AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 Jeg skal flytte inn i en umøblert hybel i kvartett på Kringsjå til høsten, og av nettsiden til sio fremgår det at den er umøblert. Men på et av bildene er det et klesskap, følger det med? Hva får man eventuelt plass til av møbler? Sofa? Og hva trenger man av kjøkkenutstyr og slikt, er det noe som helst fellesutstyr? Hva med vaskeutstyr, har man eget? Hvordan løses utfordringa med vasking av fellesareal, er det hver sin uke eller lignende?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #2 Skrevet 1. juni 2012 Jeg skal flytte inn i en umøblert hybel i kvartett på Kringsjå til høsten, og av nettsiden til sio fremgår det at den er umøblert. Men på et av bildene er det et klesskap, følger det med? Hva får man eventuelt plass til av møbler? Sofa? Og hva trenger man av kjøkkenutstyr og slikt, er det noe som helst fellesutstyr? Hva med vaskeutstyr, har man eget? Hvordan løses utfordringa med vasking av fellesareal, er det hver sin uke eller lignende? Jeg ville forhørt meg om klesskapet følger med, er ikke alltids det gjør det om man leier. Hvor stor er hybelen da?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #3 Skrevet 1. juni 2012 Jeg tenkte kanskje jeg ville få svar av folk som bor eller har bodd der. Jeg kan sikkert ta kontakt med samskipnaden, men ville høre her først, samskipnaden har sikkert mer enn nok å gjøre. Men i alle fall, rommet er 15 kvm inkludert bad, og jeg veit ikke størrelse på badet, ei heller veit jeg mål på rommet.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 Hei! Jeg kjenner flere som bor på Kringsjå, og bor selv i en såkalt umøblert leilighet et annet sted i byen gjennom SiO. Hos meg stod det et klesskap "limt fast" i gulv og vegg, men dette er noe du bør sjekke med SiO, da dette ikke følger med alle steder. Det du trenger er seng, bord og stol. Om du får plass til sofa kommer an på hvor stor hybel du har, men jeg ville vært forsiktig med å gå til voldsomme innkjøp, både av møbler og interiør, før jeg hadde sett hybelen. Min leilighet med bad er 17 kvm, og jeg hadde aldri i verden fått plass til en sofa, men så har jeg eget kjøkken. Vent hvertfall med en eventuell sofa (og klesskapet, da dette kan følge med) til du har sett hybelen og fått på plass senga og kjøkken/skrivebordet, så kan du se hva du får plass til. Badet pleier å være 2-3 kvm, så du har ikke plass til veldig mye der inne. Det er forresten lurt å kjøpe sånn som man setter på dusjveggen, sånn "hylle" med sugekopper, hvis du skjønner hva jeg mener, for det er som oftest verken baderomshyller eller -skap, kun vask, toalett og dusj m/forheng + sånn til å henge dopapirrullen på, og 2 knagger til å henge kluter o.l. på. Oftest er det slik at alle får en hylle i kjøleskapet, samt et skap eller et par hyller i kjøkkenskapene. Alle har sine egne kjøkkenting, og alt av vaskeutstyr må man som oftest også skaffe selv. Vær imidlertid oppmerksom på at det kan skje at enkelte prøver å okkupere hyllene dine, og at det er en viss mulighet for at det finnes folk som ikke vasker på sine dager. Det vet du ikke før du får nøkkelen og møter dine nye naboer. Som oftest er hybelboere instilt på å leve med hverandres positive og negative sider, men det betyr ikke at det er ålreit at noen sluntrer unna vaskelistene. Det er vask av fellesarealer 1 gang i uka (med vaskelister - en person pr uke), og alle har et individuelt ansvar for å vaske etter at de har laget mat o.l. Gratulerer med studentbolig, håper du vil trives!
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #5 Skrevet 2. juni 2012 Takk så mye for svar! Ser ut til at det er like greit å gå direkte til sio ja, om det er så forskjellig og tilfeldig hva som følger med. Det er ikke snakk om å gå til innkjøp av noe, jeg har alt fra før av, har bodde for meg sjøl i flere år allerede. Jeg bare var gladnysgjerrig og lurer litt på hva jeg får plass til. Men jeg skjønner jeg antagelig burde innstille meg på å ikke ha plass til sofaen min dessverre. Seng, bord og stol får det bli i første omgang da. Og kanskje skap. 2-3 kvm bad var ikke stort. :o Har 10 kvm nå, det blir en stor overgang! Men kjekt å vite i alle fall, og ikke minst at det er sparsomt med skap der. Må nok bli litt kreativ da. Hylle med sugekopper har jeg dårlig erfaring med, men jeg skal huske på tipset. Veldig fin info om kjøkkenordninga. Det er sånne ting sio gjerne kunne vært litt flinkere til å informere om på nettsidene sine. Blir interessant å skulle dele kjøkken med tre andre, jeg har bodd aleine en god stund nå. Håper ikke jeg har glemt alle mannerene mine. Og igjen, takk for flott info! :D 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #6 Skrevet 2. juni 2012 AB #4 her Ja, og det er ikke alt som kommer helt klart frem på nettsidene deres heller, så det beste er å ringe dem, rett og slett. I tillegg har du da en sikkerhet ift. at dersom de sier en ting, også viser det seg å ikke stemme, kan du faktisk påpeke at du har blitt lovet noe du ikke har fått. Ei venninne av meg har bodd i hybel på Kringsjå, og delte kjøkken med 7 men hadde eget bad. Hun hadde ikke klesskap, men rommet hennes var vel kanskje 8 kvm. Jeg vil tro at siden du har såpass stor hybel, at det er sannsynlig at det følger med et klesskap. Det er mulig at du får plass til sofaen, men det er vanskelig å si med sikkerhet. Det kommer an på hvor og hvordan vinduet/vinduene dine er, om du har en firkantet hybel eller mer avlang osv. I min leilighet hadde jeg egentlig hatt plass til en sofa rent teknisk sett, men da ville den blokkert for vinduene. Jeg hadde (dvs. har, jeg flytter til Sogn 1.7) vinduer som går helt ned til gulvet, og var avhengig av å kunne åpne det ene vinduet (kun 1 kunne åpnes) for å få inn luft. Ventilasjonssystemet var inteteksisterende, for å si det sånn. Vel, i og med at leiligheten din totalt er på 15 kvm med badet, så kan du jo tenke deg at selve rommet er ørlittegranne større enn badet ditt, også kan du bruke dét som utgangspunkt for å se for deg hvordan du kommer til å få det på Kringsjå. Jeg er heller ikke så glad i sånne sugekopphyller (de er så vonde å få i hodet atte!), men må man så må man. De vil jo helst ikke at folk skal bli redde for vrange medbeboere, men det er nå engang sånn at man alltid vil treffe på noen som ikke gjør sin del av jobben, dessverre. Min nevnte venninne på Kringsjå har medbeboere som ikke vasker noe som helst, 1 som har tatt over 2 hele kjøkkenskap (!), samt en som prøver å snike maten sin over i hennes hylle i kjøleskapet, da han fyller sin og vel så det. I tillegg har noen stappa full den lille fryseren de har, så der er det ingen som får inn noe som helst. Mitt beste tips i forhold til å dele kjøkken er å ikke la ting du er glad i eller redd for stå der. Ha det i en hylle på hybelen din. Kjenner andre som har bodd i hybelfellesskap hvor de andre beboerne har brukt av hennes servise som stod i kjøkkenskapet, på hennes egen hylle, uten å spørre eller noe, hovedsakelig fordi de ikke gadd å vaske opp sitt eget. Generelt vil jeg råde deg til å ha så lite eiendeler stående i fellesarealene som mulig. Dette er kanskje litt overgeneraliserende fra min side, men jeg vil alltid heller være litt føre var, særlig på sånne ting. Hvis noen f.eks. knuser noen av tallerkenene dine mens du ikke er der, blir det også vanskelig å få erstattet det, da du ikke kan bevise at noen av de andre har gjort det. Hybelen din er det jo kun du som har nøkkel til, og da er du sikker på at ingen bruker tingene dine mens du er borte. Mener ikke å gi deg skrekken her altså, det er kun gode intensjoner fra min side. Poenget er hvertfall at det er en del utfordringer med å bo sammen med andre, så man gjør klokt i å forberede seg litt på forhånd, for eventuelt heller å "slakke på båndene" når dere har blitt kjent osv.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #7 Skrevet 2. juni 2012 Heldig du er som skal flytte til Sogn! Jeg har bare vært der på besøk, men jeg liker området veldig godt! Håper du blir fornøyd med den nye boligen! Jeg skulle gjerne hatt målene på hybelen, men jeg har skjønt at de kan være litt forskjellige og siden man ikke veit hvilken man hybel man får før dagen man henter nøkkel så er det litt vanskelig å vite noe. Men formen på hybelen har jo som du sier litt å si for hva man får plass til. Jeg får heller sette sofaen på vent, det viktigste er jo uansett seng og bord/pult. Høres ut som om venninna di har hatt maks uflaks. Jeg har inntrykk av at det alltid finnes noen som er kjipe, men mange som er veldig ålreite og gjør sin del av jobben. Jeg blir ikke skremt av det du sier, det er bare fint med info synes jeg. Veldig godt tips å ikke ha ting jeg er glad i på kjøkkenet, det skal jeg følge. Hadde antagelig ikke tenkt på det sjøl, så. Nok en gang, takk for super info! :D
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #8 Skrevet 3. juni 2012 Ja, nå har jeg ventet lenge på internflytting, gleder meg som en unge! De begynner jo utdeling av nøkler kl 12, så hvis du er ute 20-30 min før, trekker kølapp, og er blant de første i køen, så kan du i større grad komme med ønsker. Det skal hvertfall jeg gjøre! Hun hadde nok litt uflaks ja, men nå har hun flyttet sammen med typen (også på Kringsjå, men i parleilighet), og trives nok best med det, tror jeg. Tror det er lurt å passe på tingene uansett, så har man hvertfall kontroll over hvor tingene blir av, og evt. hvem man låner ut til. Det er jo ikke sånt man tenker på med det første, men ut i fra det jeg har erfart ift hybler/kollektiv, så er det en lur forhåndsregel - det er jo ikke verre enn at de som vil låne noe kommer til deg og spør Jeg liker også området veldig godt, så håper det blir braaa Håper du blir fornøyd på Kringsjå, og at du vil trives med studiene dine
Solbærsaft Skrevet 3. juni 2012 #9 Skrevet 3. juni 2012 (endret) Gikk inn på hybelen på sio sine sider. På bildene ser du et klesskap, og det regner jeg med betyr at alle har hvert sitt klesskap som sitter fast i veggen.Det ser ut som det er plass til en seng på innsiden av klesskapet, og så har du en gang bort til døren på den andre siden av klesskapet. Badet er nok langs denne gangen. Men det ser ikke ut som at det er plass til mer enn en 75-seng. Jeg har bodd på kringsjå, men i en annen type hybel. Som noen nevnte over her så har en person ansvaret for vasking i fellesarealene per uke. Hvem som har ansvaret går på rundgang. Noen fikk det for seg at den som har vaskeansvaret hadde eneansvar og at resten ikke trengte å rydde etter seg... Trivelig. Vi tok en fellesprat alle som delte kjøkken, og da ble det bedre, men utvekslingsstudentene forstod fremdeles ikke konseptet med vasking. De lagde mat over hele leiligheten, og etterpå så hele kjøkkenet helt forferdelig ut. Det lå grønsaksbiter over hele kjøkkenet og de vasket aldri opp etter seg. Der jeg bodde var det glass, kopper, kjeler, bestikk osv til felles bruk. Jeg hadde mitt eget siden jeg fikk fnatt av å bruke det halvrustne bestikket og kjelene som var der fra før. Heldigvis holdt folk seg til å kun bruke sine hyller i kjøleskapet og overskapene på kjøkkenet. Men når folk flyttet ut så var enkelte rimelig dårlige på å ta med seg matvarene som var i kjøleskapet, så etterhvert ble kjøleskapet oppfylt med varer som ingen visste hvem som eide, og da ble det mindre plass for oss som faktisk bodde der. I tillegg var håndtakene på kjøleskapet ødelagt. Og ingen tok ansvar for å vaske stekeovnen etter bruk. Rimelig ekkelt med masse svartbrente klumper nederst i ovnen, på risten og stekebrettene som hadde vært der så lenge at det var omtrent umulig å få bort. Vi som delte kjøkken spleiset på oppvaskmiddel og vaskekost. En ting til: Du skal ikke se bortifra at badet og gangen er inkludert i de 15kvm du har fått utdelt. Oppholdsdelen ender kanskje på 8-10 kvm. Endret 3. juni 2012 av Solbærsaft
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #10 Skrevet 3. juni 2012 Ja, nå har jeg ventet lenge på internflytting, gleder meg som en unge! De begynner jo utdeling av nøkler kl 12, så hvis du er ute 20-30 min før, trekker kølapp, og er blant de første i køen, så kan du i større grad komme med ønsker. Det skal hvertfall jeg gjøre! Hun hadde nok litt uflaks ja, men nå har hun flyttet sammen med typen (også på Kringsjå, men i parleilighet), og trives nok best med det, tror jeg. Tror det er lurt å passe på tingene uansett, så har man hvertfall kontroll over hvor tingene blir av, og evt. hvem man låner ut til. Det er jo ikke sånt man tenker på med det første, men ut i fra det jeg har erfart ift hybler/kollektiv, så er det en lur forhåndsregel - det er jo ikke verre enn at de som vil låne noe kommer til deg og spør Jeg liker også området veldig godt, så håper det blir braaa Håper du blir fornøyd på Kringsjå, og at du vil trives med studiene dine Jeg har bodd i kollektiv før, og det var ikke bare fryd og gammen. Mest fordi han ene jeg bodde med hadde en lei tendens til å knuse ting (både sine egne og andres (som i praksis betydde mine ettersom jeg var den av fire som hadde kjøkkenutstyr)). Dessuten var det vanskelig å få vaskerutinen på plass. Men jeg håper det blir bedre når det alt finnes et system, og man bare skal inn i det. Det blir sikkert bra, jeg skal i alle fall gå inn i det med riktig innstilling. Hvis jeg ikke blir fornøyd på Kringsjå flytter jeg etter deg til Sogn! Gikk inn på hybelen på sio sine sider. På bildene ser du et klesskap, og det regner jeg med betyr at alle har hvert sitt klesskap som sitter fast i veggen.Det ser ut som det er plass til en seng på innsiden av klesskapet, og så har du en gang bort til døren på den andre siden av klesskapet. Badet er nok langs denne gangen. Men det ser ikke ut som at det er plass til mer enn en 75-seng. Jeg har bodd på kringsjå, men i en annen type hybel. Som noen nevnte over her så har en person ansvaret for vasking i fellesarealene per uke. Hvem som har ansvaret går på rundgang. Noen fikk det for seg at den som har vaskeansvaret hadde eneansvar og at resten ikke trengte å rydde etter seg... Trivelig. Vi tok en fellesprat alle som delte kjøkken, og da ble det bedre, men utvekslingsstudentene forstod fremdeles ikke konseptet med vasking. De lagde mat over hele leiligheten, og etterpå så hele kjøkkenet helt forferdelig ut. Det lå grønsaksbiter over hele kjøkkenet og de vasket aldri opp etter seg. Der jeg bodde var det glass, kopper, kjeler, bestikk osv til felles bruk. Jeg hadde mitt eget siden jeg fikk fnatt av å bruke det halvrustne bestikket og kjelene som var der fra før. Heldigvis holdt folk seg til å kun bruke sine hyller i kjøleskapet og overskapene på kjøkkenet. Men når folk flyttet ut så var enkelte rimelig dårlige på å ta med seg matvarene som var i kjøleskapet, så etterhvert ble kjøleskapet oppfylt med varer som ingen visste hvem som eide, og da ble det mindre plass for oss som faktisk bodde der. I tillegg var håndtakene på kjøleskapet ødelagt. Og ingen tok ansvar for å vaske stekeovnen etter bruk. Rimelig ekkelt med masse svartbrente klumper nederst i ovnen, på risten og stekebrettene som hadde vært der så lenge at det var omtrent umulig å få bort. Vi som delte kjøkken spleiset på oppvaskmiddel og vaskekost. En ting til: Du skal ikke se bortifra at badet og gangen er inkludert i de 15kvm du har fått utdelt. Oppholdsdelen ender kanskje på 8-10 kvm. Kjipt om det du sier om senga stemmer, for senga mi er 120 cm. Men jeg regner med den kan plasseres en annen plass i så fall. Eventuelt at skapet kan flyttes. Ser du har opplevd litt kjipe ting i forhold til vasking også. Jeg tenker det er lurt å være klar på sånne ting først som sist så kanskje man kan unngå sånne situasjoner? Lett for meg å si nå, men det er dessverre ikke alle som får med seg den lærdommen hjemmefra og må fortelles hva de skal gjøre. At dere hadde felles kjøkkenutstyr viser jo hvor forskjellig det er fra sted til sted. Kunne ønske Sio kunne være litt mer konsekvente på det, men mulig det henger igjen fra tidligere av eller noe sånt. Jeg skal i alle fall ikke pakke vekk kjøkkenutstyret mitt fram til jeg ser hvordan det er der. Takk for info, solbærsaft! 1
Solbærsaft Skrevet 3. juni 2012 #11 Skrevet 3. juni 2012 Hvis det er klesskap på hybelen så sitter det fast i vegg og gulv og kan ikke flyttes. Men det kan godt være at du får plass til sengen din en annen plass på hybelen og heller kan sette inn feks en godstol ved siden av klesskapet. Og kanskje en sånn stang til dusjforheng som du kan bruke ting å henge opp klær. Det klesskapet er ikke akkurat stort... Og apropos dusjforheng. Det er et hvitt dusjforheng som følger med. Eller... Det var kanskje hvitt engang. Har bodd tre steder gjennom sio og hver gang har dusjforhenget vært nærmere brunt på den nederste halvmeteren. Så om du ikke har dusjforheng fra før, så vil jeg anbefale å kjøpe et, så du slipper andre menneskers møkk på beina mens du dusjer. (Hvis du vil ha et gratis, så kan du kontakte meg på pm... Har en jeg satt opp den siste plassen jeg bodde, men var mer hos kjæresten enn på hybelen så den har opplevd ca 3 kjappe dusjrunder i sitt liv. Den er lys grå med lilla figurer fra lucky duck)
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #12 Skrevet 3. juni 2012 Kanskje vi blir naboer etter hvert da, TS? hihi ;D Med fare for å virke overgeneraliserende (og en smule nedlatende), så har også mine venner som har bodd i hybler med delt kjøkken opplevd det samme - det er i hovedsak utvekslingsstudentene som ikke vasker. Min ene venninne (hun på Kringsjå) er hybelnabo med et par fra Midt-Østen, og de har bodd i Norge i 3 år og kan ikke et ord norsk (dvs., det kan jo hende at de later som, who knows), og de er EKSTREMT dårlige til å rydde og vaske etter seg. Min venninne sa aldri fra til disse (aner ikke hvorfor), men ofte tror jeg at det å si ifra at "her rydder og vasker vi etter oss" er alt som skal til, selv om det egentlig burde vært unødvendig å fortelle voksne mennesker at de må vaske opp etter seg.. På SiO har de hvertfall fastsatt system for vaskeuker, så hvis noen prøver å sluntre unna har du hvertfall en kontraktsfastsatt liste å peke på
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #13 Skrevet 5. juni 2012 Hvis det er klesskap på hybelen så sitter det fast i vegg og gulv og kan ikke flyttes. Men det kan godt være at du får plass til sengen din en annen plass på hybelen og heller kan sette inn feks en godstol ved siden av klesskapet. Og kanskje en sånn stang til dusjforheng som du kan bruke ting å henge opp klær. Det klesskapet er ikke akkurat stort... Og apropos dusjforheng. Det er et hvitt dusjforheng som følger med. Eller... Det var kanskje hvitt engang. Har bodd tre steder gjennom sio og hver gang har dusjforhenget vært nærmere brunt på den nederste halvmeteren. Så om du ikke har dusjforheng fra før, så vil jeg anbefale å kjøpe et, så du slipper andre menneskers møkk på beina mens du dusjer. (Hvis du vil ha et gratis, så kan du kontakte meg på pm... Har en jeg satt opp den siste plassen jeg bodde, men var mer hos kjæresten enn på hybelen så den har opplevd ca 3 kjappe dusjrunder i sitt liv. Den er lys grå med lilla figurer fra lucky duck) Veit du hvorfor klesskapene sitter fast? Skal huske på evetuell ekstra oppheng til klær. Haha, hørtes noe ekkelt ut med sånne dusjforheng. Men er det aldri noen som vasker dem, det vil si i hvertfall når man flytter ut? Mange takk for tilbud om forheng, men jeg tror faktisk jeg har. Hvis ikke sender jeg deg en pm seinere i måneden. Kanskje vi blir naboer etter hvert da, TS? hihi ;D Med fare for å virke overgeneraliserende (og en smule nedlatende), så har også mine venner som har bodd i hybler med delt kjøkken opplevd det samme - det er i hovedsak utvekslingsstudentene som ikke vasker. Min ene venninne (hun på Kringsjå) er hybelnabo med et par fra Midt-Østen, og de har bodd i Norge i 3 år og kan ikke et ord norsk (dvs., det kan jo hende at de later som, who knows), og de er EKSTREMT dårlige til å rydde og vaske etter seg. Min venninne sa aldri fra til disse (aner ikke hvorfor), men ofte tror jeg at det å si ifra at "her rydder og vasker vi etter oss" er alt som skal til, selv om det egentlig burde vært unødvendig å fortelle voksne mennesker at de må vaske opp etter seg.. På SiO har de hvertfall fastsatt system for vaskeuker, så hvis noen prøver å sluntre unna har du hvertfall en kontraktsfastsatt liste å peke på Ja, hadde vært hyggelig det. Hjelpsomme folk er supre naboer. :D Jeg har lest det flere plasser det du skriver, at det er utvekslingsstudentene som generelt er dårligst med renholdet. Det kommer sikkert i de fleste tilfeller av kulturen de kommer fra, er ikke alle steder de er like nøye som her. Men som du sier, jeg tror også det kan holde med at man sier ifra. Og ikke minst henvise til vaskelista, ja. Igjen, takk for gode innspill begge to.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå