Gå til innhold

Baby på eget rom fra dag 1

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har funnet vanvittig mange tråder hvor dette spørsmålet har blitt stilt, også har alle svarene vært "Nei, vi begynte med dette først etter x antall måneder". Det jeg derfor lurer på her, er om noen faktisk har erfaring med å la babyen sove på eget rom med én gang? :)

Foreldrene mine gjorde dette med broren min og meg, og i følge dem sov hele familien godt fra første dag. De mente at det var det beste med tanke på å få babyen til å sove godt alene fra starten.

Likevel er jeg litt bekymret for å gjennomføre dette selv når vår baby kommer, med tanke på trygghet og sikkerhet. Barnerommet ligger rett ved siden av vårt rom.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ønsker du å prøve på dette når du er usikker på om det er trygt?

Det anbefales jo av helsesøster (og alle andre også) å ha babyen på foreldrerommet den første tiden. Dette fordi at det forebygger krybbedød, da alle sover lettere.

Det er også lettere med nattamming om barnet ligger i samme rom.

Ikke alle babyer er utrygge og vanskelige å legge, noen sover til og med natten gjennom nesten fra starten. De vil, i de fleste tilfeller, være like enkle uansett hvor de legges.

Om du velger å legge babyen på eget rom, så husk for all del å kjøpe en god babycall :)

Skrevet

Jeg skal ikke fortelle deg hva du bør gjøre, for hvert foreldrepar må ta sine egne valg når det gjelder de små. Men de aller fleste babyer vil ikke sove godt helt alene den første tiden. De er vant til å ligge varmt og trygt inne i magen, og kommer ut til en kald verden med lys og lyder. Det er ikke rart de trenger å ligge nært særlig moren, som er den eneste de kjenner fra før. I tillegg vil det trolig bety at du må springe fram og tilbake og amme hele natta, så det er vel tvilsomt at du vil få noe bedre søvn av det. Så vet du sikkert at det å sove på samme rom som foreldrene reduserer risikoen for krybbedød.

Lykke til, uansett hva du velger! Ikke vær redd for å gi den tryggheten morsinnstinktet forteller deg at du skal gi barnet, det er ikke sånn at du skaper "dårlige" vaner av den grunn.

• Liker 1
Gjest Marmot
Skrevet

Jeg tror du skal være forsiktig med å bestemme deg for noe som helst før barnet ditt faktisk er her. Jeg hadde veldig store planer om at min unge skulle sove i egen seng fra dag 1, og alt skulle være sånn og sånn, også ble det plutselig ikke slik, fordi jeg hadde behov for å ha ham nær meg og sønnen min hadde et nærhetsbehov jeg ikke hadde noen som helst forutsetning til å skjønne på forhånd.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du føler at det beste for din familie er at babyen sover på eget rom fra dag én, så skal du gjøre det. Men sørg for å sette deg grundig inn i anbefalingene ift sovemiljø for spedbarn først!

Legg gjerne til rette for at dere kan legge barnet direkte på eget rom (vi satte opp sprinkelsengen på barnerommet), men jeg vil anbefale deg å sørge for at du har mulighet til å ombestemme deg uten at det blir noe stort ommøbleringsprosjekt for å få det til.

Noen babyer insisterer på å sove oppå mor/far den første mnd, noen vil ligge inntil mens andre helst vil ha ro og fred i egen seng/krybbe. Ikke ta noen avgjørelser nå, men legg til rette for alle alternativer og gjør det som føles riktig når barnet er født :klemmer:

Skrevet

Vet ikke hvor gammel du er, men da de fleste av oss ble født gikk anbefalingene på at mor skulle gi ett bryst hver tredje time. De aller fleste ammet ikke ut over tre måneder heller (Nylander). Da kunne også babyer ligge på magen, noe mange babyer foretrekker fremfor ryggleie. Det skal man huske på når man hører på de voksne, at de fleste ting og anbefalinger var veldig annerledes før. Babyer fikk både kumelk og sukkervann på flaske fra de var nyfødte.

På en måte virker det nært i tid, men 25-30 år siden er faktisk lenge siden.

Skrevet

Vi gjorde det med minsten, og for oss har det vært et bra valg.

Vi løste det sånn at jeg sov på babyrommet de første ukene, og etterpå gikk jeg inn dit og la meg når han våknet på natten. Noen ganger ammet jeg, la hen tilbake og la meg så i min seng igjen.

Når permisjonen var slutt har vi tatt en natt hver.

Fordelen for oss har vært at den ene av oss foreldre alltid har fått sovet uavbrutt gjennom natten minst tre netter i uken.

Det første barnet sov på vårt rom, og sov urolig. Da gikk vi begge mer eller mindre med konstant søvnmangel i to år...

Jeg anbefaler å ta det som det kommer, men god søvn er like viktig for foreldrene som for barnet.

Skrevet

Vi hadde sønnen vår på eget rom fra første natt hjemme. Vi har rom rett over gangen for hverandre, og hadde dørene åpne og babycall på.

Jeg sto opp og ammet ca hver tredje time sw første ukene, før det ble gradvis senere. Ved 8 ukers alder sov han sammenhengende fra halv syv om kvelden til 7 om morgenen.

Vår gutt var nok langt over gjennomsnittet grei å ha med å gjøre når det kom til søvn (og det er han igrunn ennå, tre år senere), men vi har iallefall bare positive erfaringer. Han sov godt, og vi sov godt.

Da andremann ble født hadde vi henne på rommet det første halvåret, for å unngå å forstyrre storebror ved våkninger. Hun har sovet relativt godt hun også, men litt mer urolig enn storebror. Det bedret seg da hun også fikk eget rom, og fikk mer fred.

Dette er kun mine erfaringer, jeg er ikke ute etter å påvirke deg i verken den ene eller den andre retningen. Hvis du på forhånd bestemmer deg for å ha babyen på eget rom fra starten av, kan det nok være lurt å lage rom for at du kan komme til å ombestemme deg når du kommer hjem fra sykehuset, og legge til rette for det.

Skrevet

Vi har prøvd ut flere løsninger med vår baby på snart fire uker. Han har mange lyder når han sover, uten å våkne.

-Med gutten på samme rom våkner jeg av den minste lyd, og ender opp med minimalt med søvn.

-Å ha han i vår seng fungerer absolutt ikke, da får hverken han eller vi sove.

-Når han ligger på naborommet går jeg glipp av alle "smålydene", men våkner av lydene han har når han våkner. Så går jeg dit og ammer, mens pappa'n får sove. På naborommet har jeg alt jeg trenger av drikke, bok, kluter, ammepute osv. Og ikke minst TV i nødstilfeller. Ja, matinga kan ta lang tid :roll:

Å ha han på naborommet fungerer altså absolutt best for alle.

Sikkert lurt å ta ting som de kommer, og ikke planlegge for mye.

Vi synes det er praktisk at han sover i vognbagen, slik at han enkelt kan flyttes.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde babyen på eget rom fra dag 1. Gikk helt fint det.

Vi hadde en leilighet med soverom i begge ender. Hadde bare dørene åpne på natta sånn at jeg hørte babyen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...