Gjest Eline:) Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Hei. Jeg er 19 år og har vært "friskmeldt" fra anoreksi i ett år. Det vil ikke har den samme forferdelige stemmen som konsekvent sier at jeg ikke er bra nok. Jeg er så sint på den, karakterene mine fra 1. og 2. klasse er helt krise, jeg klarte nemlig ikke å komme meg ut av sengen uten å besvime. Derfor fikk jeg ikke med meg undervisningen på skolen. Dette er noe jeg skammes over. Nå som jeg er ferdig på VGS skjønner jeg hvor mye den har ødelagt for meg. Selvom jeg presterte å gå fra 2,9 ( 1.klasse) i snitt til 4 (3.klasse) er ikke karaktersnittet mitt høyt nok til at jeg kommer inn på drømmestudiet, når jeg tar med de andre karakterene. Jeg er nødt til å ta opp fag neste år, men bare tanken på det har gjort at jeg har blitt mye verre igjen. Spørsmålene mine er: Er det mulig å be universitet se bort ifra karakterene fra de tidligste årene hvis man legger med en legeerklæring? Hvis det står at det er 4 i snitt for å komme inn på en skole, kan det skje at de tar inn en med 3,3 i snitt hvis de ikke har fylt opp plassene? Akkurat nå ser jeg faktisk ikke noe grunn til å fortsette. Endret 2. juni 2012 av Eline:)
Kosemose Skrevet 1. juni 2012 #2 Skrevet 1. juni 2012 Kjære trådstarter. Slik jeg ser det hører denne tråden hjemme i forum for karriere og utdanning, da du spør om studieopptaksrelaterte ting. Sånn sett er overskriften litt misvisende, så hvis du redigerer overskriften og spisser den mer mot spørsmålet ditt vil du kanskje få flere svar på spørsmålet ditt. Ønsker deg lykke til i arbeidet med å komme inn på drømmestudiet. Og hvis det ikke lykkes, så syns jeg du skal snakke med en studieveileder og prøve å finne ut om det er andre studier som kan føre deg til noe av det samme fagfeltet selv om det ikke er helt det samme. Kosemose, mod
Sunshower Skrevet 1. juni 2012 #3 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Hei kjære deg! Så bra at du føler deg bedre Jeg synes IKKE du skal skamme deg! Spiseforstyrrelser er en sykdom, og ikke noe du kan kontrollere. Så vidt jeg vet kan du ikke be en skole se bort ifra karakterer. Hvordan det i forhold til legeerklæring vet jeg ikke. Hvis det står at det er 4 i snitt for å komme inn på et studie, betyr det bare at det er snittkarakteren til alle som kom inn på studiet året før. Skolene vil jo fylle opp alle plassene, så hvilken snittkarakter du har er irrelevant så sant det ikke står noe minstekrav. (f.eks. ved lærerstudie der du må ha 3 eller bedre i norsk og matte) og det er ledige plasser. Men de med de beste karakterene vil gå først. Husk også på sjekke restetorget ved skolestart dersom det ikke skulle gå din vei, er ofte mange ledige plasser på ulike studier. Det er også mange som dropper ut de første ukene på enkelte studier, noe som gir ledige plasser. Dersom det ikke skulle gå, kan du jo ta en deltidsjobb neste år og ta opp de fagene du trenger å forbedre. Dette kjenner jeg mange som har gjort. Har du forhørt deg med studieveileder ved skolen din? H*n kan sikkert hjelpe deg litt på vei. Endret 1. juni 2012 av Snøfnugg88
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #4 Skrevet 1. juni 2012 Hei! På de fleste studier kan du søke om opptak på grunn av særskilt vurdering. Du skriver da en "søknad", og legger ved dokumentasjon fra sakkyndig. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #5 Skrevet 1. juni 2012 Verst tenkelig scenario er at du ikke kommer inn. Hva er da alternativene? Ta opp fag; jobb ved siden av, det er det alle andre må gjøre også. Om det er sykdom, latskap, misforståelser, treg utvikling; det gjør ingen forskjell. Ta opp de fagene du trenger, hold fokus på hvor du skal, ikke synes synd på deg selv, og sloss for din vei videre. 3
Gjest Eline:) Skrevet 2. juni 2012 #6 Skrevet 2. juni 2012 Kjære trådstarter. Slik jeg ser det hører denne tråden hjemme i forum for karriere og utdanning, da du spør om studieopptaksrelaterte ting. Sånn sett er overskriften litt misvisende, så hvis du redigerer overskriften og spisser den mer mot spørsmålet ditt vil du kanskje få flere svar på spørsmålet ditt. Ønsker deg lykke til i arbeidet med å komme inn på drømmestudiet. Og hvis det ikke lykkes, så syns jeg du skal snakke med en studieveileder og prøve å finne ut om det er andre studier som kan føre deg til noe av det samme fagfeltet selv om det ikke er helt det samme. Kosemose, mod Fikset!
Gjest Eline:) Skrevet 2. juni 2012 #7 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Hei kjære deg! Så bra at du føler deg bedre Jeg synes IKKE du skal skamme deg! Spiseforstyrrelser er en sykdom, og ikke noe du kan kontrollere. Så vidt jeg vet kan du ikke be en skole se bort ifra karakterer. Hvordan det i forhold til legeerklæring vet jeg ikke. Hvis det står at det er 4 i snitt for å komme inn på et studie, betyr det bare at det er snittkarakteren til alle som kom inn på studiet året før. Skolene vil jo fylle opp alle plassene, så hvilken snittkarakter du har er irrelevant så sant det ikke står noe minstekrav. (f.eks. ved lærerstudie der du må ha 3 eller bedre i norsk og matte) og det er ledige plasser. Men de med de beste karakterene vil gå først. Husk også på sjekke restetorget ved skolestart dersom det ikke skulle gå din vei, er ofte mange ledige plasser på ulike studier. Det er også mange som dropper ut de første ukene på enkelte studier, noe som gir ledige plasser. Dersom det ikke skulle gå, kan du jo ta en deltidsjobb neste år og ta opp de fagene du trenger å forbedre. Dette kjenner jeg mange som har gjort. Har du forhørt deg med studieveileder ved skolen din? H*n kan sikkert hjelpe deg litt på vei. Endret 2. juni 2012 av Eline:)
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #8 Skrevet 2. juni 2012 Jeg tror det skal gå bra Selv tok jeg 7 eksamen til jul, og 7 eksmane nå, denne våren. 14 eksamen iløpet av et år. DET er tungt, det, men skjønner jo at du sliter med sykdom, og vil ta det litt rolig. Jeg også sliter med en sykdom, men syns det gikk bedre enn jeg hadde trodd
Gjest Eline:) Skrevet 2. juni 2012 #9 Skrevet 2. juni 2012 Jeg tror det skal gå bra Selv tok jeg 7 eksamen til jul, og 7 eksmane nå, denne våren. 14 eksamen iløpet av et år. DET er tungt, det, men skjønner jo at du sliter med sykdom, og vil ta det litt rolig. Jeg også sliter med en sykdom, men syns det gikk bedre enn jeg hadde trodd Oj, så flink du har vært!! Gjorde du alt på privatskole?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #10 Skrevet 2. juni 2012 Oj, så flink du har vært!! Gjorde du alt på privatskole? Ja, jeg går på Bjørknes i Oslo. Det er en veldig bra skole! Men må innrømme at det ble for mange fag, hadde holdt med 3-4 eksamen til jul og 3-4 eksamen til våren. Jeg tror du fint kan ta 3 eksamen til jul og 3 eksamen til våren. Vil anbefale deg å melde deg opp i alle fag til jul, og ser hvem du gjør det bra i. Og om det går dårlig på noen tar du resten til våren. Hvilke fag skal du ta, forrestne?
Gjest Eline:) Skrevet 2. juni 2012 #11 Skrevet 2. juni 2012 Ja, jeg går på Bjørknes i Oslo. Det er en veldig bra skole! Men må innrømme at det ble for mange fag, hadde holdt med 3-4 eksamen til jul og 3-4 eksamen til våren. Jeg tror du fint kan ta 3 eksamen til jul og 3 eksamen til våren. Vil anbefale deg å melde deg opp i alle fag til jul, og ser hvem du gjør det bra i. Og om det går dårlig på noen tar du resten til våren. Hvilke fag skal du ta, forrestne? Første prioritet er de fagene jeg fikk 2 i: Geografi, matte 1p og 2p + informasjonteknologi. Så får jeg se hvordan snittet mitt blir etter det Er veldig lite motivert til å ta opp akkurat de fagene.Har hørt at det er mulig å "bytte" ut et fag med et annet? Foreksempel at jeg tar rettslære istedet for IT også blir bare rettslære ført opp på vitnemålet? Hvor mye kostet det for alle fagene du tok opp? Er det slik at etter en viss grense så får man "pakkepris" og kan velge så mange fag man vil?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #12 Skrevet 2. juni 2012 Hvis du skal ta opp fag i Bergen, så gjør det på Danielsen Intensivgymnas! Det er veldig billig ifht. Sonans/Bjørknes/Akademiet og de der, og du får standpunkt (dvs du må bare ta eksamen hvis du blir trukket til det). Og lærerne er veldig flinke, kan ikke sammenlignes med vanlig vgs. Skal du gå Danielsen må du ringe på mandag, for det er en populær skole, og plassene fylles raskt.
Gjest Eline:) Skrevet 2. juni 2012 #13 Skrevet 2. juni 2012 Hvis du skal ta opp fag i Bergen, så gjør det på Danielsen Intensivgymnas! Det er veldig billig ifht. Sonans/Bjørknes/Akademiet og de der, og du får standpunkt (dvs du må bare ta eksamen hvis du blir trukket til det). Og lærerne er veldig flinke, kan ikke sammenlignes med vanlig vgs. Skal du gå Danielsen må du ringe på mandag, for det er en populær skole, og plassene fylles raskt. Takk for tips
Gjest Caroline55 Skrevet 2. juni 2012 #14 Skrevet 2. juni 2012 (endret) - Endret 9. november 2013 av Caroline55
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #15 Skrevet 2. juni 2012 Har du fått noe behandling for spiseforstyrrelse din? Hvis du f eks har vært på Haukeland er det sosionomer der som kan hjelpe deg med ting som dette.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #16 Skrevet 2. juni 2012 Første prioritet er de fagene jeg fikk 2 i: Geografi, matte 1p og 2p + informasjonteknologi. Så får jeg se hvordan snittet mitt blir etter det Er veldig lite motivert til å ta opp akkurat de fagene.Har hørt at det er mulig å "bytte" ut et fag med et annet? Foreksempel at jeg tar rettslære istedet for IT også blir bare rettslære ført opp på vitnemålet? Hvor mye kostet det for alle fagene du tok opp? Er det slik at etter en viss grense så får man "pakkepris" og kan velge så mange fag man vil? Maksprisen på Bjørknes i Oslo er ca.67 000 for et helt år, og da får man ta så mange fag man vil. Må også huske på at det koster å melde seg opp til eksamen. Ca.350 for nye fag, og ca.780 for forbedring av fag. Jeg hadde 7 til jul og 7 denne våren - det blir litt penger, det... Så må man kjøpe bøker selv også...men vi får gratis sekk, da Ja, du kan fint bytte ut et fag med en annet fag, men tror du må bytte ut med samme timeantall, eller noe... Lurt å spørre om! Ser noen under nevnte Danielsen intensivgymnas i Bergen. Det har jeg også hørt er en bra skole. Har en venninne som gikk der og tok fag. Det som er bra med Danielsen, er at dere har prøver gjennom hele året, også får dere terminkarakter på slutten av året. Det er mye enklere å få en god karakter da, enn å måtte huske hele pensum til en eksamen, som avgjør alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå