AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 Jeg er overvektig, men har siden mars gått fra 105 kg til 92 kg, men målet mitt er 60 kg (er 163 cm høy). A) Jeg er 18 år og bor hjemme. Har ingen jobb, og det er veldig få jobber jeg kan ha per nå pga sykdom (vil ikke utdype). Dermed har jeg ingen inntekt, og må for det meste spise av den maten som er i huset. De få pengene jeg har selv bruker jeg på å kjøpe sunn mat, men dette er bare oppsparte penger, og det holder ikke lenge. Familien min er tilhenger av hel- og halvfabrikata. Vi spiser omtrent aldri ren mat, noe som irriterer meg. Det er omtrent bare ferdigmat, enten lapskaus på boks, fjordland-retter, frossen pasta som det bare er å sette i mikrobølgeovnen, pizza etc. Ikke sunt! Noe av det har ikke så mye kalorier i seg, men jeg har hørt at man helst burde spise ren mat. Hva skal jeg gjøre? Foreldrene mine har ikke spesielt god råd, og jeg må stort sett spise hva jeg får servert. Mat fra bunnen av lages bare en sjelden gang. Det hjelper ikke hvor mye jeg argumenterer, familien min er og blir usunn. Jeg velger jo selv at jeg ikke spiser godteri og drikker brus, men jeg føler at hele kostholdet mitt blir ødelagt med så mye halvfabrikata. Eller er egentlig ikke ferdigmat så ille? B) Hvor mange km bør man gå daglig i raskt tempo for at det skal gi utslag på vekta? I dag gikk jeg 3,8 km i raskt tempo (kan ikke løpe/jogge).
Jubal Skrevet 1. juni 2012 #2 Skrevet 1. juni 2012 A) Halvfabrikata er ikke så ille. Du kan lese på pakken og se hva den inneholder, for så å lage et måltid som balanserer opp innholdet. Siden du er hjemme og uten jobb, kan du spørre foreldrene dine om det er greit at du tar over matbudsjettet og står for måltidene. Jeg tipper de blir glade om du står for kokkeleringen i hverdagen. Du kan snoke rundt på nettet etter matblogger, studenttips e.l. Vil anta det er mulig å finne bra matoppskrifter som i tillegg kan la seg bruke på et nøkternt budsjett. B) Hvilken som helst distanse vil gjøre at du går ned i vekt så lenge du er i kaloriunderskudd. Du har allerede gått ned 13 kg, så du er på riktig vei!
Sunshower Skrevet 1. juni 2012 #3 Skrevet 1. juni 2012 Først og fremst vil jeg si at jeg synes du har vært veldig flink, og du burde være stolt av den nedgangen du har hatt Du gjør tydeligvis mye riktig Målet ditt virker også realistisk, men jeg vet jo ikke hvilken sykdom du har og om det eventuelt påvirker dette. Bare husk at en varig og sunn vektnedgang kan ta litt tid. Hvorvidt ferdigmat er ille eller ikke, vil jeg tro varierer. Men så altfor sunt er det vel ikke, hvertfall ikke for ofte. Synes det er litt rart at familien din har dårlig råd og velger hel- og halvfabrikat, det er jo ofte dyrere enn å lage mat fra bunn av. Du kan jo eventuelt foreslå at du står for maten en uke, på din families budsjett. Altså at du lager middagsmat til hele familien. Kanskje det vil inspirere. Hjemmelaget mat smaker jo som regel bedre også. Ligger masse fine oppskrifter på mat ute på nett, både sunne og billige. Skjønner også at det er vanskelig å omvende foreldrene sine. Men har du fortalt foreldrene dine om din situasjon? Hvis du gjør det kan det jo hende de forstår. Når det gjelder treningsdelen av spørsmålet ditt, er det som den over her skriver angående kalorier. Du kan jo kombinere gåturene med lett styrketrening, tror det kan være en fordel. Ligger også mange fine øvelser på nett, f.eks. zumba, som også er gøy Igjen, synes du har vært ordentlig flink jeg!! Og ønsker deg masse lykke til videre
Sunshower Skrevet 1. juni 2012 #4 Skrevet 1. juni 2012 Leste ikke hele svaret til den over her, å ser nå at jeg har skrevet nesten det samme... Sorry
Supraspinatus Skrevet 2. juni 2012 #5 Skrevet 2. juni 2012 A) Nå sier du ikke noe om hvilken kostholdsfilosofi du følger eller tror på, men dette skyldes vel antagelig det du nevner om at du ikke har kontroll over innkjøpene. Spis egg. Få gjerne dine foreldre til å kjøpe mer egg. Det er billig og inneholder omtrent alt du trenger fra en proteinkilde. I tillegg er makrell i tomat billig og sunt, samt tunfisk i vann. Nøtter og frø er viktige kilder til sporstoffer, fett og proteiner. Unngå produkter som inneholder mye karbohydrater per vekt. Pasta, ris, korn osv. Å kutte karbohydrater fra kosten (ikke utelukke!) er den enkleste måten å redusere forbruket av en vare uten å risikere å få noen mangler. Ingen av de nevnte produktene inneholder noen viktige vitaminer, mineraler, essensielle fettsyrer eller essensielle aminosyrer som du ikke lett får fra andre kilder. Du har en del kilo å drasse på og ambisiøse mål. Jeg tror du kan nå dem. En viktig del av det å gå ned i vekt er å forstå hvorfor man går ned eller opp i vekt. Det er nemlig ikke så enkelt at en kan si at man må bruke mer enn man spiser. Jeg hadde egentlig tenkt å gå inn på hvorfor, men jeg innser at jeg bare kommer til å bli stemplet som lavkarbofanatiker om jeg skriver det. Jeg anbefaler deg derfor om å lese om dette selv. Forfatteren, journalisten og fysikeren Gary Taubes har skrevet noen veldig bra bøker som tar for seg både historie og forskning rundt dette med overvekt. Det finnes et par bra blogger også. Blant annet denne: http://eatingacademy.com/. Vær dog kritisk til enkelte lavkarbobloggere som ikke vet helt hva de driver med. Det er mye kvasivitenskap ute å går i kostholdsbransjen og mange om beinet. Et viktig prinsipp er at du aldri trenger noen kosttilskudd for å gå ned i vekt. Kanskje foruten omega3-fettsyrer eller D-vitamin om du stortsett lever i skyggen. Ferdigmat, som du spør om, er i utgangspunktet ikke ille i seg selv. Men du må være flink å lese på innholdsfortegnelsen. Det letteste er å spise rent, og det er ikke dyrt å spise rent hvis dere bare vet hvordan man gjør det. Å spise rent betyr ikke at en skal spise indrefileter eller kyllingbryst hele tiden. Det går fint an å spise (first price) kjøttdeig, kyllingdeig (MUK er ikke usunt), svin er billig (derav uttrykket grisebillig). I tilleg som jeg nevnte over er egg veldig billig og det samme er f.eks. makrell i tomat og tunfisk. B) Hvor langt må du gå for å gå ned i vekt. Dessverre kan jeg ikke gi deg et svar du kommer til å like. Du klarer ikke gå deg ned i vekt. Du klarer heller ikke løpe deg ned eller trene deg ned med mindre vi snakker en treningsmengde som er så stor at du kommer til å bli overtrent. Det er kun godt trente mosjonister og elite-utøvere som kan delta i trening/konkurranse der forbruket er så høyt at en må spise enorme mengder energi for å bevare kroppsvekten. Det er da viktig å skjønne at de da ikke utelukkende mister fettvekt, men kroppen tar også energi fra proteinvev som muskler. Hvorfor skal man ta trene egentlig? Det er egentlig litt andre grunner til at man skal trene enn det å holde vekten i sjakk. Trening gjør bevegeligheten bedre. Trening gjør at du eldes saktere. Trening gjør hverdagen lettere, Trening påvirker humøret. Trening gjør deg mer insulinresponsiv slik at du trenger mindre doser insulin for å ta hånd om økende blodsukker som igjen fører til mindre lagring av fettvev. Du sier at du foreløpig bare kan gå som trening. Det er en begynnelse, men du bør begynne å trene styrke når du kan. Du trenger ikke gå på treningstudio. Det finnes en rekke kroppsvektøvelser som er veldig bra. Styrketrening vil gi mye mer tilbake enn bare gange. Det er også viktig at du får pulsen opp, om du ikke får det når du går må du gå fortere. Men du trenger ikke å jogge hvis du har en skade/sykdom som forhindrer deg i dette. Trapper er en fin måte å få opp pulsen på, eller oppoverbakker. Kom gjerne med kritikk eller oppfølgingspørsmål.
Tullepia Skrevet 2. juni 2012 #6 Skrevet 2. juni 2012 Jeg er overvektig, men har siden mars gått fra 105 kg til 92 kg, men målet mitt er 60 kg (er 163 cm høy). A) Jeg er 18 år og bor hjemme. Har ingen jobb, og det er veldig få jobber jeg kan ha per nå pga sykdom (vil ikke utdype). Dermed har jeg ingen inntekt, og må for det meste spise av den maten som er i huset. De få pengene jeg har selv bruker jeg på å kjøpe sunn mat, men dette er bare oppsparte penger, og det holder ikke lenge. Familien min er tilhenger av hel- og halvfabrikata. Vi spiser omtrent aldri ren mat, noe som irriterer meg. Det er omtrent bare ferdigmat, enten lapskaus på boks, fjordland-retter, frossen pasta som det bare er å sette i mikrobølgeovnen, pizza etc. Ikke sunt! Noe av det har ikke så mye kalorier i seg, men jeg har hørt at man helst burde spise ren mat. Hva skal jeg gjøre? Foreldrene mine har ikke spesielt god råd, og jeg må stort sett spise hva jeg får servert. Mat fra bunnen av lages bare en sjelden gang. Det hjelper ikke hvor mye jeg argumenterer, familien min er og blir usunn. Jeg velger jo selv at jeg ikke spiser godteri og drikker brus, men jeg føler at hele kostholdet mitt blir ødelagt med så mye halvfabrikata. Eller er egentlig ikke ferdigmat så ille? Tilby deg å lage mat for familien. Siden du ikke har jobb kan du fint gjøre en innsats med husarbeidet og slik få det mer etter dine ønsker. Legg en innkjøpsplan og en meny hver søndag kveld sammen med din mor. Regn over hvor mye penger dere har til rådighet og hva dere trenger til de ulike rettene. Jeg tror familien ville sette pris på hjemmelaget mat og at du tok ansvar for det, men det krever at du er økonomisk og hører på ønskene deres. Det finnes mange måter å spare på, og det å spare er ofte også det samme som å bli sunnere. For eksempel taco: Kjøp rimelig kylling eller svinekjøttdeig. Bruk halvparten, frys ned resten. Spe på med en boks grytebønner. Stek løk og hvitløk. Hell i en boks tomat, krydre med litt buljong, spisskummen, pepper og chili, tykne med litt mel eller maizena. Server med hjemmelaget guacomole (avocado most sammen med limesaft), oppskårne grønnsaker og tortillas, og et glass salsa. Den frosne kjøttdeigen kan du bruke senere til å lage f. eks. fyll til hjemmelaget pizza. En pakke mel koster bare 10kr, og du bruker ca 500g til en pizzadeig. Som du ser er det mange gode og rimelige måter å lage god og sunn mat. Finn inspirasjon på nettet og i kokebøker (hjemme eller biblioteket). B) Hvor mange km bør man gå daglig i raskt tempo for at det skal gi utslag på vekta? I dag gikk jeg 3,8 km i raskt tempo (kan ikke løpe/jogge). Jeg ville regnet i timer, for eksempel en times rask tur i ulendt terreng. Vær også aktiv ellers: sykle til butikken, velg trapper - ikke heis osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå