Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Kvinnefiendtlig holdning(penis envy osv)

- Mente at utvikling var "bestemt" ved 5-6 år hvis konflikter ikke ble løst

- "Stigeteori" (holder ikke for psykologisk utvikling generelt, vi går ikke gjennom klart definerte stadier)

- Dårlig empiri

- Mente at "uakseptable" tanker ble gjemt i underbevisstheten og kunne hentes frem ved fri assosiasjon (veldig kritisert av kognitive psykologer, se Lofthus og minneforskning)

Det sagt, finnes det mange gode forskere i kategorien Neo-Freudianere og Neo-psykodynamikere. ;)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ødipuskomplekset er hva som er galt med Freud.

Gjest ¤ Pikekyss ¤
Skrevet

Er ingenting galt med Freud, bortsett fra at han er død. :gjeiper:

Pioner innen sitt felt.

Skrevet

For å si det enkelt, så har det med tankeprosesser å gjøre. Sanser, fornuft, i motsetning til følelsesliv. Altså kan kognitiv terapi være å snu negative tanker og negativ atferd til positiv tenkning og mestring.

Jo, det vet en. Men hva betyr ordet kognitiv som et frittstående ord?

Som et sidespor, å skille tanker og følelser? Det er jo som å skille luft og lunger. En kan ha så rasjonelle tanker en bare vil. Henger ikke følelsene med så er de fornuftige og objektive tankene verdiløse.

Skrevet

Jo, det vet en. Men hva betyr ordet kognitiv som et frittstående ord?

Som et sidespor, å skille tanker og følelser? Det er jo som å skille luft og lunger. En kan ha så rasjonelle tanker en bare vil. Henger ikke følelsene med så er de fornuftige og objektive tankene verdiløse.

kognitiv er det som har med fornuft, oppfatning (sansning) og tenkning å gjøre, til forskjell fra det som omhandler følelser (emosjoner, affekter) og viljesliv (behov, motivering). (ref. ordbok)

Tanker og følelser er sterkt knyttet sammen ja, men tankene er styrt av både refleksaktige (spontane) tanker og tanker som er mer gjennomtenkt. Mange av tankene våre som kommer spontant kommer fordi vi knytter spesielle hendelser til ulike aspekter, det baserer seg på hva man har opplevd tidligere i livet. Det er derfor vi tenker ulikt. Kognitiv terapi handler om å snu tankemønsteret knyttet til spesielle situasjoner.

I kognitiv terapi bruker man en spesiell episode i personens liv, gjerne i ny tid, og plukker den fullstendig fra hverandre for å finne ut hvilke tankemønstere personen har. Så kan man begynne å fokusere på å endre det spontane tankemønsteret.

For eksempel, Man møter en ny person som man snakker med, og det første man tenker er, "uff jeg er så dum, han synes sikkert jeg er dum og kjedelig" Så gjelder det å snu disse tankene til en mer fornuftig spontan tanke. Og det tar selvfølgelig tid, spontane tanker som har grodd seg fats i kanskje 20 år er ikke snudd på en dag.

På denne måten "skiller man ut" selve tankene. Følelsene er jo sterkt knyttet til disse opplevelsene, men det er selve tankemønsteret som endres! Og følelsene vil da selvfølgelig også endres når tankene endres.

Kanskje klønete forklart men.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet (endret)

Freud var den første som gjorde psykologi til vitenskap.

Nei! William Wundt grunnla den vitenskapelige psykologien da han startet sitt psykofysiske labratorium i Leipzig i 1879. Ikke bare var det lenge før Freud, men det var også i mye større grad vitenskapelig. - Noe som ikke trenger å si mye om Wundt, fordi teorien til Freud kan ikke sies og være særlig vitenskapelig i det hele tatt.

Når det er sagt er jeg en kjempe fan av Freud. Han grunnla den kliniske psykologien og populariserte "The talking cure", - altså hypotesen om at man kan kurere psykisk sykdom KUN ved å snakke med pasienten!!!

I tillegg laget han den første, og til dags dato muligens den mest omfattende, teorien for menneskelig sinnsliv. En helhetlig modell som både innkluderte en strukturell modell for personlighet, den topografiske modell for bevissthet, en psykoseksuell stadieteori, en hypotese om normalutvikling og hvor, hvordan og hvorfor sinnslidelser kan oppstå og deretter hvordan man kan kurrere dem!

De aller fleste som kritiserer Freud for hans tanker om seksualitet utrykker ikke annet en manglende forståelse for hva han utrykte med dette begrepet.

Liebe und Arbeit!

Endret av Yellow Taxi
  • Liker 3
Skrevet

Syns du forklarte veldig bra jeg MaiTai. Men det er for meg komplett umulig å se hvordan det å skille tanker og følelser skal hjelpe. Ok, jeg ser jo at tanker kan trigge følelser. Men når følelsene, eller mangel på dem, alltid er på tvers av de tanker en tanker, hva da?

For min del tror jeg årsaken til depresjoner og selvmord ligger der. Jeg tror mange mennesker er født med en koblingskrets i hjernen som gjør det umulig for dem å føle langvarig glede. Mens andre har en tilsvarende kobling som gjør at de aldri kan ha det vondt over lang tid.

Gjest Badabing
Skrevet

Syns du forklarte veldig bra jeg MaiTai. Men det er for meg komplett umulig å se hvordan det å skille tanker og følelser skal hjelpe. Ok, jeg ser jo at tanker kan trigge følelser. Men når følelsene, eller mangel på dem, alltid er på tvers av de tanker en tanker, hva da?

For min del tror jeg årsaken til depresjoner og selvmord ligger der. Jeg tror mange mennesker er født med en koblingskrets i hjernen som gjør det umulig for dem å føle langvarig glede. Mens andre har en tilsvarende kobling som gjør at de aldri kan ha det vondt over lang tid.

Du kan på en måte si at det er sånn. Det finnes noen som har en mangel på de nevrotransmitterne som f.eks gjør at man føler glede..

Skrevet

Jeg er ikke helt enig i at tanker og følelser er samme sak. Jeg mener det er lett å skille de. Det er helt klart forskjell på tanker og følelser. Den store forskjellen er at man kan faktisk kan styre tanker, men man kan ikke styre følelser.

Skrevet

Jeg er ikke helt enig i at tanker og følelser er samme sak. Jeg mener det er lett å skille de. Det er helt klart forskjell på tanker og følelser. Den store forskjellen er at man kan faktisk kan styre tanker, men man kan ikke styre følelser.

Nettopp, en kan ikke styre føleleser. Så på tross av at en klarer å styre tankene i positiv og fruktbar retning så kan fremdeles hele livet føles fullstendig meningsløst. Altså, i følge tanker og handling og livet generelt burde en vært lykkelig, men reelt sett så er en tom innvendig.

Skrevet

Freud var også en av de første på banen med "the talking cure". DET skal vi være takknemlige for. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal en ikke kunne styre følelsene da?

Syns jeg gjør det mye jeg. Typ: ikke la meg overvelde av en del av følelsespekteret jeg kjenner for en erfaring og fx forsterke noen følelser og dempe andre etter å ha opplevd noe. vanskelig, men det går helt fint.. Avsporing men..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...