Blir stående lenge og tenke og tro at jeg skal til høyre der borte osv osv.. selv om de ikke er sikre. Har til og med opplevd en som drop fram mobilen for å finne ut på gps. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #10 Skrevet 2. juni 2012 Jeg opplever sjeldent sure folk, heldigvis! Men jeg ble litt overrasket da jeg snakket med noen svenske bekjente (som bor i Sverige). Jeg mente at svensker var så mye hyggeligere og søtere enn nordmenn, og at svensk er så koselig og søtt språk, og at svensker høres så glade og snille ut på måten de prater. De mente helt motsatt av meg! De elsket å besøke Norge, for nordmenn er så hyggelige. Og norsk er neimen ikke så hardt som jeg mente det var. De mente at norsk var supersøtt og at man virker så glad når man prater Man har jaggu forskjellig syn på ting!
Mynona Skrevet 2. juni 2012 #11 Skrevet 2. juni 2012 Jeg synes norsk er så monotont, men har hørt av en eller annen (husker ikke hvem eller nasjonaliteten, kanskje det var på TV) at han synes det hørtes ut som vi sang når vi pratet. :gjeiper:
Gjest Peaches Skrevet 2. juni 2012 #12 Skrevet 2. juni 2012 jeg pleier å få hyggelige svar når jeg spør fremmede om noe. 5
jabx Skrevet 2. juni 2012 #13 Skrevet 2. juni 2012 Synes folk generelt er høflige jeg. Kan det ha noe med hvordan man henvender seg til dem? 3
Calypso Skrevet 2. juni 2012 #14 Skrevet 2. juni 2012 Synes folk generelt er høflige jeg. Kan det ha noe med hvordan man henvender seg til dem? Det er godt mulig, men for meg er det veldig viktig å fremstå som høflig så da forstår jeg ikke hvorfor folk av og til er så fiendtlig innstilte til meg. Kan hende det er alle tatoveringene, ikke vet jeg, men folk pleier som regel å bli hyggeligere når de innser at jeg ikke er en heks som skal forbanne dem så jeg skal ikke klage.
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 2. juni 2012 #15 Skrevet 2. juni 2012 Jeg er uenig! Jeg synes de er like sure/blide/fornøyde/gretne overalt. Utenom det synes jeg ikke folk er så så sure, de fleste smiler og er hjelpsomme. Sør-franskmenn, derimot! Sure og gretne, utenom hvis det er en dyr butikk eller en dyr restaurant. 1
Zinnia Skrevet 3. juni 2012 #16 Skrevet 3. juni 2012 Hm, jeg synes også at mange kan virke litt sure og avvisende, men hvis jeg likevel spør om noe, er de aller aller fleste mye hyggeligere enn det først så ut som :gjeiper: Og jeg vet jeg kan være sånn selv og, hvis jeg går rundt i mine egne tanker så kan jeg se ganske alvorlig ut, men jeg synes det bare er hyggelig om noen spør meg om noe, så sikkert flere som har hatt samme opplevelse med meg Når det er sagt synes jeg Oslo skiller seg litt ut, der har det krevd mer å finne de hyggelige menneskene hvis jeg må spørre om noe... Og av og til kan nok ens egen holdning slå ut også, hvis jeg er blid og sikker i min sak får jeg bare positivt tilbake, men hvis jeg fremdeles er blid men litt for sånn "Du, jeg lurte på om du kanskje muligens kunne vise meg hvor .... osv", da er ikke folk like imøtekommende selv om man er hyggelig. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #17 Skrevet 3. juni 2012 synes det er ulikt, min erfaring er at folk er mye hyggeligere andre steder i landet enn i Oslo, der kan jo ikke folk oppføre seg 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #18 Skrevet 3. juni 2012 Tror det er forskjell på de ulike landsdelene, fylkene og kommunene. Oslo f.eks, der tror jeg ikke folk er like høflige som de er i.. Bodø f.eks.
Mynona Skrevet 3. juni 2012 #19 Skrevet 3. juni 2012 Det er fler som mener folk ikke er høflige i Oslo, så må bare legge til at alle mine hyggelige og hjelpsomme møter er fra Oslo... Har bare opplevd å få en sur kommentar en gang jeg. Da fikk jeg kjeft av en gubbe fordi jeg brukte for lang tid til å velge meg en is. 10 sekunder. Selv om jeg sa at han ikke trengte flytte seg, for jeg visste ikke hva jeg skulle ha enda. Møkkamann! Men det er også eneste gang. Og jeg spør ofte fremmede folk om ting. Jeg roter meg bort stadig vekk, så spør ofte om veien. Og synes faktisk folk er VELDIG hjelpsomme. Folk vil jo gjerne hjelpe selv om de ikke aner hvilken vei jeg skal ta. Blir stående lenge og tenke og tro at jeg skal til høyre der borte osv osv.. selv om de ikke er sikre. Har til og med opplevd en som drop fram mobilen for å finne ut på gps.
Gjest Nenya82 Skrevet 3. juni 2012 #20 Skrevet 3. juni 2012 Det eneste jeg merket forskjell på etter et opphold i utlandet var at folk der generelt var mye mer imøtekommende.Folk sa hei selv om de bare hadde møtt meg en gang,på butikken sa de hei og spurte hvordan det gikk uansett hvem du var og hvordan du så ut og folk var ikke så redd for å ta kontakt.Så jeg merket forskjell på mange måter når jeg kom hjem igjen. Tror også at mange nordmenn kanskje virker sure,men når du spør dem om noe så er som regel de fleste høflige,vennlige og hjelpsomme. Men for eksempel når jeg har vært i Spania og Frankrike så syns jeg de ofte virker sure,og mange som jobber i butikker sier ikke hei og bare ser surt på deg.Nesten så jeg lurer på om de hater turister eller noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå