Gjest SnowLeopard Skrevet 2. juni 2012 #1 Skrevet 2. juni 2012 Noen triks til hvordan få bedre løpeteknikk? Jeg greier ikke få noen god flyt, og lander i stor grad på hælen, noe som bidrar til au i akillessenen min. Hvordan kan jeg trene opp bedre teknikk, i den grad det er mulig? Løper mest på grus og asfalt, blir endel i skogen i sommer tenker jeg.
Gjest Katten. Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 Det er mye bedre å løpe på framfoten, da du får mye mer naturlig demping og bruker mer muskler. Du vil muligens gå ned i forhold til hvor langt du kan løpe akkurat nå, men det er den mest skadeforebyggende måten å løpe på. Asfalt er også en uting å løpe på.
Gjest SnowLeopard Skrevet 2. juni 2012 #3 Skrevet 2. juni 2012 Det er mye bedre å løpe på framfoten, da du får mye mer naturlig demping og bruker mer muskler. Du vil muligens gå ned i forhold til hvor langt du kan løpe akkurat nå, men det er den mest skadeforebyggende måten å løpe på. Asfalt er også en uting å løpe på. Har du noen konkrete tips til hvordan jeg skal få inn den teknikken, da? Vet at det er en mye bedre teknikk, derfor jeg er litt desperat på å få lagt av meg uvanen med landing på hælen.
Gjest Katten. Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 Etter en skade i hælen, begynte kroppen min automatisk å gå over til framfots-teknikken, så jeg vet ikke hvordan du best mulig skal endre teknikken bevisst. Har dog lagt merke til at det minner litt om å gå stille: Tenk deg at du skal gå stille på gulvet. Ikke med hælen, men på framfoten. Prøv å gå sånn over tid, da det handler om det samme - lande på framfoten kontra hælen. Deretter prøve å løpe slik.
Gjest klyyyyy Skrevet 2. juni 2012 #5 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Har du noen konkrete tips til hvordan jeg skal få inn den teknikken, da? Vet at det er en mye bedre teknikk, derfor jeg er litt desperat på å få lagt av meg uvanen med landing på hælen. ... Endret 2. juni 2012 av klyyyyy
punkyB Skrevet 2. juni 2012 #6 Skrevet 2. juni 2012 Det beste er jo å gå på kurs - feks. http://www.learn2run.no/lopskursen.html Du kan se på videoer Jeg var på kurs 1. dag før jeg fikk litt problemer med hælen så jeg fikk ikke fullført , men ene øvelsen 1. dag var denne. Så kan du løpe med høye kneløft både foran og bak - poenget er å lande på forfot. Man skal ikke høre dunk,dunk når du løper ......
Gjest SnowLeopard Skrevet 2. juni 2012 #7 Skrevet 2. juni 2012 Takker for tips. punkyB - jeg bor i Bergen, vet ikke om det finnes kurs der? Ellers takk for videoer
Supraspinatus Skrevet 2. juni 2012 #8 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Jeg anbefaler deg å se på teknikken som kalles "POSE". http://www.posetech.com/pose_method/pose-method.html Finnes masse videoer på youtube også, men det beste er hvis du deltar på løpeteknisk workshop, kurs eller tilsvarende. Jeg vet at Crossfit Oslo arrangerer slike. Mulig crossfit Bergen har planer om det, eller kanskje Crossfit Bryggen. Du kan høre med dem. Endret 2. juni 2012 av Supraspinatus
Gjest SnowLeopard Skrevet 2. juni 2012 #9 Skrevet 2. juni 2012 Nå ser jeg at Bergen idrettsklinikk har en av videoene, kontakter dem jeg
baltazar Skrevet 2. juni 2012 #10 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Har du noen konkrete tips til hvordan jeg skal få inn den teknikken, da? Vet at det er en mye bedre teknikk, derfor jeg er litt desperat på å få lagt av meg uvanen med landing på hælen. Jeg ville ha startet med å løpe eller trippe på samme flekken som mange utøvere gjør når de holder seg i bevegelse, på den måten har du ikke mulighet til å bruke hælene. Start så med å lene overkroppen litt fremover når du tar det første løpesteget, da vil du lande litt lenger frem på foten, og fortsett sånn. Uansett hvor tung du er så skal du mentalt gjøre kroppen din lett når du løper, du skal altså tenke deg at du tripper fremover og fokusere på at hvert løpesteg du tar er et lett løpesteg, og det samme gjelder når foten lander på bakken, foten skal lande lett og ikke tungt. Etter litt fokus og trening så vil du da lære å dempe stegene. Kan også legge til at jo kortere steg du har jo enklere blir det å få tyngden frem på foten. Fort gjort å lande tungt på hælene når du har lange steg. Endret 2. juni 2012 av baltazar
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. juni 2012 #11 Skrevet 3. juni 2012 Takk for nyttige tips! Dette trengte jeg også å se. Jeg selv prøver å tenke mye teknikk når jeg løper. Spesielt når jeg har løpt på mølla i vinter, har jeg fokusert veldig på dette. Når man lander for mye på hel, så bråker det veldig. Og er jeg virkelig ute og kjører, så rister til og med TV'n som er festet til mølla. Det er jo krise. Så da løper jeg slik at TV'n ikke rister og det ikke høres at jeg lander på mølla. Det føles også mer riktig. Men jeg gjør nok en del feil alikevel ute, for jeg får smerter i hoftene. Vet at Løplabbet har teknikkurs i ny og ne så jeg vurderer et slikt kurs for å få mer klarhet i hva jeg skal gjøre.
Gjest test123 Skrevet 3. juni 2012 #12 Skrevet 3. juni 2012 Om du får vondt når du løper er det jo noe galt, men les denne artikkelen i DN. Det er ikke lett å endre løpeteknikk og det er ikke sikkert det er riktig å løpe på forfot. http://www.dn.no/dnaktiv/article2365394.ece
baltazar Skrevet 3. juni 2012 #13 Skrevet 3. juni 2012 Takk for nyttige tips! Dette trengte jeg også å se. Jeg selv prøver å tenke mye teknikk når jeg løper. Spesielt når jeg har løpt på mølla i vinter, har jeg fokusert veldig på dette. Når man lander for mye på hel, så bråker det veldig. Og er jeg virkelig ute og kjører, så rister til og med TV'n som er festet til mølla. Det er jo krise. Så da løper jeg slik at TV'n ikke rister og det ikke høres at jeg lander på mølla. Det føles også mer riktig. Men jeg gjør nok en del feil alikevel ute, for jeg får smerter i hoftene. Vet at Løplabbet har teknikkurs i ny og ne så jeg vurderer et slikt kurs for å få mer klarhet i hva jeg skal gjøre. Foten skal fungere som en fjær med en gang den berører bakken, demp og skyt fart opp. På en tredemølle blir det veldig vanskelig da det er maskinen som løper for oss. Da vil jeg i hvert fall anbefale minst 5 % stigning og lavere fart om du skal få noe utbytte ut av treningen.
Gjest SnowLeopard Skrevet 3. juni 2012 #14 Skrevet 3. juni 2012 Jeg har lest litt diverse meninger om teknikk, men jeg har vondt i hælen. Til tross for x-antall utredninger, spesialsko++, så jeg må faktisk gjøre noe med problemet, da smerten kun kommer ved løping, og jeg lander tungt på hælen, er vel ikke feil å prøve legge om teknikken da?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. juni 2012 #15 Skrevet 3. juni 2012 Foten skal fungere som en fjær med en gang den berører bakken, demp og skyt fart opp. På en tredemølle blir det veldig vanskelig da det er maskinen som løper for oss. Da vil jeg i hvert fall anbefale minst 5 % stigning og lavere fart om du skal få noe utbytte ut av treningen. Har alltid stigning og moderat tempo på mølla. Om jeg da ikke kjører intervaller (har fortsatt stigning men litt mer moderat)
baltazar Skrevet 3. juni 2012 #16 Skrevet 3. juni 2012 Jeg har lest litt diverse meninger om teknikk, men jeg har vondt i hælen. Til tross for x-antall utredninger, spesialsko++, så jeg må faktisk gjøre noe med problemet, da smerten kun kommer ved løping, og jeg lander tungt på hælen, er vel ikke feil å prøve legge om teknikken da? Det er ikke bra for ryggen om du faller ned som en potetsekk på hælene. Få frem hoftene og la leggene gjøre jobben. Absolutt ikke noe i veien for å prøve noe nytt når det ikke fungerer.
baltazar Skrevet 3. juni 2012 #17 Skrevet 3. juni 2012 Om du får vondt når du løper er det jo noe galt, men les denne artikkelen i DN. Det er ikke lett å endre løpeteknikk og det er ikke sikkert det er riktig å løpe på forfot. http://www.dn.no/dnaktiv/article2365394.ece Øystein Sylta som mener teknikk ikke har noe å si, han mener også teknikken faller automatisk på plass ved bedre kondisjon. Lett for han å si som er et naturtalent. Jeg kjenner da flere med god kondisjon og forferdelig løpeteknikk der enkelte også har ødelagt ryggen på nettopp dårlig teknisk løpestil.
Strawberrygirl Skrevet 3. juni 2012 #18 Skrevet 3. juni 2012 Jeg prøver også å få bedre løpeteknikk. Jeg har hatt langt pause (ca 2 år) fra løping da jeg fikk benbetennelse. Prøver å trene meg opp igjen nå, og følger et opptreningsprogram. I begynnelsen løp jeg så forsiktig og rolig at jeg ikke merket noe på legger, hæler og hofter. Men nå har jeg begynt med å jogge og løpe i 30 min sammenhengende, og programmet øker intensiteten nå utover. Dette har gjort at jeg kjenner smerter spes i venstre hofte. Ikke når jeg løper, men av og til ellers i hverdagen. Jeg prøver å innføre teknikken ved å lande på fot og ikke hæl. En økt jogget jeg nesten hele økten på fot, og var støl i leggen i omtrent en uke etterpå! Skjønte da at jeg bruker leggmusklene mye mer når jeg løper på den måten. Nå prøver jeg å øke gradvis ved å løpe på foten, da jeg ikke ønsker å bli så støl som jeg ble første gangen en gang til. Jeg løper litt på hæl, så løper jeg så jeg lander på foten i fem min, så litt på hæl, så fem min på fot igjen. Sånn gjør jeg hele økta. Kommer til å øke etterhvert, slik at musklene i leggen får bygget seg opp gradvis. Føler det er viktig pga tidligere betennelse i bena.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #19 Skrevet 3. juni 2012 Jeg har fått med meg følgende triks, fra søking og fra kollega som har gått på kurs: - få opp skritthastigheten. Dette vil automatisk føre til at du lander mer på forfot. Lag deg en spilleliste med musikk som holder 180 bpm (slikt kan søkes opp) - dersom tempoet synker, dra på med armene. raskere tempo på armene gir raskere tempo på beina. man skal også veive mer med armene for å stabilisere overkroppen, føre kraften forover og ikke fra side til side fx. Ta et drops i baklomma og før det opp til munnen leste jeg et sted. - test å jogge/trippe på stedet som nevnt over. det er en spenst i hofteleddsbøyeren som på en naturlig frekvens løfter benet. - pose-teknikken som nevnt over går ut på at du skal falle fremover, det eneste bena skal gjøre er å løftes frem slik at du ikke faller på trynet. dårlig forklart, hehe, men man lærer MASSE av å søke eller ha kolleger på kurs. Husk også å se Opp og Frem, det retter ut hofta, man skal ikke "sitteløpe" Lykke til. Høyfrekvent løpemusikk er det beste tipset
OPIgirl Skrevet 4. juni 2012 #20 Skrevet 4. juni 2012 Om du får vondt når du løper er det jo noe galt, men les denne artikkelen i DN. Det er ikke lett å endre løpeteknikk og det er ikke sikkert det er riktig å løpe på forfot. http://www.dn.no/dnaktiv/article2365394.ece Jeg er veldig enig i det som står i denne artikkelen. Jeg har prøvd meg på forfotløping, og det kjennes ubehagelig og unaturlig for meg ihvertfall. Jeg mener vi er skapt til å lande på hæl når vi går eller løper. Det er ihvertfall det jeg har blitt fortalt av fysioterapeuter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå