AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 Nå skal jeg kjøpe ny pc i morgen, men jeg aner virkelig ikke hva man skal se etter. Trenger en som har plass til litt endel bilder, og et par spill/programmer (selv om jeg har nok ikke spesielt mye ift til 'normalen'. Og bra høyttalere, hører mye på musikk, filmer etc på pcen. For å ta et eksempel, dette er skrevet om en pc på elkjop.no; 2.0 GHz AMD Quad Core A8-4500 M prosessor AMD Radeon™ HD 7640 G Graphics med 4 GB delt minne 8 GB minne og 640 GB lagringskapasitet Hva er for eksempel forskjellen på M prosessor, Intel Core prosessor og dobbeltkjerneprosessor? Hva er forskjellen på minne og lagringskapasitet? Trodde det var det samme, hehe... Og er det nødvendig med 8 GB, eller holder f.eks 4 om man ikke har mange store filer på pcen? Og vil gjerne vite alt annet man burde se etter, og hva det betyr. Og til slutt - om noen vil anbefale en pc, gjør gjerne det, og forklar litt hvorfor. Supert om man vet prisen på den og. Tipper jeg kommer til å bruke 4-6000, virker som om det er helt greie pcer i allefall. Men vet vel egentlig ikke om det er det heller. Håper på hjelp, jeg er ikke akkurat et datageni, som dere kanskje forstår...
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #3 Skrevet 2. juni 2012 Ettersom du er en "enkel" bruker så trenger du vel ikke egentlig å kverne tankene så mye (med mindre du bruker noen store og tunge programmer/spill). Det aller meste på markedet vil tilfredsstille behovene dine, og om du ser en pc som virker grei så finnes det som regel tester om du googler den. Er det laptop du skal ha så er det kanskje greit for din del å finne en som har integrert subwoofer, det gir en helt annen opplevelse. (Acer er god på dette synes jeg). Lagringskapasitet er det du bruker for lagring. 640gb er helt ok det, har det selv. Blir det trangt om plassen en gang i fremtiden kan man alltids kjøpe ekstern harddisk noe man uansett bør ha som backup. 8gb minne går på grafikken (RAM), og det er plenty.
ladamafia Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 først ikke kjøp på elkjøp. når det kommer til lyd, kjøp eksterne høyttalere eller headset. skrev dette i en annen tråd, for en ukes tid siden. du får en ny asus til samme prisen http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656246 , legg på en tusenlapp så får du http://prisguide.hardware.no/produkt/asus-x54c-i3-2350m-155999 , har tilsvarende modell og er veldig fornøyd med den, brukes til samme oppgaver som du etterspør. den andre tråden
-Jiinxs- Skrevet 4. juni 2012 #5 Skrevet 4. juni 2012 Fant denne til 5.890,- hos MPX.no Stor skjerm, bra med minne og harddisk plass. Har ikke så mye kjærlighet for ATI kort, men tror det som kommer med skal være bra nok til ditt bruk. Selve laptopen veier ikke mer enn 3 kg, noe som er ingenting i mine øyne ;P Hva er for eksempel forskjellen på M prosessor, Intel Core prosessor og dobbeltkjerneprosessor? Hva er forskjellen på minne og lagringskapasitet? Trodde det var det samme, hehe... Og er det nødvendig med 8 GB, eller holder f.eks 4 om man ikke har mange store filer på pcen? Intel Core prosessor; Intel er produsenten av prosessoren? M Prosessor er forbeholdt laptops... Tror eg. Kjernene i en pc, er vel selve hjernen i pcen. De kommer vel i to, fire og kanskje de har kommet til seks og åtte. Men jo flere jo bedre vil pcen yte og vil bruke mindre kraft til å utføre handlinger på pcen. Dette er min egen erfaring bak det utrykket, om det er 100% korrekt er en annen ting. Minne(Ram) er vel hvor mye pcen kan lagre midligtidig på pcen. Du kan finne en bedre forklaring her. Lagringskapasitet er hvor du kan lagre på pcen. Jeg vil tro at du ikke trenger mer enn 4 GB ram. Trenger vel mer om du skal begynne med videoredigering og lignende saker og ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå