Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uff. I dag skulle jeg liksom kose meg, men jeg klarer det ikke. Vet hvor dårlig samvittighet jeg får av å spise sjokolade.

Hvordan skal jeg få bort den dårlige samvittigheten? Er det en annen måte jeg kan tenke på? Jeg har en BMI på 19,71 så jeg er jo ikke tykk! Utrolig hvor mye mat kan ødelegge. :grine:

Videoannonse
Annonse
Gjest kittycat
Skrevet

Millioner av msk er svak for akkurat sjokolade, så det er ingen synd. Nei du er ikke tykk og dette har ikke ødelagt en drit :) ikke for vekta di i vertfall. kos deg du, i tillegg er det helg :) samvittigheten er ikke verdt det :)

Gjest Sjarmen
Skrevet

Eneste måten å få den bort er å utfordre deg selv. Bestem deg for at du SKAL spise sjokolade hver helg eller noe lignende, etterhvert blir det forhåpentligvis litt lettere :)

Spis sjokoladen din, du legger ikke på deg av den. Kroppen klarer å regulere seg så lenge du ikke spiser masse godteri hver eneste dag.

:klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere! :)

Jeg føler meg så utrolig teit som tenker sånn. Derfor klarte jeg å manne meg opp til å spise den sjokoladen, og nå sitter jeg her å spiser smågodt. Har dårlig samvittighet, men jeg gir faen. Lever jo bare en gang, og litt godteri har jo ikke noe å si :jepp:

Må nyte livet så lenge det varer!

Skrevet

Uff. I dag skulle jeg liksom kose meg, men jeg klarer det ikke. Vet hvor dårlig samvittighet jeg får av å spise sjokolade.

Hvordan skal jeg få bort den dårlige samvittigheten? Er det en annen måte jeg kan tenke på? Jeg har en BMI på 19,71 så jeg er jo ikke tykk! Utrolig hvor mye mat kan ødelegge. :grine:

For det første kan du ikke bruke BMI som målestokk på om du er "tykk" eller ikke. Det må du bruke målebånd til.

For det andre så er det på grensen å få skikkelig dårlig samvittighet av en sjokolade. Er du sikker på at det er det eneste kostholdsrelaterte du sliter med? Mange med tilsvarende samvittighet driver med en voldsom underspising fordi de er så redde for å bli fete.

En sjokolade er som en dråpe i havet. Dersom du ellers har et sunt kosthold og ikke driver med underspising så synes jeg du skal tenke på et prinsipp som jeg er tilhenger av. Hvis du spiser tålelig sunt 90-95% av tiden så er du veldig, veldig flink. De resterende 5-10% er til for at du skal kunne takle eventualiteter som litt hurtigmat en sjelden gang, eller en sjokolade i helgen.

Det er viktig å ikke bli helt oppslukt i hvor usunt eller sunt ting er, det kan bli sykelig. Det kalles ortoreksi, men jeg tror ikke det er en godkjent diagnose enda.

Kos deg med sjokkisen.

Gjest Tidssone
Skrevet

Det er mye livsglede i en sjokolade. Sjokolade er faktisk funnet opp kun for å øke livskvaliteten. Å unne seg en sjokolade i helgen, er å sørge for god psykisk helse.

Skrevet

For det første kan du ikke bruke BMI som målestokk på om du er "tykk" eller ikke. Det må du bruke målebånd til.

BMI-diskusjonen handler jo om at man ikke kan bruke BMI som et blindt mål om noen legges i kategorien overvektig. Ungdommer som er stappfulle av muskler har gått til helsesøster, og fått vite at de regnes som overvektige. Men når hun har en BMI 19 så tror jeg virkelig at man kan slenge henne i "normalvektig". Om noen hadde hatt en BMI på 13 tror jeg nok de fleste hadde skreket etter henne at hun er undervektig, uten å måtte se hvordan hun egentlig ser ut. Til å se overvekt er ikke BMI så veldig bra, men til undervekt fungerer det helt greit.

Til TS: Det virker som om du er en jente som liker å vite hva du får i deg. Kanskje du er som meg, og liker å planlegge? Om du har en fast dag å spise sjokolade på så kan det være det blir lettere for deg. Spiser du sunt i ukedagene gjør det ingen verdens ting med litt sjokolade! En del av sjokoladen gjør deg glad og fornøyd, du må bare bli kvitt den delen som forteller deg at du gjør noe galt, fordi det gjør du absolutt ikke.

AnonymBruker
Skrevet

For det andre så er det på grensen å få skikkelig dårlig samvittighet av en sjokolade. Er du sikker på at det er det eneste kostholdsrelaterte du sliter med? Mange med tilsvarende samvittighet driver med en voldsom underspising fordi de er så redde for å bli fete.

En sjokolade er som en dråpe i havet. Dersom du ellers har et sunt kosthold og ikke driver med underspising så synes jeg du skal tenke på et prinsipp som jeg er tilhenger av. Hvis du spiser tålelig sunt 90-95% av tiden så er du veldig, veldig flink. De resterende 5-10% er til for at du skal kunne takle eventualiteter som litt hurtigmat en sjelden gang, eller en sjokolade i helgen.

Det er viktig å ikke bli helt oppslukt i hvor usunt eller sunt ting er, det kan bli sykelig. Det kalles ortoreksi, men jeg tror ikke det er en godkjent diagnose enda.

Kos deg med sjokkisen.

Nei, ortoreksi er ikke godkjent diagnose enda, men jeg vil tro at flere og flere kan falle under den etterhvert. Jeg vet at jeg selv er på grensen til det fanatiske når det kommer til å være sunn, stram, trent og spise det som er riktig for kroppen og ikke det jeg nødvendigvis har lyst på. Jeg kjenner at det ikke lenger handler om å være tynn, jeg har hatt og har blitt frisk fra anoreksia, men om å være trent og fit. Desto mer media hauser og blåser opp dette med sunnhet, trening, strong is the new skinny osv, så kan flere og flere gå i den fella, tror jeg..

Altså, det er kjempebra og sunt å være sunn, for all del. Men noen kan falle utenfor og gjøre det feil, alltid noen som overdriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...