Gå til innhold

Protein shakes,protein barer,er det noe en som spiser et vanlig kosthold og trener 3 ganger i uken trenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest litt om protein shakes,protein barer osv.,og jeg må si at jeg er ganske så skeptisk til disse produktene.

Ser også at mange bruker dette selv om de kanskje trener 3 ganger i uken,men jeg har alltid forbundet protein shakes med bodybuildere og folk som trener veldig mye,og dermed trenger ekstra proteiner.

Men hva med oss andre da?Trenger man virkelig de ekstra proteinene?

Er det ikke sånn at vi her i vesten allerede får i oss altfor mye proteiner,og ikke er det vel bra å erstatte måltider med shakes osv.?I tillegg inneholder de vel mange syntetiske stoffer som ikke er bra oss?

Virker som mange kjøper disse produktene fordi man tenker at proteiner er bra,men er det ikke sånn at altfor mye proteiner kan gjøre at man legger på seg?

Ja,mange spørsmål her,men jeg lurer litt på hva man skal med disse produktene om man ikke trener masse og spiser et helt normalt kosthold.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tidssone
Skrevet

Nei. Man trenger ikke ekstra proteiner, dersom man har et ok inntak i det daglige kostholdet.

Skrevet

Spørs helt hvordan du trener. Trener du tung styrke (og da mener jeg ikke at du er på et par apparater og løfter noen frimanualer) kan det være hensiktsmessig å ta en shake på disse dagene. Trener du en blanding av kardio og noe styrke slik du føler for akkurat den dagen, er det garantert ikke nødvendig med mindre du er vegetarianer for eksempel.

Proteinshakes inneholder bare proteiner. Syntetiske ting skal du ikke bekymre deg for, kroppen merker ikke forskjell på et syntetisk protein og et autentisk protein. Det er dog autentiske proteiner i kvalitetspulverene. Tilsetningsstoffer er noe annet, men de aller fleste konserveringsmidler i dag har ingen skadelig effekt på kroppen. Det finnes unntak, men disse brukes som oftest i kjøtt for å holde det estetisk "pent".

Og nei; vi får i oss for mye karbohydrater på bekostning av proteininntaket. Proteininntaket bør øke i den vestlige verden. Det samme med sunt fett.

Du kan legge på deg av for mye av alt. Det er klart at dersom du får i deg masse proteiner kroppen ikke har bruk for, vil det omdannes til glukose og lagres som fett. Forskjellen er at de som trener hard styrke vil bruke disse overskuddsproteinene til å restituere og bygge opp muskulaturen. Det er lettere å legge på seg av karbohydrater, da disse har en begrenset arbeidsoppgave i kroppen.

Skrevet

Jeg har lest litt om protein shakes,protein barer osv.,og jeg må si at jeg er ganske så skeptisk til disse produktene.

Ser også at mange bruker dette selv om de kanskje trener 3 ganger i uken,men jeg har alltid forbundet protein shakes med bodybuildere og folk som trener veldig mye,og dermed trenger ekstra proteiner.

Men hva med oss andre da?Trenger man virkelig de ekstra proteinene?

Er det ikke sånn at vi her i vesten allerede får i oss altfor mye proteiner,og ikke er det vel bra å erstatte måltider med shakes osv.?I tillegg inneholder de vel mange syntetiske stoffer som ikke er bra oss?

Virker som mange kjøper disse produktene fordi man tenker at proteiner er bra,men er det ikke sånn at altfor mye proteiner kan gjøre at man legger på seg?

Ja,mange spørsmål her,men jeg lurer litt på hva man skal med disse produktene om man ikke trener masse og spiser et helt normalt kosthold.

Det er helt unødvendig for en mosjonist som trener 3 ganger i uka.

Proteinbarer er for personer som sliter med å gå opp i vekt, for bodybuildere og andre som trener hardt. Proteintilskudd kan også være et alternativ dersom man ikke får i seg proteinholdig mat etter styrketrening.

For vanlige, dødelige holder det fint å spise en vanlig middag eller f.eks egg etter trening.

Skrevet

Jeg studerer ernæringsfysiologi og har fått det prentet inn av ganske mange lærere nå, at det er helt unødvendig med mindre man trener på konkurransenivå.

AnonymBruker
Skrevet

Proteinshake er KUN hensiktsmessig når man trener styrke og ønsker definerte muskler. Det hjelper helt klart på å bygge muskelmasse som igjen øker forbreningen og sørger for at man forbrenner fett og ikke muskler.

Men er man flink til å spise proteinrik mat (egg, kjøtt, fisk, meieri), er dette mer enn godt nok for 99% av oss....

Proteinshaker og -barer er svindyrt, og skal du følge anbefalingene de kommer med (2,5-3,0 kg/ kg kroppsvekt), svir man av tusenvis av kroner i året på dette.

Skrevet

^ Svindyrt? Det er billigere for meg å ta en shake etter trening enn å spise kylling. Blir fort lei av både egg og tunfisk.

Skrevet

Personlig er jeg en flittig bruker av både proteinshakes og proteinbarer, og har ikke annet enn positivt å si om det selv om jeg før var veldig skeptisk. Jeg har merket at jeg får mindre fett på kroppen og mer definerte muskler av å kombinere det med styrketrening, og jeg er relativt liten i størrelsen, så det gjør verken at du legger på deg eller blir seende ut som en "boler" :)

Grunnen til at jeg begynte å bruke det etter trening eller som mellommåltid var rett og slett fordi jeg ikke klarte å få i meg nok proteiner gjennom kosten, både av økonomiske og praktiske årsaker :)

Skrevet

Er vel slik at man skal spise rett etter trening og jeg synes det er mye mer praktisk å drikke en shake enn å kjøpe brød og smøre på og styre når man kommer hjem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Ja,jeg forstår at folk bruker det etter trening,men det jeg ikke forstod var hvorfor så mange som ikke trener spesielt mye bruker dette som mellommåltid og måltidserstatning.

Men tusen takk for svar.Fikk en litt bedre forståelse nå,og har vurdert å kjøpe noe sånt selv til etter trening.Samtidig vil jeg jo ikke erstatte dette med vanlige måltider som jeg innbiller meg er bedre.

Skrevet

Jeg har lagt merke til at alle er av inntrykket at det er viktigere med proteintilskudd etter styrketrening, men det er større behov for proteiner etter langvarig utholdenhetstrening. Muskelnedbrytningen etter et maraton er vesentlig større enn etter en styrkeløftkonkurranse.

For mosjonister er det ingen nødvendighet. Du kan spise vanlig i stedet for. Ferdige shakes er vel såpass utbredt for sin enkelhet og ikke funksjon. Selv om mange tror det er det sistnevnte.

Gjest Grønnblomst
Skrevet

En lærer på fitnesslinja sa at man pisser ut mesteparten, og at proteinshakes bare er tull.

AnonymBruker
Skrevet

jeg trener tung (til jente å være) styrke 3 ganger i uka og min pt (selv om de er omdiskuterte) mente en sjokomelk var midt i blinken etterpå.

Skrevet

jeg trener tung (til jente å være) styrke 3 ganger i uka og min pt (selv om de er omdiskuterte) mente en sjokomelk var midt i blinken etterpå.

Det med sjokolademelk har jeg også hørt og pleier drikke et glass oboy eller litago etter trening. Men lar meg forvirre når jeg leser at "eksperter" sier shakes er tull. Men man skal jo få i seg noe næring etter trening, så hvorfor ikke en shake.. Hender at jeg kjøper disse YT-drikkene. Synes de er gode.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener tung styrke 3 dager i uken, og halvannentimesøkter med kickboksing 3 dager i uken. Jeg tar aldri proteintilskudd. Jeg spiser mat. Jeg skal innta 140 g proteiner daglig. Dette er, helt alvorlig, null problem med helt vanlig mat. En god del dager ender jeg til og med over dette, uten å engang prøve. Salat med en halv kyllingfilet, et par ss cottage cheese og en neve nøtter til lunsj, middag med en kyllingfilet/laksefilet/et par torskefileter/150-200 gram karbonadedeig, et glass melk etter trening, kvelds med kesam/cottage cheese og div frukt og bær, et par skiver med ost/kjøttpålegg/egg f.eks.

Fordelen med proteinshakes er hovedsaklig om man har problemer med å få i seg nok mat, altså at man er mett og ikke orker trøkke nedpå ordentlig mat. Flytende kalorier metter mindre enn fast føde. Noe som igjen burde være en pekepinn til slankerne at proteinshakes ikke er noe man bør innta til fordel for helt vanlig mat... Det er også praktisk å ha med seg en shake i stedet for ordentlig mat om man ikke har tid til å lage noe etter trening.

De aller, aller færreste i vesten sliter med å få i seg nok proteiner. Mangel på proteiner er et u-landsproblem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...